Tämä kasvi on vähän semmosessa paikassa, ettei suihkuttelu onnistu… Eikä eikeen viitsisi aina raahata pesuhuoneeseenkaan.
kibuvitsi: Mitä kohtia lehdistä sillä sprii-puikolla sitten sohitaan? Vai onko tarkoitus ettiä ötökät ja nirhata ne sillä tökkimällä?
Ei sitä päivittäin suihkuun tarvitsekaan kantaa, sumutepullolla minä suihkin.
Ja kibuvitsin puolesta: käyt sillä puikolla läpi erityisesti lehtihangat ja muut sopukat, missä ötökät mahtuvat piileksimään.
Ostin metrin korkuisen traakkipuun puolisen vuotta sitten. Aluksi se voi hyvin, vaikka kastelinkin sitä ilmeisesti turhan ahkerasti. Aluksi siinä oli kolme vartta, joissa jokaisessa lehtiä. Ensimmäisenä kuoli pienin niistä. Lehdet tippuivat pois, vaikka olivat vihreitä ja terveen näköisiä. Sitten menetin keskimmäisen näistä varsista samalla lailla. Huomasin, että molempien varret olivat pehmenneet eli olisikohan kyseessä ollut liikakastelu?
Tämän jälkeen olen miltei lopettanut kastelun kokonaan, jottei tämä viimeinenkin varsi pehmenisi. Jonkin aikaa se näytti voivan hyvin, mutta nyt sekin tiputtaa lehtiään. Kun koitin vartta juuresta, alkaa sekin pehmetä. Kysymys kuuluukin, voinko pelastaa traakkipuuni varmalta kuolemalta, jos katkaisen varren mullan läheltä, kuitenkin niin, että pehmeä osa katkaistaan kokonaan pois? Jos katkaisen varren täytyykö koko metrinen varsi laittaa sen jälkeen veteen vai kosteaan multaan?
Moi Hemuli!
Kyseessä voi olla liikakastelu. Olisikohan kyseessä myös valonpuute, missä pidät traakkiasi?
Katkaisu ja pistokkaaksi laittaminen saattaisi auttaa. Käytä terävää veistä, ja anna kuivahtaa päivän (tällöin mätänemisen vaara on pienempi). Suosittelisin tuikkaamaan pistokkaan suoraan kosteaan kylvömultaan. Laita myös läpinäkyvä muovipussi pistokkaan suojaksi, ja muista tuulettaa pistokasta!
Moi!
Kiitos paljon neuvoista! Traakki on nyt pätkästy ja kuivahtamassa. Toivotaan, että onnistaa :)
Eli siis, minulla on nähtävästi tuoksutraakki, mutta se ei voi hyvin, enkä tiedä että mikä sitä vaivaa. Olen saanut sellaiset hoito-ohjeet, ettei sitä saa kastella paljoa, enkä ole kastellut, mutta olen suihkuttanut suihkupullolla lehtiä melkein päivittäin. Tässä on kuva kasvista:
Onko normaalia, että kasvin lehdet ovat ns.kippuralla? Ja tietääkö joku, miksi "oksat" ovat ruskeat/kuihtuneet tyvestä? Mitä pitäisi tehdä kasvin kanssa? Olen jo yhden kerran joutunut heittämään reunustraakin pois kun sitä kastelin liikaa, mutta olen ottanut siitä opikseni, enkä tätä kasvia kastele paljoa. Kastelenko liian vähän? Olen todella toivoton, haluaisin oikeasti saada kasvini pysymään elossa ja toivoisin todella paljon että joku minua taitavampi osaisi neuvoa!? :)
P.S. Asunnossa on ollut helteillä melkein 30 astetta lämmintä, voisiko se olla jotenki syynä tähän?
suosittelisin että kastelet sen nyt kunnolla.. kasvi on laittanut lehdet rullalle jotta veden haihdunta ei olisi niin runsasta.. liian kuivana oot tainnut pitää...
Kiitos neuvosta! Nyt osaan ehkä vähän enemmän hoitaa kukkaani, jos se nyt enää toipuu minun käsittelystäni
Siirrän tähän mukaan pari kirjoitusta Kanarian traakkipuusta:
Sainpa pari vuotta sitten itämään pari exoticin Dracaena draco siementä. Muiden kokemuksia olisi kiva kuulla kyseisestä kasvista.
Itse yritän noita kahta kasvattaa kohtuu kuumassa yksiössä eteläikkunalla. Hyvin ne lämpimässä huoneilmassa pärjää ja kasvaa, mutta lehdistä tulee tällain kevätkuumalla ikkunalla ainakin venähtäneitä ja ne roikkuu puolesta välistä kun ne ei jaksa pitää itseään venähtämisen takia suorina. Kaipaavat muuten ison ruukun.. yksivuotiaina 15 senttiä riitti, mutta tänäkeväänä siirrän ne suosiolla samantien ainakin 20 senttiseen ja mielellään sellaseen syvänmalliseen.
Siskoni toi minulle muutama vuosi sitten Kanarian tuliaisena kanarian traakkipuun taimen. Se oli minulla ja voi hyvin pari vuotta.. kunnes asuntooni muutti kissa. Kissanpennusta oli mukavaa huítoa tassulla dragon pitkiä ja suippoja lehtiä. Lopulta drago oli sitten niin surkeassa kunnossa, että se (=drago, ei kissa) lähti ns. parempaan puutarhaan.
Toissa keväänä ostin Puutarhamessuilta Exoticin dragon siemenpussin, mutta en saanut itämään ainuttakaan siementä. Varmaankaan itämislämpötila ei ollut koskaan kohdallaan täällä asunnossani, ts. ei ollut tarpeeksi lämmintä. Pitää ehkä joskus kokeilla siemenestä kasvatusta uudestaan, toivottavasti paremmalla onnella. Onhan ne Puutarhamessut tänäkin keväänä, ja siemenet helposti hankittavissa.
Ja Lohikäärmepuut:
Perintö lohikäärmepuu on kasvanut jo varmaan 230cm korkeaksi ja ikää on n.25 vuotta. Haarat ovat kieroja ja painottuneet samalla puolelle joten koko hökötys meinaa kaatua kokoajan. Myös huonekorkeus rupeaa loppumaan. Mistä kohti teidän mielestä tätä tulisi lyhentää että muoto olisi parempi ja onko tässä katkaisussa jotain erikoista "täytyy tietää asiaa" vai pannaanko poikki mistä huvittaa?
Jos katkaisee ruskeasta kohti runkoa(eli aivan alaalta) niin kasvaako siitä uusi haara vierestä?
On meinaa sen verran vinosti kasvatettu et ei varmaan tekis pahaa jos yhden katkaisisi poikki.
Huomioitavaa on ainakin se, että aina kun leikkaat, niin peitä se haavakohta (yläpäästään siis) jollakin haavanhoitoaineella, -vahalla tms, ettei se pääse kuivumaan.
Mistä kohtaa haluat sitä leikata riippuu itsestäsi ja tilasta. Voit ottaa hieman latvasta pois, puutumattomat osat juurtuvat melko helposti ämpärissä. Voit pätkiä runkoa pidemmältä matkalta pienempiin osiin (aina suojaten sen "yläpään" siitä pätkästä) ja roimaista sinne vesiämpäriin juurtumaan. Tai voit vaikka pätkäistä ihan alhaalta asti nurin ja laittaa muut osat ämpäriin juurtumaan. Voi lähteä vielä haaroja ihan alhaaltakin tekemään, riippuu vähän siitä, että kuinka paksuksi on puutunut kuori kerinnyt. Minun on kuvasta tosi vaikea sanoa. Ota silti muutama "varmuuskopio", jos jostakin syystä se ei lähde haaroittumaan.
Tuo jo kertaalleen leikattu osa, josta nuo kaksi haaraa lähtee, ei enää haaroitu. En ainakaan usko.
Jos olisi minun puu, niin minä ottaisin suorat vihreät osat talteen ja istuttaisin ne juurrutuksen jälkeen samaan purkkiin toistensa kanssa.
Muualla palstoilla ovat juurtumisen apuna käyttäneet mm. pajunoksia vedessä ja juurrutushormoneja, minä vaan pelkkää vettä. Toiset juurruttavat kosteaan multaan/turpeeseen suoraan.
voi se kahteen haaroittunutkin haaroa ihan nätisti, mutta se edellyttää että leikkaa molemmat jostakin kohtaa niin, että eivät ole ihan vihreitä enää, mutta eivät myöskään puutuneita tosi paksusti. Tehokkaasti puutuneetkin osat kyllä versovat... aikanaan. Vihreät nopeammin. Kannattaa tosiaan ottaa ne varmuuskopiot, eli sahaat niistä latvaosista sen kokosia pätkiä kun tahdot ja juurrutat ainakin ne. Se pelkkä vesi kelpaa ihan hyvin.. lohikäärmepuut on sitkeetä sakkia.
Suosittelen myös lievästi eri kerroksiin sahaamista niin saa pidemmältä alalta tuuhean näköisen
Okei, eli jos teen vaikka jokaisesta kolmesta haarasta erimittaisia pätkiä ja laitan ne 10l sankkoon juurtumaan. Kuinka pitkään menee että juuret kasvaa tynkiin ja milloin ne sitten kannattaa laittaa märkään multaan? Jos tekis vaikka 10, 20, 30, 45cm pätkät niin olis ainakin erimittaisia.
Alkaako näihin pätkiin sit ajallaan kasvamaan uusi haara ja kuinka kauan tähän menee?
Haarojen kasvu on aina vähän odottelua kun ei tiedä että kuin monta lopulta on tulossa ja riippuu musta vähän olosuhteista tai sitten niillä on oma mieli, mutta juurinystyrät tulee kyllä jo kuukaudessa ja kunhan niissä on ekat selvät juuret niin lykkäät multaan. Latvakappaleet jatkaa suoraan kasvua eikä haarotu. Niistä kannattaa alimmat lehdet leikata pois kun laittaa veteen. Silleen ettei varsi vahingoitu. Pääsee pian mätä sisään muuten.
Latvat eivät haaro niinkuin Uni tuossa jo sanoikin, mutta jos leikkaat siitä pätkiä, eli poikki ylhäältä ja alhaalta, niin ne alkaa aikanaan tekemään uusia haaroja. Kuinka monta haaraa riippuukin sitten sen yksilön omasta tahdosta
No nyt ne on leikattu ja kököttää sankossa juuria odottamassa
Toivottavasti ne kasvavat!
mulla on tommonen nuori puolimetrinen lohikäärmepuu. muuten tosi hyväkuntoinen ja kasvaa kovaa vauhtia, mutta nyt on alkanu huolestuttaan lehtien päät, jotka ruskettuvat ja rapisevat pois. ainoastaan aamuurinko pääsee kasviin paistamaan (silloin kun viitsii avata verhon) ja altakasteluruukussa asustelee. mikä neuvoksi?