Liian lämmintä, että viitsisin istuttaa…
On mahtava näky ensi keväänä, jännityksellä odotan. ![]()
![]()
Meillä rusakot ja kauriitkin tykkää tulppaaneista, sitten kun ovat nupulla tai kukassa.
Kevään eka tulppaani meidän Helsingin pihalla on kukassa! Se on huvittavaa, kun se on joka kesä tuo sama tulppaani, ainoa kelta-punainen laatuaan.
Mun tulppaanithan meni viime keväänä parempiin suihin, peurat oli parturoineet kaikki nuput ja lehdetkin aikalailla.
Instagramin avaan nykyään melkein päivittäin kun käyn lapsenlapsen juttuja kurkkaamassa, ja siinähän sitten puhelimen ruudulle tulee tyrkylle vaikka ja mitä kiinnostavaa ja vähemmän kiinnostavaa. Yllättäen (
) mulle tulee paljon puutarha-aiheisia juttuja ja sieltä joukosta painoin mieleen yhen.
Tadaa, tällä pelastan tulppaanini päätymästä peurojen ateriaksi. Toivottavasti ![]()
Harva se on, myönnän, turhan harva. Kertaalleen jo hain täydennystäkin oksiin muttei ne vaan riittäneet. Pitää jostain hakea vielä lisää. Mut jospa nuo riittäis nyt ensialkuun !
Meillä on vain muutama tulppaani ja niistä lrhdet syöty jo aiemmin. Odotan että joku niistä jaksaa kukkia.
Kun asuimme siellä valkohäntien alkuperäisessä kotimaassa, ne söivät keväisin tulppaanit viimeistään siinä vaiheessa, kun nuput olivat juuri aukeamassa. Lopulta keksin maustaa kukkaset ja saimme nauttia kukkivista tulppaaneista.
Uutin mahdolisimman tulisia chilejä ja mustapippuria vedessä ja siivilöityäni liemen sekoitin siihen muutaman tipan rypsiöljyä. Tällä chiliteellä sumuttelin kasvavat tulppaanit. Rypsiöljyä lisäsin siksi, että aine kestäisi sadetta paremmin, mutta varmuuden vuoksi sumutin kukat aina uudelleen sateen jälkeen. Tämä konsti tehoaa myös rusakoihin, mitkä on täällä syöneet mun tulppaanit.
Upeat on.
Varmaan tulppaaneja, koska hyasentteja ei leikkokukkina kai myydä joten tarve ei oo sellanen kuin tulppaaneilla.
Nuo kukkii kuitenkin niin lyhyillä varsilla, että ei kai niitä kasvateta leikkokukiksi? Noi saattaa olla sellaisia, mitä kasvatetaan myytäviä sipuleita varten, eli voisivat ollakin hyasintteja.
”Concerto” -tulppaanit alkavat kukkia. Ovat ilmeisesti hyvin aikainen lajike. Istutin nämä syksyllä -23 ja nyt siis jo kolmatta kevättään kukkivat.
Muutama vuosi sitten istutin ison kasan sipuleita, ovat taantuneet niin että enää muutama näkyvissä. Enää en niitä laita.
Minun pihalla tulppaanit ei menesty.