Tuholainen: Etana, kotilo

jos tuo on kastemadon kakkaa, niin vähänkö olen onnellinen!!!
Kiitos!!!, aina oppii uutta. 

Ferramolin kylvöt meni silti tarpeeseen, sillä peltoetanat on jokakesäinen vieras.

Ihana ilonaihe moonriwer, madonkakkaa :slight_smile:

No,ei se välttämättä sitä kakkakaan ehkä ole, mutta madothan pelkää hukkuvansa sateella ja pyrkivät maanpinnalle,…käytävistähän välttämättä jää maanpinnalle läjiä;D!

Eikös ! Siis minähän heittelen täällä onnesta kärrynpyöriä  ja mies hirnuu mulle vieressä .
Ajatellla kuinka ihanaa! mulla on nurmikko täynnä kastemadon kakkaa tai käytävämultaa, se tietää, että mulla on paljon kastematoja, ja silloin hyvä multa. Ja nuo mitä oon pitänyt monta vuotta etanan munia ei ookkaan etanan munia. Että ihminen voi olla onnellinen.

No eilen sato ja tänä aamuna kun konttasin pitkin tontia ristiin rastiin löysin 2kpl aikaisemmin olen löytänyt toiset 2kpl no naapuri se mistä suunasta tulee löysi 25kpl eniten mua huolestuttaa nämä naapurit kun niillä osa tonttia on hoitamatta koko kesä rehottaa lupiinit ja voikukat syksyllä vain leikaavat. Eli laitako tontin rajoille sitä ruokaa

Jos raja ei ole hurjan pitkä, laita siihen rajaa pitkin kuparipeltiä suikale. Etanaiset eivät kuulemma ylitä sitä.

Joo ja vaikka tuhkaa kuivilla keleillä jos mahdollista.

Mut eiks siihen kupariin tartte johtaa myös sähkö?

Jotta hauska ei lopu tähän, niin nauratan teitä vielä hetken. Kun olen noita nyt muutaman vuoden pitänyt etanan munina, niin arvatkaa kuinka paljon olen parin vuoden aikana kerännyt kastemadon kakkaa pussiin? PALJON!!! Ettei niistä vaan lisäänny etanoita.

!   moonriver, …voi siun kanssas!
No, nyt mennään matojemme kanssa pois etanoiden tieltä!   !

Olen luullut, että meillä on aika vähän etanoita. Tänään nostelin mattomaisesti kasvavien kivikkokasvien “patjoja” tutkiakseni jakomahdollisuuksia ja voi ällätys, kaikkien alla oli kymmenittäin niitä limanuljaskoja. Mätäsneilikoiden, mätästävien kurjepolvien, sinileimujen, sitruunatimjamin, sammalleimujen… siellä maton alla on ihanan kosteaa ja takuulla hyvä lymyillä. GRRRR…

jäähdytysnestettä ja kahvia etanoiden hävittämiseen - vinkkejä ym:

Parked at Loopia

Paghat's Garden: Coffee & Slugs

askorganic.co.uk

Tuota kahvia pitääkin kokeilla.

Kyllä vieläkin hymyilyttää nuo mustat munat. Onneksi tulit tänne kertomaan niistä, kun muuten olisi kerännyt niitä vielä vuositolkulla;)

Noniin tänään ostettiin myrkkyä maksoin 5kg 60€. Nyt on sitten tontti kieretty jokasen puskan alle tiputin muutaman papanan kukkapenkit myös kiersin kun mulla on niitä kattotiilia penkitn reunat ja niiten alla on hyvä lymytä sieltä yhden löysinkin aikaisemmin ja nyt löysin yhden tyhjän kuoren pari papanaa per tiili varistin. Pitäisi ainakin hiukan hillitä niitä voi kumpa ne laitais aina siihen kohtaan mihin munivat punaisen lipun liehuun olisi hyvä löytää niitten pesät

Nyt ne ovat tulleet 

kotilot

Hui kamala

jep, jep ja mä keräsin ne ojasta about metrin alueelta. Meni saman tien myrkyt koko tontille.

Ompas pelottavan näköisiä!

eiks noi ole niitä syötäviä? Etanat kuulemma (viinimäkikotilot) estää syöpäkasvaimia, eli niitä pitäis syödä ennaltaehkäisevästi…

kiinankaali on kuulemma hyvä houkutuskasvi kaikille tuholaisille. Myrkytetään keskitetysti. Joskaan niitä ei sitten syödä, kun ovat lopulta niin repaleisia ja myrkyillä kyllästettyjä…