Tuija: Pallotuija, Thuja occidentalis

Eikö löydy ketään pallotuijien juurista tietävää?

Minua kiinnostaisi sama asia kun Swiinua... Eli uskaltaako pallotuijaa (''little giant'') istuttaa sokkelin viereen, vai olisiko viisaampi istuttaa ruukkuun? Entä miten onnituu ruukussa talvehtiminen, voiko viedä pimeään kellariin talveksi vai onko parempi pitää ulkona?

Sokkelin viereen ei suositella istutettavaksi mitään. Se, kuinka kauas sokkelista voi istuttaa, riippuu siitä keneltä kysytään - joidenkin rakennusalan ihmisten mukaan 5 metriä lähemmäs ei saisi istuttaa mitään, joidenkin mukaan metri on sopiva raja.

Puita ja pensaita ei myöskään suositella istutettavaksi salaojien päälle, ettei juuret hakeudu salaojiin. Kasvualustan syvyydeksi suositellaan havupuilla 80 cm ja havupensailla 50 cm - tuon ohjeen mukaan juuret voivat siis yltää hyvinkin tuohon 50 senttiin.

Jos sokkelin lähelle haluaa jotain laittaa, niin vaikka muurinkivillä korotettu penkki ja juuriestematto sinne alle ovat aika hyvä kompromissiratkaisu. Ruukku on toinen mahdollisuus, mutta talvetus voi tuottaa ongelmia.

Itse olen istuttanut havuja reilun metrin päähän sokkelista, mutta penkit on korotettuja.

Mikä on pallotuijien istutusväli, kun haluan että ne kasvavat ihan viekukkain? minä tumpelo aloittelija menin laittamaan ne ihan vierekkäin, n 10cm väli… pitäisköhän mennä äkkiä kaivamaan ylös…?

Niitä on erilaisia, toiset kasvavat aikaa myöten metrin levyisiksi, toiset ovat kääpiömuotoja ja pysyvät pieninä kasvaen todella hitaasti ja vähän. Mitä siinä lapussa tai purkissa oli tuijan nimenä? 10cm kuulostaa joka tapauksessa aika vähältä.

Miten ne yleensä saa mahtumaan 10 cm välein? (Jos ajatellaan, että 10 cm on rungosta runkoon.) Lajikkeesta riippuen istutusväli on 50-100 cm. Itse ajattelisin vähän pidemmällä tähtäimellä ja jättäisin kunnon välin, niin kaunis muotokin tulee oikeuksiinsa. Väleihin voi istuttaa tilapäisesti jotain muuta.

Jenuliini, 10cm kuulostaa aika…hmm…ellei sitten kyseessä ole miniatyyrilajike. Toivottavasti sinulla on selvillä pallotuijasi lajike, mene googlettamaan taimistojen ym sivuille, kuinka suureksi se kasvaa ja mieti sitten istutusetäisyys uusiksi. Näin minä tekisin. Viisaammat varmaan neuvovat taas viksumpia.

no niin mää epäilinkin, en oikein tajuu noista mitään. kaupassa sanoivat, että kasvavat n 1 metrin korkuiseksi. VOinko käydä nostamassa tuijat ylös ja laittaa enemmän väliä? eilen istutin ne…

Joo, no sitten niistä tulee myös vähintään metrin levyisiä. Pistä metrin välein, rungosta runkoon se metri. Ja hyvin voit kaivaa ylös, muista kastella siirron jälkeen kunnolla :slight_smile:

ok, kiitos paljon avusta!!! kannatti tulla tänne kyseleen :slight_smile:

Pallotuijassa huomasin vasta tänä vuonna kivoja käpyjä… vai mitä nää on??

Kukkia tulossa.

Mihin aikaan pallotuijaa voi leikata? Ja kuinka rajusti? Se on nyt n. 10 v. vanha ja röhnöttää mooseksenpalavanpensaan päällä. Onnistuisiko siirtäminen, jos joku huolisi?

Kuvassa pallotuijia T. occidentalis ‘‘Little Giant’’

Todella hankalaa selvittää, minkä kokoiseksi mikäkin pallotuijalajike kasvaa. Tokihan se riippuu varmasti myös kasvupaikasta, mutta tiedot vaihtelevat todella suuresti eri lähteistä riippuen. Ostin tänään pieniä pallotuijia, ja jahkailin kahden eri lajikkeen kanssa. 'Danica':n lopulliseksi kasvukooksi sanottiin kyltissä 50-100 cm ja ruukussa 30-50 cm. 'Tiny Tim':stä sanottiin molemmissa 50 cm korkea ja leveä. Kysyinpä sitten vielä myyjältäkin, että kummasta tulee kookkaampi, johon vastasi, että Danicasta. Vastauksen perusteella ostin Tiny Timin, koska halusin vähän pienempiä palloja. Nimikin viittaa pieneen kokoon.

Kotona sitten tietysti heti googlasin aiheesta, ja näyttäisi siltä, että Tiny Tim on noista se suurempi. Esim. Pentin kasvikortisto sanoo näin: Danica 30-50 korkea ja 100 leveä, Tiny Tim 50-100 korkea ja 100-150 leveä.

Hups.

Kääpiöhemlokit meni tuossa varjopenkissä ihan ruskeaksi talvella.
Piti jotain uutta keksiä, kun on suoran etupihalla.
No Niin, päästyäni tuija kammosta eroon, niin tietenkin pallotuijia. :w00t::w00t:

Mirjam, keltapallotuijia.

Etualalla pari pientä “Tiny Tim” tuijaa ja takana näkyy nuo Mirjamit ja sitten on vanhoja, joita Repe on hieman rääkännyt.

Palopäällikkö , “Fire chief” nämä ovat Golden smargdien kavereina. aidan vierustalla.

Onko kokemusta tuijan siemenkylvöstä, jos nyt ottaa siemeniä niin itävätkö vai onko niissä tuijan “kävyissä” siemeniä lainkaan… ?

Hyvin on tuijat tuuheutuneet edelliseen kuvaan verrattuna.
Hyi yök tuijia, on yleisin kommentti ihmisisllä, jos vaan mainitseekin tuijan.
En ole samaa mieltä, minä tykkään kovin. :wink: