Tuholainen: Myyrä

Samaa mieltä kuin siniritari. Vesimyyrän tekee epämääräisen, pienen tai olemattoman multakasan.

Itselleni olen uskotellut, että kyllä se kontiainen on. Paljon parempi vaihtoehto kuin vesimyyrä. Kiitosta vaan, että vahvistitte uskomustani. Toivotaan nyt, ettei kovin paljoa ala nurmikolle tunkemaan.

Minulla ainakin vesimyyrää, koska vesikin on ihan vieressä... ei syö muita kuin jättiläisunikon juurakot *kaikki* ja pienikukkaisen irispehkon samoin kokonaan. 

Näin sanoo Wikipedia:

Kontiaiset elävät maan alla käytävissä, joiden suulla on säännöllinen pyramidin muotoinen multakeko, kun taas vesimyyrä tekee epäsäännöllisen muotoisia multaläjiä.

Noh noh, älkääs nyt masentako mua. Haluun kovasti, että se on kontiainen. Tosin on tässä tontin ympärillä kyllä aika isoja ojia...Täytyyköhän asentaa riistakamera seuraamaan tilannetta. Saisin varmaan lainaksi, ei tarttis edes ostaa. Oon kyllä laittanut kasvimaalaatikoihin myyräverkon pohjalle varmuuden vuoksi. Ettei kukaan vaan pölli mun porkkanoita ja punajuuriacheeky.

Pyrämidin muotoiset multakasat viittaisivat, että olet saanut pihaasi kontiasen.

Luontoportti: "Tuhohyönteisten toukkien syöjänä kontiaisesta on suoranaista hyötyä ihmisille. Sen kaivamista käytävistä on myös hyötyä sadevesien imeyttämisessä maahan ja maan kuohkeuttamisessa. Toisaalta pienten taimien juuret voivat kuivua jos sattuvat maanalaisen käytävän kohdalle. Varsinaiset myyrät voivat myös liikkua kontiaisen käytäviä pitkin ja jyrsiä kasvien juuria.
Koska kontiainen on rauhoitettu Suomessa, sitä ei saa tappaa, pyydystää eikä muutoin tahallaan häiritä. Tapetun tai vahingoitetun yksilön ohjeellinen korvausarvo on 17 euroa."

Olispa kiva n​ähdä Kontiainen livenä, eikä pelkkiä kasoja. Kuvissa ainakin söpö otus, vaikka "peto" onkin. Nuo myyräverkotkin olen laittanut varmuuden vuoksi vaan, jos sittenkin olisi vesimyyrä joka syystä tai toisesta on jättänyt kasvien juuret rauhaan.

Hei,

minä luulen,että minulla on riesanani vesimyyrä. Tein löydöksen viime syksynä just ennen talven tuloa. Mylläysjälki oli hirmuista! Maanpinta oli kohonnut usena neliön alueelta ainakin 20 cm eikä maa painunut enää takaisin vaikka kuinka poljin. Maahan meni nyrkin kokoinen aukko!

Nyt haluaisin tietää onko joku käyttänyt koivutislettä torjunnassa? Miten sitä käytetään? Kaatelenko sitä tontin ympäri vai mitä? Kiitos vinkeistä!

Kajaanissa ei ole kontiaisia :slight_smile:

Pitää katella onko Kontiaisia Kajaanissa. Jos eksyy ensi kuussa, Lehtikankaalle,,Purolaa, ym alueelle. 2008-09 käin siellä useesti
Ainankin tällä on kaupungin puistoissa ym, nurmilla paljon multa kasoja. Kyllä varmaan yhtä täällä asuvaa sieppaa, sen sukunimi on Kontiainen.

Tsemppiä Kontiaiselle ;))

Kyllä oli monta myyrän tekemää reikää ison laskuojan penkassa. Siivoilin muutama päivä sitten aroniapensaan alusia rikkiksistä ja siinä pensaiden takana laskuojan puolella noita reikiä oli. En ole koskaan ennen huomannut moista. Olen ihmetellyt että mistä nuo meidän kissat raahaa niin paljon myyriä, melkein joka päivä vähintään yksi on tuotu näytille kotiin.

Noiden reikien ympärillä ei ollut minkäänlaista multakasaa, vain ehkä noin viiden sentin reikä suoraan alaspäin.

Tämä pirulainen pelastettiin kaksi kertaa tuolta lyhdystä  :w00t:
Eka kerralla siellä oli vielä öljykynttilä ja jäi ihan harmittamaan kun ei huomattu ottaa kuvaa .
No , sinnehän se oli ängennyt vielä toisenkin kerran  :blink:

Tossan-kissa heitteli tätä myyrää vähään aikaa ilmaan. Oli varmaan kiva leikkiä. Sitten se vei sen pensaiden alle. Käskin miestä ottamaan sen pois sieltä. Saan varmaan slaagin jos joskus kun putsailen pensaiden aluksia, tuollainen iljettävä otus osuu kohdalle. Valokuvatessakin oli aivan kamala olo, kun oli pakko mennä lähelle.

Toffe-kissa on tuonut jo kaksi myyrää näytille, yhden hiiren, jotka se söi ja yhden rotan, jonka piilotin saavin alle, mies vei sen pois. Inhottava, varmasti kettutarhalta.

​. 

Mun pihassa on useampi kasvi tyhjän päällä, reikiä joka puolella ja muutamia multakasoja satunnaisesti. Olen yrittänyt tökkiä pensaiden alustoja istutuslapiolla ja jos humahtaa tyhjään, niin pöyhellän enemmän ja laitan uutta maata syntyneeseen ammottavaan kuoppaan. Mihin myyrät vie kaivamansa maan?
Eilen illalla löysin kontiaisen köllöttämässä ikiunta harmaa-ajuruohomaton päältä. Kuivuuteenko on kuollut, vai tuhosinko hänen kotinsa keijunkukan juurien välistä.

Hoyabella, en viitsi edes kokeilla sillikikkaa. Saattaisi tulla liikaa puistatuksia itselle, kun kaivelisi pensaan alla.
Valtsu, kuivuudesta kasvit enimmäkseen kärsivät, niin on tehokas tuuletus juuristoissa. On meillä varmaan niitä oikeita myyriäkin, koska olen kerran hiiren putkilossalla kullanvärisen myyrän pyydystänyt.

Mitä ihmettä , ei ainoatakaan myyräkekoa enkä ole nähnytkään yhtään , yleensä edes tuossa lintujen ruokintapaikalla maassa käyvät varkaissa 

Orapihlajalta kohti koristeomenaa on noussut semmoinen kohouma …kivikova vaikka se päällä hyppelehdin kun kakkoja korjailen …onko kontianen vai mikä kohdistanut puun juurille ?? MITÄÄN reikää ei näy vain kohouma pötkö…
mietin mitä kaataisin omenapuun juurille ??? Se on niin kaunis koristeomena …

Pieni läntti sulanut mansikkapenkkien välistä. Nurmikaistale täynnä myyrän käytäviä. Ekaa kertaa tässä pihassa. Muutin tähän 1993. Mitäköhän vielä paljastuu:/