Minun pistokkaat ovat jo mukavasti kasvaneet.
Nuo ovat mukavan kokoisia versoja. Noihin versoihin saattaa tulla jo kukkiakin.
Minun Hatiorassani on yksi kukka, pieni keltainen. Nuppuja on paljon, toivottavasti ne jaksavat kukkaan asti eikä tipu ennen sitä.
Luulen, että nuput avautuvat hyvin. Tämä kaktus kukkii aika helposti.
Se on tuo sama yksilö mistä kuva sivulla 1. Se ei vieläkään ole noin vihreän tuuhea kuin tuossa kuvassa vaikka se viime aikoina on saanut hieman lannoitettakin, mutta siitä se varmaan päätti palkita minut.
Lannoitus saa joskus aikaan ihmeitä. (Kasvukauden aikana on hyvä antaa lannoitusta, mutta lepokaudella ei saa antaa lannoitusta.)
Eihän hatiorassa pitäisi olla piikkejä? Olen ihmetellyt kun omassani on uusi kasvu nyt ihan piikikästä, ennen en ole sellaista huomannut? Ja kyllä tuon hatiora pitäisi olla, kukkii keltaisin kukin ja ihan samannäköinen kuin tuossa kuvassa…
BlueGirl, hatioroissa on myös lajikkeita, jotka kasvattavat piikkejä oksiinsa. Katsohan tästä ketjusta sivulta 1 kuva yhdestä tulitikkukaktuksestani. Se kasvattaa pienet piikit lehtiinsä. Minulla on myös toinen hatiora, sen oksat ovat sileitä.
Minulla on myös tuo rhipsalis pilocarpa, ostin nuppuisena ja kukat olivat kauniit, jokseenkin en vain pitänyt tuoksusta. Mausteiset tuoksut ei ole oikein minun mieleen. En tiedä menikö joku vikaan vai olisikohan minun pitäny pörrätä sutilla että oisin saanut marjoja? Ne kukat vain kuivahtivat pois ajan kanssa. Tuon näemmä voi kiikuttaa pihallekkin, joten taidan vallata yhden paikan terassilta tälle.
Hatiorat ovat piikittömiä, mutta joissakin lajeissa saattaa olla piikkimäisiä karvoja. Ne eivät kuitenkaan ole piikkejä.
Jos haluaa ihastella hedelmiä, niin kaktus on hyvä pölyttää.
Hatiorat voi viedä kesäksi pihalle. Ne pitävät ulkoilusta, kuten kaikki muutkin epifyyttiset kaktukset.
Korallikaktuksessa oli roikkunut jo kuukausien päivät punainen hedelmä, nypläsin sen irti ja aukaisin niin sisällä oli mustia pikku siemeniä, tuleeko niistä siemenistä mitään, onko kukaan kokeillut?
En ole itse kokeillut tämän lajin siementen idättämistä, mutta niiden pitäisi varmaan itää ihan hyvin.
Kannattaa kokeilla. Mie laittaisin siemenet mullan pintaan, enkä peittäisi niitä ollenkaan, jos siemenet ovat pieniä.
malia, ei ihme että vain osassa kuvista, koska puutarha.netin hyvien tapojen mukaan ketjuissa rönsyillään. toisissa kuvissa on tulitikkukaktus ja toisissa korallikaktus:-)
hoito-ohjeetkin ovat täällä - minulle oivalliset: kun ei paljon hoida niin hyvä tulee. oma korallini ainakin sillä neuvoin kukkii pari kertaa vuodessa.
Minulla on tuollainen kuin Raili-45:llä edellisellä sivulla, niin mikä se nyt oikein on nimeltään? Minä kun olen omaani sanonut Rhipsalikseksi, mutta Rhipsalis-ketjussa oli ihan erinäköisiä kasveja? hämillään tässäkin ketjussa kuitenkin puhutaan Rhipsaliksista.
Haku “korallikaktus” toi minut tähän otsikkoon, liekö oikea mutta jos tietoa silti
Sain korallikaktuksen pistokkaan, oksa josta haarautuu oksia ja niistä oksia ( vai onko ne lehtiä…)
Laitanko multiin A. oksan haaroineen B. pienemmät haarat C. Kaikkein pienimmät haarat?
Minkä kokoinen pistokas, pituus lähinnä?
Tämmöinen
Laittaisin kaktusmultaan siten, että ensimmäinen haarautuma (leikatusta osasta päin) jää hieman mullan pinnan alapuolelle, tekee siihen kohtaa juuret. Antaisin myös leikkauspinnan kuivahtaa päivän, kaksi. Pistokkaan päälle voi laittaa poikkileikatun kirkkaan limupullon yläosan ja korkki veks. Kannattaa silti tuuletella välillä ja nostaa minikasvari pois pistokkaan päältä.
Kitookset