Aamuisin käyn kotilokierroksella. Nyt se alkaa olla enemmin etanakierros. Mistä niitä oikein sikiää. Hostat jo ruman näköisiä.
Viime kesänä keräsin ahkerasti ukkoetanoita, tänä kesänä on näkynyt vain muutama. Kotiloita on kohtuullisesti.
Tänä vuonna on näkynyt vähemmän kotiloita, onneksi. On vissiin ollut niin kuivaa.
Mulla ollut eka kesä kun oon kerännyt kotiloita. Ollut niin kosteaa.
Mulla kasvamassa kolme pientä kesäkurpitsaa. Yksi on syöty melkein kokonaan, vain sisäosa jäljellä. Kotilot taas.
Kävin nostamassa loput sipulit vuokrapalstalta ja ripottelin perunapenkkeihin Ferramolia, koska siellä näkyi paljon peltoetanoita. Löysin myös kolme espanjansiruetanaa, jotka teurastin ja vein roskapönttöön. Yksi siruetana oli polulla ja pari mun palstalle jättämän muovilaatikon alla.
Tässä on hyvä kokovertailu noiden etanoiden välillä.
Noiden espanjansiruetanoiden epäillään tulleen alueelle naapurissa olleen Plantagenin taimista.
Voi itku! Kurjia ovat. ![]()
Espanjansiruetanat on ![]()
Kotiloita on ollut meillä kuivan kesän pihassa vähän.
Valokuitutyömaiden urilla leviävää rikkaruohot ja kotiloita näkyy jos vähänkin tarkemmin katsoo. Ällöttävinä ruskeita möykkyinä roikkuu kasvit notkolla taajamista maaseutujen pihoille ja luontoon. Se on menoa nyt.