En nyt lukenut viestiketjua taaksepäin, mutta onko kukaan kuullut tuhkasta, että se tepsisi kotiloihin. Mulla on mökillä se ongelma, haravoin alueen ja laitan jätesäkkiin jätteet. Eiköhän siinä mene kotiloitakin. Laitan pahvit nurmikon päälle aitojen viereen ja siemenkipot pahvin päälle. Aion käyttää sitä myrkyä naapureiden aidan vierustoihin, etteivät sieltä tule tontille.
Kun siemenet ovat taimella, siinä aidan vieressä on hyvä paikka kohopenkille, kun pahvit on tukahduttanut rikkikset.
Laitan suodatin kangasta ja mullan siihen päälle. Ajattelin tuhkaa kierrättää penkkien ympärille, kun jätän polut penkkien väliin.
Polut ovat myös tuhkaa.
viime kesän sateisuus? viime talven “kunnollisuus” etelä-suomea myöden; lumipeite suojasi tällä kertaa sekä aikuisina talvehtivia että munia? - noissako syy suureen määrään, joka sitten myös näkyy helpommin kuin vain muutama yksilö?
Vesisaten jälkeen metin penkit ja nurmiolla on niin vietäväst noita etanoita ja myös matoja pitkin laatotusta ei tiedä mihin astuis
Mutu tuntumalta sanoisin tuhkan tehoavan niin kauan, kun se on kuivaa.
Pakko ostaa tuota etana-karkotetta, muuten ne vetävät kaiken:/
Aamun lehdessä oli hyvä juttu kotiloista. Sade ne saa liikkeelle ja lisääntymään. Mutta munia on tehty jo viime vuonna, kuten epäilinkin. Niiden selviäminen riippuu sitten talvesta ja kevään pakkasista. Nyt on aika käydä taistoon, jos kotiloita on liikaa pihalla. Kolmannen sateen jälkeen kotilot munivat taas.
Keräsin illalla yli sata kotiloa ja heittelin myrkyt perään. Aamulla vaikka oli kosteaa ja sumuista en löytännyt kuin yhden kotilon joka kiipesi kivijalkaa pitkin. Taidan tänäkin iltana tehdä kierroksen.
Ketuttaa…paikallisesta Agrimarketista(Multasormi) kysyin 10 kilon säkkiä Ferramolia. Voisivatko siis tilata minulle. Tuli vastaus, että se kymmenen kilon säkki ei sinänsä maksa kuin vajaa 70 euroa, mutta rahti tänne susirajalle kuulemmma 160 euroa!!!
Sittenhän tulee jo halvemmaksi ostaa 20 puolen kilon pakettia, jos sitä on hyllytavarana kumminkin. Jospa joku tuttu toimittaisi?
Niin ajattelinkin. Jos vaikka siskoista joku siellä etelässä kävisi ostamassa ja laittaisi matkahuollon kautta tulemaan.
Tietääkö kukaan saako Raaseporin alueelta (Karjaa) taikka Espoon alueelta jostakin noita 10 kilon säkkejä?
Meitin lähikauppaan on tulossa ensi viikolla. Voisin vaikka lähettääkin, mutta olen ensi viikon lomalla. Jos sitä seuraavalla ehtii niin sitten voin välittää sen Matkahuollon kuskattavaksi. Ei oo kyä lähelläkään raaseporia tai espoota
Voi Nanikka! Onko tuollaisia ihania ihmisiä olemassa!!!
Et usko kuinka onnelliseksi saisit yhden viherpeukalon, jos sen lähettäisit=D
Korvaan kaikki kulut, laitan rahat etukäteen tilillesi, ja ylimääräistä bensakuluihin ja käytettyyn aikaan.
Ja ehtii hyvin sitten ensi viikon jälkeisellä viikolla.
Ei näy kotiloetanoita, ei. Eikä peltoetanoitakaan. Mikähän matkakuume niille on tullu. Oon kyllä levitelly tuhkaa ja kalkkia, mutta silti vain yksi kotilo löytynyt tulpaanin kimpusta.
En kyllä muista paljonko niitä viime vuonna oli juuru näihin aikoihin - ai juu viime vuonnahan oli koko toukokuu yöpakkasia - mutta kaikenkaikkiaan viime vuonna niitä oli tuhansittain.
Tiedän aika monta ihmistä, jotka ovat mun ihanuudestani ihan eri mieltä, kuulun niihin itsekin
Tämänpäiväisen perusteella uskallan väittää päinvastaista;-)
Tämän päivän Kouvolan Sanomissa oli artikkeli "Kevätsade herätti kotilot" (Petra Tynninen). Keräsin tähän siitä asioita koska artikkeli oli todella mielenkiintoinen ja täynnä tietoa:
"Kotilot lähtevät liikkeelle ruokailemaan kun lumien sulettua tulee ensimmäinen vesisade. Ruokailun jälkeen ne siirtyvät paritteluun. Parittelu tapahtuu yleensä silloin kun tulee kevään toinen sade. Muniminen taas sitten kun tulee kolmas sade. Aina kun on kosteaa, tapahtuu. Ruokailu, parittelu ja muninta tapahtuvat jaksoissa. Jos on oikein kuivaa, kotilot lykkäävät lisääntymistä ja munimista heinäkuulle.
Kotilot selviävät talvesta jos pääsevät kinoksen alle mutta pakkasta lumien sulettua ne eivät kestä.Pahasta talvesta selviävät munat ja usein aikuiset, nuoriso kuolee. Kuivana kesänä muninta ei onnistu ja nuoret kuivuvat mutta vanhat säilyvät.
Lehtokotilo syö kasvien lehtiä, on siilien herkkua, viihtyy rehottavalla pihalla. Kotilot voi tappaa kaatamalla niiden päälle kiehuvaa vettä, tai polttaa ne. Kalkki pitää myös kotiloita poissa. Saatavilla on myös siroteltavia syöttivalmisteita."
Multa meni tänään melkein olkapää sijoiltaan, kun heitin niitä naapurin puolelle
Kiitos neuvoista. Kyllä minä haravoin alue kerrallaan, jätteet ja mukana olevat kotilot jätesäkkiin. Sitten vielä kerään ne kotilot jotka löydän.
Siellä mökillä on kalkkisäkki jäänyt joltain.Taidan levittää sen tontille.Myrkkyä naapurien rajalle ja aikanaan taimipenkkien ympärille.
Meillä ei kumpikaan polta, mutta kylässä tietenkin käy tupakoivia vieraita. Tuhkakuppina meillä on kannellinen lasipurkki, jossa on pohjalla vettä. Sinne kun heittää löytyneet lehtokotilot, voi olla varma, että kuolema on välitön ja sataprosenttisen varma.
Kuinkas sitten etikka? Minulle sitä neuvottiin että kuoleevat heti ja siltä näyttäis…