Neudorffin Spruzit-niminen aine on sekä sisä- että ulkokasveille, koriste- ja hyötykasveille sopiva tuhohyönteisten, siis myös kirvojen torjuntaan. Sanoo tehoavan paitsi aikuisiin, myös toukkiin ja muniin eikä ole pölyttäville hyönteisille vaarallinen (luonnon pyretriiniä ja rapsiöljyä). Lyhyt varoaika.
Sillä tänään ruiskutin omenapuun, kukat ja nuput olivat aivan täynnä kirvoja, on niitä pirulaisia kyllä ruusuissakin ja herukoissa ja lumipalloheidessä ja…
Mää olen hävittänyt harvoin kirvoja, koska esim. sinitiaiset syöttää niitä poikasilleen. Mutta tänä keväänä tuntuu kirvoja riittävän- ainakin kriikuna on ihan tahmeana. Taitaa olla nokkoskeiton aika - viimeksi virkeimmät lähtivät kävellen litomaan. Eivät vissiin kestä hajua, tai jotain…
Kiitos Annaw muistutuksesta, eihän ne sinitintit kaikkea jaksa syödä vaikka parista pöntöstä sirkutus kaikaa. Pitääkin heittää nokkosvettä lumipaloheisipuuhun ja ängelmille myötätuuleen. Haisee liotusvesi pahalle ja myrskytuuli puhaltaa.
Olen antanut kirvoille hierontaa hanskakädellä vetäen versoja, joukkotuhoase se on puutarhahanskakin. Vaan lumipallopuskaan ei edes minun pitkä hoikka varteni ylety
Löysin eilen tuohon raparperiveteen liittyen myös ohjeen jossa siihen kehotetaan lisäämään hiukan saippuaa (turaus mäntysuopaliosta). Se saippua vaikuttaa nähtävästi niin että se tukkii kirvojen ihosolut, eli siitä on hyötyä kun sitä on hiukan mukana.
Lisäsin myös hieman ruokasoodaa ja painesumuttimella, muissa kasveissa ei vielä näytä olevan kirvoja… Lumipalloheiden on kuolo korjaamassa on niin ruttoinen jo toista kesää, että alasleikkuu ainakin tapahtuu.
Nuu, kuinka se raparperivesi on tehonnut?
Ylenkin sivuilla kerrotaan, että nyt on erikoiskirvainen kesä. Runsas ja toistuva mäntysuopavesikäsittely on hiukan auttanut, mutta pitää laittaa muistiin tuo raparperivesi.
ARGH! Meinasin äsken ottaa kuvan neilikkaruusun nupuista tuonne mun omaan galleriaan, mutta kiinnitinkin huomion ruusun nupuissa, lehdillä ja varsilla oleviin, muutaman millin mittaisiin valkoisiin “juttuihin”. Kun tziigailin vähän tarkemmin, huomasin runsaahkon kirvainvaasion ruusun kimpussa, murh! Onko nuo valkoiset “jutut” kirvojen (niiden vihreiden) munia, toukkia vai mitä?!
Noh, huomenna täytyy suunnata mäntysuopa- ja suihkepullokauppoihin ja tehdä tujakka 2-3%:nen liuos ja suihkuttaa ruusu sillä. Jostain syystä myös yksi gladioluksen lehti on mennyt, ei kippuraan, vaan ns. “aallolle”… Liekö kirvojen tekosia sekin?!
Mulla ne perkeleet yrittää kans neilikkaruusun kimppuun hulluna. Oon vajaan viikon ruiskuttanut mäntysuopaliuosta joka päivä poistaen jokaisen kirvan, mutta jo seuraavana päivänä niitä on runsaahkosti taas nupuissa. Siis niitä siivekkäitä. En luovuta…
Mäntysuoparuiskutteeseen vähän fairya sekaan, liuottaa otukset paremmin pois ja olikos vielä ½rkl ruokaöljyä. Hyvä kun tuli puheeksi, pitää tarkkailla.
Todellakin tuntuu olevan erityiskirvainen kesä... Eniten harmittaa noiden pienten ruusuntaimien puolesta, kun tuntuu että ne suunnilleen kuhisee. Luumu ja kirsikka toki tuttuun tapaan myös kansoitettuna, mutta se mikä on hämmentävää, niin omenapuissa ei näy kirvan kirvaa, vaikka murkut siellä pitkin oksia vaeltelevatkin vissiin lypsettäviä etsimässä. Sen sijaan pari herukkapuskaa on kyllä kelvannut, aloin ihmettelemään käpristeleviä lehtiä ja kas vaan, kirvakasvattamothan niissä. Syötäviä olen suihkinut tymäkällä suopavedellä, mutta täytyy tunnustaa, että ruusujen kanssa sorruin Sprutzitiin, kun puteli tuli kaapista vastaan Eipä ne kirvat niinkään noita isompia puskia tunnu häiritsevän, punalehtiruusussakin niitä paikoin on enempi ja vähempi, mutta eipä moinen jättiläinen parista kirvasta pökerry. Muut ruusut melkein onkin sitten pikkutaimia, niille soisi vähän paremman elämänalun kuin tulla kirvojen popsimaksi. Suihkuttelun lisäksi olen vaan yksinkertaisesti käsin liiskannut kirvoja sellaisen joukon, että tunnen itseni suunnilleen massamurhaajaksi...
Minä, ihan rehellisyyden nimissä, tässä nyt mietin että hankinko mäntynestesaippuaa (Mäntysuopahan on tavaramerkki tai -nimi) vai otanko käyttöön Raidin tai vastaavan luonnon omaa pyretriiniä (?) sisältävää torjunta-ainetta. Minen halua, että ne pirut leviää muuallekin…
Täällön kans ihan järkyttävästi kirvoja! Puiden lehdet ihan kimaltelee niiden takia.
Kertokaapa joku mitä noi valkoset on. Onko ne jotain kuoria vai elääkö ne?
Hyvä idea tuo ruokaöljy …se tukehduttaisi kyllä…mut miten se sekoittuu veteen vaikka siin olisikin mäntysuopaa ??? Mustaseljani oli ihan mustanaan …kunnes otin ja pesin sen mäntysuovalla ja vedellä eilen kuten kaikki hedelmäpuut. Kirvan kääryleet on runsaat täällä ainakin.
Oliskos valkoiset nymfejä eli kirvojen nuoruusmuotoja? Kirvat muuten leviää myös lentämällä, joka (5?) sukupolvi on lentävää sorttia päästäkseen uusille mestoille ja kun useampi sukupolvi kesässä kasvaa niin se on moro. Osaavat mielestäni myös purra tai pistää käsivarsiin.
muoks öljy lisätään: "ohuena nauhana majoneesiin kokoajan vatkaten, jolloin syntyy tasainen emulsio" kertoo keittokirja. Samaan malliin vaan öljy veteen suihkepulloon ja ravistellen sekoitellaan...
Mulla oli aivan järkyttävä kirvainvaasio ruusuissa ja tädykkeissä. Olen jo monta vuotta lätränny mäntysuovalla, ja kattonu vierestä kun ruusut kituu. Nyt ostin Spruzit-nimistä ainetta. Ja lähti. Joka ikinen kirva, mustat ja vihreät. Samalla lähti kans ne pienet vihreät toukat jyrsimästä lehtiä. Lehtiin tuli lisäksi nätti kiilto ja syvä väri. Eikä ollu pahan hintainen n.11e 250ml tiivistepullo. Ja on riittoisa. On myynnissä ainakin rautiassa ja agrimarketissa. Suosittelen! (Ei vaikuta mehiläisiin ja muihin pölyttäjiin)
Just etsiskelin tietoa miten se vaikuttaa ketjussa eteenpäin, kirvoja syöviä lintuja lähinnä ajattelin. Mutta napsiiko ne tintit kuolleita, liikumattomia kirvoja yleensäkään ?
Tuota samaa minäkin lykkäsin ruusuihin, herukoihin en tohtinut. Ja kyllä, katosi kirvat, mutta seuraavaa aaltoa odotellessa
Muoks. Ja mulla on jotenkin semmoinen käsitys, että ei nuo tirpat kuolleita ötöjä taida hirveämmin napsia.
Päätin laittaa seetripuun öljyä parvekkeelle, jotta kirvat pysyy poissa. Lisäksi kuoriaiset inhoo sitä tuoksua.
Mieto kevätsumute tuntui harventavan ruusuista kirvalaumaa ja kylmällä kaivovedellä suihkuttelu …kun suihkutan hedelmäpuita niin jotain elukoita sieltä aina lähtee …