Tulitikkukaktus, Hatiora salicoinioides

rhipsalis pilocarpa kukkii taas, on nyt terassilla

mitkä on korallikaktuksen hoito-ohjeet?lannoitus ja sellaset?minulla on terhakka pistokas,niin kaipaan tietoa.

Parhaiten sen saa tapettua liikamärkyyteen joten kastelua niukasti. Loppuvuodesta sillä on lepoaika. Kasvukaudella laimea lannoituskastelu joka toinen viikko. Puolivarjoinen kasvupaikka. Uudelleenistutus harvoin hiekkapitoiseen multaan pienehköön ruukkuun. Jotenkin tonne päin...

Luepa toivotar tämä ketju alusta alkaen niin saat hoito-ohjeita. Minun hatiorani (kuva sivulla 1) on edelleen suunnilleen saman näköinen kuin tuossa kuvassa. Hieman kuivahko se taas on.

Etenkin smaa74:n ohjeet on hyvät. Missä muuten smaa74 luuraa nykyään, on ollut piilossa.

Aloin mietiskellä, kun ulkoistin parvekkeelle muita kaktuksia, että mikä on korallikatuksen kylmänkesto? Kun marraskuunkaktushan saattaa mm. villiintyä nupun tekoon kylmästä, kestää jopa hallaa, mutta uskaltaisiko korallikatuksellekin laittaa tuommoisen karun käsittelyn?

Heh, testasin ihan omatoimisesti tuota kylmänkestoa… Jätin tarkotuksella partsille, olihan se luvannut +3 astetta tänne kylmimmillään yöllä, ja tuolla ne vaan kekottaa täysissa voimissaan kaikki, myös korallikaktukset.  

kuvaTaaskaan tämä ei kukkinut,vaikka pidin kuivana pari kuukautta.Onkohan poika kysymyksessä?Tästä saa pistokkaita ken haluaa.

Onko tämä tulitikkukaktus? Äidilläni on ollut aikaisemmin tummanvihreä tulitikkukaktus, jossa ohuet jäykät oksat (samanlainen, kuin Karvarin kuvassa oleva).

Tämä on jo ainakin pari vuotta vanha ja pistokkaat otettu latvoista.

kuva

Uudistin tulitikkukaktusvanhustamme. Äiti on saanut tuon edesmenneeltä isältään. Alkoi olla puutunut raasku. Jaksoin istutella jopa neljä ruukullista noita. Tuli tuuheat ruukut heti kun laitoin ehkä liikaakin niitä pistokkaita aina yhteen - olivat aika runsashaaraisiakin. Otan itselle yhden, yksi jää äidille ja ajattelin viedä mammalle kolmannen. Neljäs menee joko äidin kukkia harrastavalle siskolle tai jommalle kummalle siskolleni.

Ja siitä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen: siskoilla on kummallakin 0-1v muksuja jotka kyllä maistelevat aika ahkerasti juttuja. Eilenkin skypepuhelun aikana yks napero järsi siellä juorua. Eli onko tulitikkukaktus myrkyllinen? En löydä kuuklaamalla tietoa tuosta.

Voisko tämä olla hatiora salicornioides? Laitoin kuvan valmiiksi vaakatasoon ettei vie niin paljo tilaa :)

kuva

Kasvin osat vaikuttavat samannäköisiltä siankärsämön kaktuksessa kuin omassani, mutta omani kasvutapa on aika "pensasmainen" kun ei ole vielä tullut noin älytöntä pituutta noihin oksiin..nuori ruukullinen vielä. Emokasvi oli ihan puuoksainen, vanha kun oli. Mutta sekin oli hieman puskamaisempi, eikä tuolla tavalla roikko. Hmm..onkohan mulla sittenkään tulitikkukaktus. Vai onko noista muodostunut pöheikkömäisempiä sen takia, että eivät koskaan ehdi kasvattaa noin pitkiä oksia. Aina katkesi tai varisi liiat pituudet pois kun emokasvi oli lämpöpatterin vieressä.

Lisäys: näyttää samalta kasvilta minun oma kuin Railin, Chrissen ja Karvarin kuvissa. Omat alut kuin Raililla ja se emovanhus oli samannäköinen kuin Chrissen ja Karvarin. 

Ihana nähdä näitä melkein kymmenen vuotta vanhoja kuvia. Minun kasvini on edelleen suunnilleen saman näköinen kuin v. 2007. Huomenna se saa kunnon suihkun.

Tuossa muutamavuosi sitten (tosin ketjussa vain pari viestiä sitten :smile:) funtsin täällä tuota kasvutapaa ja olin just istuttanut isosta emokasvista neljä uutta ruukullista. Nyt äskettäin äidin luona käydessä huomasin, että tuosta samaisesta emosta lähteneet kasvit kasvavat ihan erinäköisiksi. Äidillä tulkkari on ryöppyävän rento (ja varistaa aika paljon) ja “tikut” on solakoita ja tasaisia, mulla taas oksat kasvaa jäykkinä jöpököinä ylös ja niiden “nivelien” yhtymäkohdassa ovat pulleampia! Jos en tietäisi samasta kasvista nyppimikseni, niin luulisin, että ovat eri kaktuksia. Äidillä tulkkari kasvaa kuumalla eteläikkunalla, jonka vieressä patteri pohottaa talvisin. Mulla noi kasvaa aikalailla auringottomalla luoteis-ikkunalla, joka on todella viileä. Niin…ja omani on tässä talven aikaan kärsinyt hieman kuivahtamisista. :flushed:

Minä oon luullu tätä tulitikku kaktukseksi. Kukkii pienin keltaisin kukin. Kukkia on siinä aina paljon. Miten kaunis onkaan tuo Greenwitchin kaktus kukkivana.