Tulikellukka, Geum coccineum

Tulikellukan kukintaa nyt…

En ole huomannut että siemenistä juuri leviäisi, juurakosta kyllä mutta on tosi hankala jaettava, kiinteä, iso juuripaakku.

Tästä tykkään…

Keltainen kellukka hävisi heti ensimmäisenä talvenaan. Oranssit senkun porskuttaa, saatu naapurin mummolta joka halusi sijoittaa ne jonnekin kun aikoivat kyntää vanhan pihapiirin. Rakennuksetkin kuulemma hävinneet jo aikaisemmin. Eli vanhaa kantaa.

Täst mä tykkään, ei puske edes suolaheinä läpi.

Raya, huhuu. Ekat kukat :slight_smile:

Oli niin paljon ystäviä, etten menny ottamaan parempaa kuvaa. Vaan hieman noiden täytyy lisiä, että päihittää nää serkkunsa, jotka vasta alottelee.

+x[quote]
[b]Filopator - 7.6.2019[/b]
Raya, huhuu. Ekat kukat :)

Oli niin paljon ystäviä, etten menny ottamaan parempaa kuvaa. Vaan hieman noiden täytyy lisiä, että päihittää nää serkkunsa, jotka vasta alottelee.

[/quote]

Mikä on toi kukka tossa alinna ?  Noita samannäköisiä on tuossa mun heinittyneessä pihan osassa muutamia kappaleita. Meinasin ne viime syksynä kaivaa pois talteen muualle siirtoa varten muttei niitä enää silloin löytynyt sieltä.

Muoks; löysin kuukkeloimalla ojakellukan ja tarhakellukan. Ei oo kumpikaan niistä se mun, on muistaakseni yksinkertaiset kukat, punaiset. Pitää varmaan kaivaa ylös nyt kun on kukassa ettei pääse taas häviämään.
+x[quote]
[b]Nuu - 7.6.2019[/b]
+x[quote]
Raya, huhuu. Ekat kukat :)

[/quote]

Mikä on toi kukka tossa alinna ?  Noita samannäköisiä on tuossa mun heinittyneessä pihan osassa muutamia kappaleita. Meinasin ne viime syksynä kaivaa pois talteen muualle siirtoa varten muttei niitä enää silloin löytynyt sieltä.

Muoks; löysin kuukkeloimalla ojakellukan ja tarhakellukan. Ei oo kumpikaan niistä se mun, on muistaakseni yksinkertaiset kukat, punaiset. Pitää varmaan kaivaa ylös nyt kun on kukassa ettei pääse taas häviämään.
[/quote]

Tulikellukka
Ei kovin kummoista maata alleen tarvihe, Sen verran kun avittaa, että alkuun pääsee, niin sille ei pärjää suolaheinäkään.
+x[quote]

Tulikellukka
Ei kovin kummoista maata alleen tarvihe, Sen verran kun avittaa, että alkuun pääsee, niin sille ei pärjää suolaheinäkään.
[/quote]

Eipä oo semmoisia kantoja ainakaan täällä näkynyt. Minusta on melkoinen herkkis ei oo meillä menestynyt koskaan montaa vuotta ei siis mitään leviämisvaaraakaan. En ole koko herkkistä enää tänne yrittänytkään, alussa olin kovin ihastunut siihen, joltain sain pienen alun, mutta ei sentään väkisellä vängällä kun ei viihdy eikä viivy.

+x[quote]
[b]Bobbie - 8.6.2019[/b]
+x[quote]

Tulikellukka
[/quote]

Eipä oo semmoisia kantoja ainakaan täällä näkynyt. Minusta on melkoinen herkkis ei oo meillä menestynyt koskaan montaa vuotta ei siis mitään leviämisvaaraakaan. En ole koko herkkistä enää tänne yrittänytkään, alussa olin kovin ihastunut siihen, joltain sain pienen alun, mutta ei sentään väkisellä vängällä kun ei viihdy eikä viivy.

[/quote]

Siis häh. Tuota joskus aikojen alussa sain muutaman pikku mättään. On tuohon omista jaettu. Alaa noin 1 * 10 metriä. Aurinko porottaa koko päivän, eikä kastella. Pohjamaa on hietakangasta, sekaan muistaakseni sotkin ihan tavallista, hiukan savensekaista peltomultaa ja pari multapussia. Talvella saavat tuhkat hangenpäälle. Tänäkeväänä olin kiltti ja annoin perunalannosta ja 100 litran säkin kasvuturvetta.
+x[quote]
[b]Filopator - 8.6.2019[/b]
+x[quote]
[b]Bobbie - 8.6.2019[/b]
+x[quote]

Tulikellukka
[/quote]

[/quote]

Siis häh. Tuota joskus aikojen alussa sain muutaman pikku mättään. On tuohon omista jaettu. Alaa noin 1 * 10 metriä. Aurinko porottaa koko päivän, eikä kastella. Pohjamaa on hietakangasta, sekaan muistaakseni sotkin ihan tavallista, hiukan savensekaista peltomultaa ja pari multapussia. Talvella saavat tuhkat hangenpäälle. Tänäkeväänä olin kiltti ja annoin perunalannosta ja 100 litran säkin kasvuturvetta.
[/quote]

No ei ole meilläkään erityisemmin viihtynyt. Joskus aikojen alussa oli jonkun kannon ympärillä melkein neliön verran hyvin levisivät multamaassa, ja sitten vaan yhtenä talvena katosivat melkein kaikki, yksi onneton jäi henkiin, sitä yritin siirtää ja varjella vaan ei elänyt. Sain uudet muutama vuosi sitten, ovat hengissä, mutteivät lainkaan leviä, jakamisesta ei voi edes neuvotella.

Taitaa olla karun kasvumaan kukka tuo tulikellukka. Meilläkin hyvin menestyy kun maa on kivistä. Viimesyksynä revin liikoja pihasta polun varrelta kottarin. Sitten vasta äkkäsin että tuolla salavien alla olis tilaa. Pengoin sieltä roskien joukosta niitä ja istutin ne sitten tuonne salavien alle. Hengissä ovat ja osa kukkii jo. Eivät vissiin tykkää talvimärkyydestä eikä liika lannoituksesta. Minulla eivät saa mitään muuta kuin paikan missä tahtoisin niiden olevan ja vettä jos taivaalta tulee. 

Mai taista tykkään :+1: 

Perinteinen tulikellukka aloittelee.

Rayalle terkkuja.

Hei kaipaisin varmennusta. Onko tämä nyt varmasti kellukka?

Ainakin osa syksyllä saamistani kellukoista on elossa. Jee! En yhtään tiedä, mitä lajiketta nämä ovat. Mielenkiinnolla odotan.

Ensimmäiset avautuneet. Onko kellään haisua lajikkeesta? Vai onko nämä vaan ihan ”perinteisiä”?

Ja sellainen kysymys vielä, että millä vauhdilla nämä leviää?

Perinteiseltä näyttää.

Kyllä ne jonkun verran siementaimia tekee.
En ole ainakaan riesaksi kokenut, helppo kitkeä jos liikaa leviää.

Näin nättinä taas. Ovat ihan hiukkasen viime vuodesta runsastuneet.