Voisko jollain jo kasvustoon iskeneitä kaaliperhosia ja toukkia hävittää ilman kovia myrkkyjä?
Harson laitoin lehtikaalin, mizunan ja rucolan päälle, mutta yksi myrskyinen yö oli saanut harson irtoamaan ja heti iskivät kaaliperhosen pirulaiset! Käsin olen enimpiä toukkia kerännyt, mutta lisääntyvät näköjään koko ajan ja kohta on lehdet popsittu.
Ja hyvin näyttävät kaaliperhoset tänne pojoiseen saakka osaavan vaeltaa, koska joka kesä niistä on riesaa. Ellen kaalia kasvata, niin krassitkin näyttävät kelpaavan.
Valtavia parvia, siis paljon tavallista enemmän, on kaalikoita lennellyt tänne etelästä. Pistäkää harso päälle heti, kun kaalintaimet ulos viette / maahan istutatte!
Lisäys: Kirpat taasen eivät yhtään häirinneet taimien kasvatusta tänä vuonna.
kaalikoin häviittäminen - käsipelillä vai miten?
voi voi…kaalikoit vallanneet kasvimaan, olen näköjään asiaa tiedostamatta kylvännyy heille oikean täyden kattauksen herkkulautasen: naurista, retiisiä, kaalia, kukkakaalia ja parsakaalia vierivieressä :(. harsoilla ei varmaan enää tee mitään kun toukat jo mennä rouskuttavat lehtiä. Pihan toisella puolella olevasta krassiruukusta olen nyppinyt toukkia pois käsin ja se on tuntunut noin pienellä alalla tehoavan, mutta onko moisestakäsityöstä mitään hyötyä kasvimaalla vai lieneekö peli joka tapauksessa pelattu? onko kellään kokemusta? En lähde tuntikausien toukkajahtiin ellei hommassa ole edes vähän toivoa…
Pahaa jälkeä näkyy tehneen, niin harsojen alla kuin päällä. Toki ilman harsoa olleet huonommassa kunnossa ovat. Iskivät jo ennen istutusta kasvarissa taimien kimppuun, ja vaikka koitin katsoa taimet läpi istuttaessa, eipä apu näy kummonen olleen. Taitaa mennä ns. herran haltuun tämä homma, en tiedä mitä noille voi tehdä.
KÄÄK!!! Kaalin lehdet reikäisiä ja pieniä vihreitä toukkia tännä!!! Ei ole auttanut, vaikka olen harsottanut lavaa istuttamisesta asti!! Saman näköisiä kasvimaalla olevat!!! Niin olen pitänyt hyvänä ja hemmotellut, tuhkannut ja suojannut, kompostiin kait lähtee koko kaalimaa
Syökö kaalikoin toukat myös nauriin, retiisin yms maan alla olevan mukulan vai ainoastaan lehdet?
Kaalikoi mussuttaa lehdet, mutta mukula ei kai kasva, jos ei voi lehtien kautta yhteyttää.
Jotkut suosittelee kylvämään kiinankaalia, että jättäisi muut kaalit rauhaan. En tiedä pitääkö todella paikkaansa. Multa kuitenkin syötiin yksi vuosi kaikki kiinankaalit.
Viime keväänä oli myös paljon uutisia kaalikoista, kun niitä virtasi Suomeen kuulemma ennätysmääriä. Joku asiantuntija jopa kirjoitti, että kotipuutarhureiden ei ollenkaan kannata viljellä kaalia!! Kenenkähän asialla hän oli?? Otan aina harsot pois siinä vaiheessa, kun alan kerätä satoa. En jaksa niitä edestakaisin laittaa. Kaalikoita oli kaaleissa ja jonkin verran tapoin toukkia käsin. Ehkä vähensivät satoa, mutta kyllä satoa kumminkin ihan mukavasti tuli, vaikka ei niin älyttömästi kuin edellisenä kesänä. Ihan loppukesästä tuli vielä rapsikuoriaiset, mutta kyllä jäi syötävää meillekin.
Mulla on kaalit jo istutettuna ja uudet hyvät harsot niillä niskassa.
Kyllä mullakin alkaa olla sellanen olo, että ei kannata kaalia viljellä… Pölähtää satapäinen parvi kaalikoita ilmaan missä tahansa kasvustoa liikauttaa. Ei auta harsotus, kun kävivät jo kasvarissa taimien kimppuun. Eikö noille ole mitään konstia?
Viime vuonna oli myös kaalikoita runsaasti. Otin vähän liian aikaisin harsot pois (juhannukselta, kun parsakaali tuli syötäväksi jo niin aikaisin) ja ne hyökkäsivät. Tein toukkien joukkomurhaa. Kovin aikaa vieväähän se oli, kun jokainen kumminkin pitää erikseen listiä. Pienen osan vaan varmaan sain tapettua, mutta saatiin satoa kumminkin.
Jokainen vuosi ei ole kaalikoivuosi, ollut ainakaan tähän mennessä. Ilmaston lämpeneminen voi kyllä muuttaa asiaa.
Toissa vuonna ei ollut kuin ihan loppusyksystä muutama hassu kaalikoi, silloin sato oli upea. Viime vuonna parsakaali ja kukkakaali eivät tuottaneet käytännössä mitään, keräkaalikin oli niin syöty, ettei sitä tehnyt mieli itse syödä. Lehtikaaliin eivät juuri iskeneet. Tänä vuonna määrä on aivan holtiton, ja tosiaan ovat iskeneet jo taimiin, ei auta harsotus kun ovat jo taimissa. En tiedä mitä noille tekisi.
Mä sain osan viime vuotisista lehtikaaleista pelastettua kasvattamalla niitä sisällä elokuun alkupuolelle saakka. Istutin ne vasta sitten ulos. Alkukesästä ulosviedyt lehtikaalit menettivät lehtensä alta aikayksikön tsiljoonan toukan iskiessä kimppuun. Ainakaan päivittäinen ruiskutus mäntysuopavedellä ei auttanut yhtään. Toukat ja koiperhoset vaan nauroivat pas-sta naurua ja tiputtivat itsensä hetkeksi multaan.
Ehkä lehtikaali kannattaisi kylvää vasta myöhemmin kesällä?
Ensi kevääksi tehdään jo syksyllä hyönteisverkolla päällystetty taimikasvatusallas kasvariin. Ei hemmetti kestä hermo tuota, pari kertaa päivässä teilaan puolenkymmentä toukkaa ja rikon joitakin kymmeniä munia ja siitä huolimatta taimet hupenee silmissä.
Kiitos vinkistä LeonM. Kylvänkin lisää lehtikaalta ja istutan ne palstalle myöhemmin kesällä.
Lehtikaalta ei voi olla liikaa. Jos ei pakastimeen mahdu, niin on helppo kuivattaa kuivurissa.
Mahtoikohan nämä kamalat kelit viedä edes osan kaalikoista? Enää ei nouse satapäisiä pilviä heti kun jotakin puskaa kohauttaa. Toukkia näkyy kyllä vieläkin olevan, paljonkohan pitäisi olla kylmää, että ne kuolisivat?
Ja sitten toiveikkuus taittui tietoon: google löytää tieteellistä tutkimusta aiheesta, ja kaalikoi selviää parikin kuukautta alle nollan lämmöissä. Mutta toisaalta toukat kuolisivat yli 35:n asteen lämmöissä. Mitenkähän sellaisen järjestäisi…?