Tulikruunu, Lantana

(Kesäkukat )

En löytänyt tälle omaa ketjua ollenkaan, joten koitan avata tähän. Näemmä tästä on keskusteltu huonekavina, itse miellän tämän kesäkukaksi, mutta siirtäkää jos on väärässä paikassa.

Eli tämmöisen ihanuuden menin ja ostin:

Minulla oli muutama vuosi sitten etupihalla vanhoissa kottikärryissä tulikruunu, mutta sen jälkeen ei ole sellaista tullut ostettua. Nyt kärryissä on siniviuhka ym.

Siirsin tämän sieltä kesäkukista nyt tänne huonekasveihin tehtyäni vähän tutkimustyötä. Mm. Exotic Garden on myös sijoittanut tämän huonekasveihin, ja koska tämä on monivuotinen (ei nähtävästi kuitenkaan talvehdi ulkona) niin sekin puoltaa siirtämistä pois kesäkukista. Tosin tätä hyvin paljon kasvatetaan pelkkänä kesäkukkanakin. Näitä vastaavia tapauksia on joitakin muitakin olemassa, vähän hankalia rajatapauksia :slight_smile:

Enpä tiennytkään, että on monivuotinen. Keräilin syksyllä Kreikasta tasku pohjalle kourallisen siemeniä, ja ovat lähteneet hyvin kasvuun. Syksyllä voi tulla tungosta, kun yks’ ja toinen kesäkasveistani onkin osoittautunut monivuotiseksi.

Jäikö sulle huitukka noita siemeniä vai kylvitkö kaikki?

Varsista päätellen pistokkaistakin varmasti juurtuis ,ootks kokeillut.kokeile ihmeessä jos vaikka onnistuisikin .mullekin kelpais noin nätti kukkanen.kieli ulkoa

Olen minä ainakin laittanut pistokkaita juurtumaan, ja tuntuu että ovat ainakin aloittaneet juurtumisen (pistin multaan, joten en näe onko varmasti juuria, mutta mielestäni ovat kyllä kasvaneet pikkuisen jo)

Halukkaat saavat minultakin pistokkaita, tässä samasta taimesta, mutta toisesta kukkatertusta vielä kuva:

Mitä lie Idän&Lännen-siemenistä tullut, siinä oli keltakukkaista? Kuka kokeili?

Katsastan siemenet. Toin monia sellaisiakin, joiden kantaäitiä en tunnistanut ja joista en arvaa, mitä tuleman pitää. Huomenissa voin katsoa kaikki Kreikasta tuodut siemenaarteeni läpi, mutta eiköhän pari pikkaraista taintakin joutaisi. Väreistä en tiedä, kun olivat siinä vaiheessa kukkansa jo kukkineet. Jos saan osoitteen privaan, niin lähetän alkuviikosta taimet tai siemenet.

Helposti juurtuu tulikruunu pistokkaasta.

Johtuukohan valon vähyydestä vai mistä mutta kun tulikruununi alkoi kukkimaan vasta nyt niin se ei olekaan vaaleanpunainen niinkuin tiipero-82:n kuvissa vaan enempikin valkoinen.

Ihan normaalia. Itsekkin kun toin tuon sisälle, niin värit kukista haalenivat tuommoisiksi. Vieläkin ne alkuperäiset värit on havaittavissa, tosi erittäin laimeina. Miten ihmiset ovat saaneet talvetettua näitä sisällä,huoneenlämmössä, kun ainakin periaattteessahan se on kuulemma mahdollista, ja nyt tuo ainakin vielä kukkii, on kukkinut kesästä lähtien, taukoamatta!

Ja sellainen lisäys vielä että minulla menee tuo väri niin, että kun kukka aukeaa, se on vaaleanpunainen ja muuttuu vanhetessa keltaiseksi. Seuraileppa meneekö se sinullakin niin.

Tuo on tuossa ensimmäinen kukka ja toinenkin näkyy olevan samanlainen. Oli nyt tollainen väriltään tai jotakin muuta niin nätti on ja vielä tuoksuukin vienosti hyasintilta. Täytyykin siirtää se kukittuaan vähän viileämpään huoneeseen kun on nyt patterin päällä ja on ruvennut hiukan kellastuttamaan lehtiä. Jos pärjäisi paremmin viileässä vaikka siellä onkin valoa vähemmän.

Piti välillä käydä vertaamassa kukkien väriä. On se vanhempi tosiaan alakukiltaan vähän vaaleanpunainen verrattuna siihen uuteen kukkaan.

Valon vähyys varmaan noihin väreihin vaikuttaa, valkoinen pelakuuni muuttui ulkona punaisen kirjavaksi ja on nyt taas sisälle tuotuna valkoinen. Samoin punalehtisalaatti, jota toin ruukussa tupaan - uudet sisällä kasvaneet lehdet ovatkin vihreitä…

Kysäsenpä vielä, kenelle mahtoivat päätyä siemenöiset viime kevään kirjeestä?

Siemenistä en tiedä mittään, mutta tuon tulikruununi talven vietosta ajattelin kertoa. Tuntuu nimittäin pärjäävän erinomaisesti sisällä, lisävalon alla kukkiikin! Ilman valoakin kasvattelee uusia versoja kaljuntuneisiin versoihin. Mukava yllätys kun joissakin kirjoissa on povattu aika epävarmaa talvenviettoa huoneenlämmössä.

Mulla oli vähän toisenlainen kokeilu. Kasvi oli talven viileässä varjon puolella ja ihan ilman lisävaloa. Siellä se ei juurikaan tiputtanut lehtiään mutta ei tietysti kukkinutkaan. Tavallisen juoppo kasvi se kuitenkin on mutta sisukas. Talven mittaan kuivui täysin useampaan otteeseen mutta kunnon kastelulla taas tokeni. Nyt se kasvattelee uusia oksia huoneenlämmössä itäikkunan vieressä.

juu, saa olla lehdet ihan lotkassa ja silti terhakkaasti nostaa ne taas pystyyyn kun saa vettä, ja jos ehtivät kokonaan kuivua, niin hetken päästä kasvattelee uudet. Aika ilmiömäinen! :slight_smile:

Ja sitten aloitti kukintansa oranssikin.

Ooo…ihanaa väri-ilotulistusta <3 Minä sian sitten lopulta sen omani hengiltä, ihan omaa tyhmyyttäni, kun jäi kastelematta liian pitkäksi aikaa, mutta Lidlistä hain uuden, ja nyt vaan odotellaan kukintaa jotta väri selviää ja pääsen sen jälkeen kerjäämään teiltä siitä toisesta väristä pistokkaan :smiley: