Mäntysuopavedellä suihkutus tappaa ne kirvat. Puihinhan se on hiukka hankalaa, mutta pensaat ym. pienemmät hoituvat kyllä suihkepullolla ja etusormiliikkeellä. Muoks: vesisuihkulla saa ne enimmät kirvat poistettua, mutta henkiinhän ne jäävät, siirtyäkseen naapurin puolelle tai palatakseen aiemmille apajilleen… suosittelen mäntysuopaliuos-suihkuttelua.
Katsoin Puhdaskoti.fi-sivustolta ohjeita mäntysuopalitkuun. Käskevät tehdä 2-3-prosenttista liuosta. Joka tehdään kuulemma niin, että 10 litraan vettä lisätään 2-3dl mäntysuopaa. Taitaa ohjeella tulla hiukan tujut lääkkeet. Kumpikohan tuossa nyt sitten on oikein
Hm… mistäs mulle on jääny päähän 10%:nen, eli yksi desi kymmeneen litraan… vai… matikka ei koskaan ole ollut vahvuuteni
Eikös kumpikin ole ihan oikein!
1 dl / 1 litra on 10- prosenttinen liuos.
Nuin, hyvä kun joku korjasi
Pitäsköhän mun mennä nukkumaan, kun sekoitan litrat ja desit. Minä kyllä näin, että siinä lukee 2-3dl, ja sitten kuvittelen, että laitetaan 2-3 LITRAA ämpärilliseen! Siis minä tässä sekoilen, ihan oikeinhan tuo ohje on. (Paitsi jos viilaa pilkkua, niin se 2 dl pitäisi lisätä 9,8 litraan vettä).
Juuri niin (jos viilataan pilkkua :))
Sanokaas nyt viisaammat mistä löytyisi pulloa, jonka saisi liitettyä vesiletkuun. Pulloon laittaisin sen mäntysuovan ja siten saisin suihkuteltua puita hieman korkeammalta. Painepesurissa sellainen systeemi on, mutta siinä on taas kahva rikki ja ei varmaankaan ehdi korjata sitä, ennenkuin kirvat tekevät enemmän tuhoa.
(painepesurin säiliöstä suihkuttaisin tietenkin ilman painetta)
tämän aamun lehti näytti kertovan, että tämä tämän kertainen kirvainvaasio on helteiden houkuttamana ja etelätuulten puhkumana tullut keski-euroopasta päin. meressä on kuulemma levälauttojen kaltaisia kirvalauttoja kelluskelemassa. ovat joko väsyneet matkalla tai sateet piiskanneet ne kohti kuoloa. koivu- ja tuomikirvoja kuulemma ovat.
Paljon on kirvoja, koivujen alla kirvojen ylijäämäsyömiset tihkuu toisesta päästä kirvaa uulos kun toinen pää syö ja tahmeaa tipahtelee maahan- mannaa sataa taivaalta??
…Valtsu, tiedä häntä, ilmaista lannoitetta?
Kirvoista olisin minäkin halunnut päästä eroon, tai ainakin vähentää niitä ja niinpä kysäisin eräässä suuressa puutarha-alan liikkeessä mitä niille nyt voisi tehdä. Myyjä ei suositellut edes tolu- tai mäntynestesaippuaveden käyttöä, koska nekin tappavat myös hyötyhyönteiset, vain vettä voisi käyttää.
Minä olen silmä kovana katsellut hedelmäpuita ja ei kyllä vielä ole kirvoja näkynyt vaikka niitä oli rypäs autokatoksen multasäkkien päällä. Säikähdin silloin ja listin ne käsin ja äkkiä tsiigaamaan luumua jossa kirvat aina ensimmäiseksi on… En löytänyt kuin muutaman murkun siellä täällä ja kamalan näköisen vihreän hämppiksen… Se saa olla rauhassa ja kutoa verkkoaan jotta mahdolliset haitta hyönteiset jäävät saaliiksi. Jo sillä muutama ateria siellä roikkuikin tiukkaan pakettiin käärittynä
Meillä on pihassa 13 isoa koivua. Tällä viikolla mietiskelin, että mikäs puu se tämmönen onkaan josta sataa näin paljon siemeniä, että niitä leijuu ympäri pihaa. Ajattelin jo, että jos ne olis jotain nöyhtää pihlajista, kun ne on kukkineet niin hirveän runsaasti tänä kesänä. Tosin en muista ennen niistä mitään nöyhtää lähteneen. No jossain vaiheessa toki selvisi, että tämä siemensade/nöyhtä oli kirvoja, joita sataa koivuista ihan solkenaan. Kun käy pihalla on vaatteet niitä täynnä. Eivät tosin ole tehneet mitään kovin näyttävää tuhoa kuitenkaan. Yhdestä koivikosta on joivuissa lehdet hieman käpristyneet, mutta ei sen kummempaa.
Meillä on pihassamme vain kaksi koivua ja olen tarkkaillut silmä kovana kirvauutisen kuultuani onko meidän koivuihimme niitä ilmestynyt. En ole onneksi vielä nähnyt. Tässä aivan meidän lähellämme eli toisella puolella mäkeä sensijaan oli tullut kirvoja koivuihin juuri PikkuPionin kuvaamalla tavalla. Näin kertoi naapurin rouva, joka oli ollut ulkoiluttamassa koiraansa. Niitä oli tarttunut koiraparan pitkään turkkiinkin niin, että silmätkin olivat aivan täynnä noita ilkiöitä.
Eilen illalla sitten katselin tyytyväisenä ruusuistutuksiani. Ne ovat lähteneet hyvin kasvamaan viime syksyisen istututtamisen jälkeen. Johan huomasin kirvoja neilikkaruusun nupuissa. Minä kyllä (raakalainen kun olen) täytin painepullon vedellä, tolulla, Ei ötökkä aineella ja lorauksella alkoholia ja ruiskuttelin sekä ruusut että hedelmäpuiden taimetkin. Suuria puita ei pihallani vielä kasvakaan. Tarkkailen tilannetta pari päivää ja uusin käsittelyn tarvittaessa. Meillä ei ole palkoa siitä, että hyödylliset hyönteiset saisivat myrkkyä, koska näissä ruusuissa on vasta nuput ja hedelmäpuut ovat jo kukkineet. Onneksi pörriäisillä on atsaleoita ja alppiruusuja ja perennoita pölytettävinään.
Onko kellään muulla käynyt niin, että pienet mustat kirvat olisivat käyneet hapankirsikoiden kimppuun? Ihmettelin pitkään miksi meillä sikkolat kärsivät niin, kunnes tajusin että niissä on lehtien alapinnat täynnä pieniä mustia vihulaisia. Olen listinyt niitä tolulla, mutta läheskään kaikille ei voi mitään, kun puu on niin korkea.
Meillä ne pienet mustat kirvat valloittivat ensin jasmikepensaan. Sen kimppuun kävin mäntysuopanestettä suihkuttamalla, varsi varrelta ja lehti lehdeltä. Siihen kuolivat, putsasin parin päivän kuluttua sitten vesisuihkulla ne kuolleet kirvat pois. Ne ehtivät vahingoittaa kasvua ennenkuin ne huomasin
Seuraavaksi huomasin niitä noin viikko takaperin suklaakirsikan taimen lehdissä. Niitä oli niin vähän siinä että vesisuihkulla sain ne poistettua. Pitääkin mennä katsomaan mikä tilanne on tällä hetkellä.
Korkeisiin kirsikkapuihin olen saanut mäntysuopaveden suihkutettua painepesurilla. Ei ole välttämättä aivan sellaista täsmäsuihkutusta kuin mataliin pensaisiin lehti lehdeltä, mutta ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Tai tietty painepesurilla pelkällä vedellä voi kokeilla. Hirmu kovalla paineella ei kannata suihkuttaa etteivät puun lehdet kärsi.
Juu, Fanal on niitä mustia vihulaisia täynnä. Osa sentään kuoli mäntysuoparuiskutuksella. Täytyy uusia ruiskutus.
Mäntysuoparuiskutus 8l paineruiskulla tuntui tepsivän mustiin kirsikkakirvoihin.
Sen sijaan harmaamalvikkien kimpussa hääriviin vihreisiin kirvoihin se tehosi huonommin. Ne kasviraukat ovat aivan pulassa, kaikki ylälehdet rutussa ja varsissakin paikoin kirvapeite. Ja laumoittain muurahaisia hääri kirvoja paimentamassa. Tein tänään uusintaruiskutuksen vahvalla mäntysuopa-tolu-vesiliuoksella. Saas nähdä pelastaako se kukinnan.