lehti näyttää kanukan lehdeltä
Pätkähdin tänne palstalle hortoilemaan, kun etsin tekstejä jalavista. Totesin, ettei jalavalle ole täällä pentissä omaa ketjua. Olen nimittäin kasvattanut siemenestä joskus vuosia sitten, ja yhden annoin miehelleni silloin syntymäpäivälahjaksi. Tuli siksi mieleen tiirailla noita jalavajuttuja, joita ei sitten ollutkaan muualla, kuin tässä ketjussa.
Mutta olen samaa mieltä tuosta -Pekan- pensaskuvasta, että kanukkaa kaikkein eniten muistuttaa.
En tiennytkään että kanukat on haitallisia kasveja. Pitäisiköhän kaupungille ilmoittaa, että olen törmännyt niihin.
Ja aamulla puhuttiin mistelistä. Leviää kuulemma eteläsuomessa. On kans kohta haitallinen laji.
En ole onnistunut näkemään kanukoita kuin puutarhoissa, joskus tosin ilmestyi meidän pensasaitaan itsekseen mutta se on hävinnyt. Mistelin olen nähnyt kuvissa jos se on puun oksilla kasvava laji. Eipä sitä taida on olla enää kolmosvyöhykkeellä. Paljon on vieraslajeja eikä varmaan kaikkia koskaan hävitetä… Minäkin lupiinin hävitin pihasta ja juuri katkesi lapion mitan syvyydeltä. On siis tosi pitkäjuurisia, se oli minulle yllätys.
Tunnistaako joku tämän pihdan? Sen neulaset on kolme kertaa koreanpihdan kokoiset. Olen tuonut sen maailmalta puolimetrisenä ja sielläkään puutarhassa sen nimeä ei tiedetty. Oli tullut japaninpihtojen mukana mutta ei ollut samanlainen.
Onko Balsamikuusi?
+x[quote][/quote]
Eikös misteli ollut levinnyt Turun seudulle itsestään? Ei kai kasvia voi haitallisena vieraslajina pitää jos se onnistuu itsestään leviämään. Sehän toteuttaa vain tehtäväänsä.
Kastehelminen , voisi olla douglaskuusi.
Sen vuosikasvut on tuollaiset litteät.
+x[quote][/quote]+x[quote][/quote]
On esitetty arvaus, että olisi ihmisen avustuksella alku ja siitä sitten levinnyt. Samanikäisiä siementä tuottavia myttysiä on löytynyt useita emokasvit ja useamman vuoden jälkeen vasta seuraavia, eli siementaimet.
Ok, no sitten toki tilanne on eri. Miten pahasti misteli muuten vahingoittaa isäntäpuutaan?
Minulla on myös palsamipihta. Siinä on selvästi valkoiset neulasten alapuolelta , kuten yleensä pihdoissa. Ainakaan tuossa kuvassa ei näy vaaleaa alapintaa.
Abies concolor on pitkäneulasinen.
Mutta sen yleisolemus on harmahtava.
Tuo sahalininpihta on ihan vieras minulle, ehkä jossain olen joskus voinut nähdä.
Kuvien perusteella silläkin on kyllä samanmallinen vuosikasvu.
Sekin näytti olevan neulasten alapinnaltaan vaalea, se on yleensä hyvä tuntomerkki pihdoille.
Voikohan kuusilajikkeet riesteytyä keskenään niin että tulee uusia lajeja :blink:
Kastehelminen abies holophylla eli ussurinpihta näyttää myös ainakin aika samanlaiselta kuvissa.
Silläkin tosiaan myös vaaleat neulasen alapinnat.
Mun täytyy kyllä myös laittaa tänne kuva yhdestä pikkuisesta kuusesta joka on ihan erilainen havuiltaan kuin taviskuuset. Otan kuvan huomenna jos kelit sallii. Olis mukava tietää että mikä se on, niin erilainen kuin muut metsässä kasvaneet se on. Palaan asiaan, pysykää kuulolla ![]()
Tässä on douglaskuusen vuosikasvua.
Mikä puu tämä mahtaa olla? Onko katsura?
Koko puu:
Lähikuva lehdistä:
Lähikuva rungosta:
Tuo Pekan puu on pikkulehtikatsura. Oman pikkupuuni lehdet ovat ihan samanlaiset. En tosin ole vielä kertaakaan havainnut piparkakuntuoksua syksyn lehdissä tai niiden pudottua maahan. Olen aina odottanut yhtä voimakasta tuoksua kuin purppurapunalatvojen voimakas poltettu vanilja on lehtien pudottua maahan.
Katsura, Cercidiphyllum japonica
Osaako joku sanoa mikä tämä puu on? Lehden perusteella näyttäisi joltain tammelta.