Tunnistatko tämän puun?

vaahteralaji (Acer sp.) vai jokin Acer platanoides -metsävaahteralajike? Lehdet eroavat selvästi meilläpäin tavallisesta. Kuvattu Somerolla Kiiruun puistossa 1.8.2014 tataarivaahteran vieressä.kuvakuva

Oisko vuorivaahtera?

Kiitos Pienpuutarhuri vuorivaahteran tunnistuksesta: Acer pseudoplatanoides se varmaankin on - silmälläpidettäväksi julistettu vieraslaji!

Tervehdys,

Alempana kuvia itselläni kasvavasta "acer pseudoplatanus Costorphinense" eli suomeksi vuorivaahteran keltalehtisesta muodosta. Uudet lehdet ovat aivan kirkkaan/limen keltaisia ja muuttuvat ajan myötä tavallisen vihreäksi. Puu on talvehtinut nyt noin 6-vuotta. Ensimmäisenä talvena palellutti vuosikasvun latvan noin 50cm pituudelta, mutta sen jälkeen on talvehtinut ilman mitään ongelmaa ja ilman talvivaurioita. Kokonaispituutta on jo arviolta noin 6-metriä ja mietin mielessäni että"tuliko tästäkin näin suuri, mitäköhän sille oikein pitäisi tehdä ?" Puu on nimittäin Suomen talveen totuttuaan erittäin voimakaskasvuinen mutta kaunis puu jokatapauksessa. Tuskinpa vuorivaahteroista mitään jättimäistä invaasiota koskaan syntyy, koska kasvikirjat kertovat sen olevan talvenarka vyöhyke- 1   puu. No, itse olen vertaillut kasvuvauhtia tavalliseen metsävaahteraan ja todennut että "kilpailutilanteessa todennäköisesti vuorivaahtera vie selvästi voiton kasvunopeudessa".kuvakuva

Tietääkö kukaan mikä on tämä punamarjainen puu, joka pihallamme kasvaa? En ole tuohon kränttyyn aikaisemmin niin huomiota kiinnittänyt, kun on tosiaan aina ollut tuollainen ruipelo, mutta nyt ihan notkuu marjoista ja mielenkiintoni heräsi, että olisiko kuitenkin joku hyötykasvi. Tähän asti olen olettanut että on joku tuomi, mutta kun on punaiset marjat niin ei oikein enää tunnu oikealta vaihtoehdolta.

Pappani on sen tuohon laittanut ja on ollut tuossa vaikka kuinka ja kauan, joten mikään kasvun ihme ei ole ollut. Papan on jo aika jättänyt (reilu 10 vuotta sitten) ja mummolla on alzheimerintauti, joten en pysty kysymään enää tällaisia asioita heiltä.

kuva

kuva

Olisiko hän joku koristeomenapuu?

Olisko joku orapihlajalaji,meillä mustamarjaorapihlaja tekee marjat tuommoisiin terttuihin.Onko piikkejä,muuttuuko marjat mustiksi ja lehet punaisiksi syksyllä.

En mää kyllä mitään piikkejä muista huomanneeni. Yritän muistaa tarkistaa asian. Mun silmiin näyttää ihan samalta kun aroniat, on vaan jotenkin hintelämpi ja marjat ovat tumman punaiset.

Punamarja-aronia on kuvassa, ei mitenkään tavallinen kasvi.

Kiitti Valtsu. Vähän googlailin ja tuo näyttäisi olevan ihan syötäväkin marja, ilmeisesti. Ja mun pappa tykkäs kaikesta erikoisesta. Onneksi en sitä sitten poikkassu, kun luulin sen olevan joku tuomen kräntty.

Tässä lähistöllä on pienteollisuusalue jossa on tuota punamarja-aroniaa matalahkoina aidanteina, jotka leikataan muutaman vuoden välein, on oikein nättiä ja marjoo hyvin leikkauksista huolimatta, nyt kun näin kuinka korkeaksi kasvaa, niin saattaapa pari marjaa kadota taskuun ohikulkeissa, vaikkei mun pitäny mitään kylvää vähään aikaan.

Mikähän koivu tää on? kuva

Tuohituomeksi veikkaan. Olen kuullut myös kutsuttavan nimellä, kukkiva koivu.

En oikein kuvasta erota, mutta tuohituomen tuohi on aivan sileän kiiltävä ja kuparin värinen nuorissa oksissa ja rungossa, vanhemmiten muutttuu kaarnamaiseksi.

Mulla on tuohituomikin mutta mielestäni erilainen. Pitää vielä vertailla. Ei ois ekakerta kun sekoilisin.

Moikka. Osaiskohan joku kertoa mikä puu kuvassa?kuva

Veikkaan sinikuusama.Joku voi tuntea paremmin.

Pihassamme kasvaa melkoisen suuri marjakuusi. Arvioisin iäksi noin 40 vuotta. Onko jotain erityistuntomerkkejä, jolla erottaa onko kyseessä euroopan-, japanin tai kartiomarjakuusi? Vai voisiko tämä olla jokin hybridi.

Kokoluokasta saa käsityksen kun suhteuttaa puun takana olevaan ruskeaan aitaan joka on kaksi metriä korkea.kuva

Japaninmarjakuusi kaiketi kasvattaa oksat enemmän vaakatasoon ja sillä on selvä latva, joten sitten jää nuo kaksi muuta vaihtoehtoa jäljelle. 

Voisko tämä olla omenapuu?

kuva