Tunnistatko tämän puun?

Kolmea puuta tällaisin lehdin olen parikymmentä vuotta pihassani saarnina kasvattanut. Keväällä viimeisenä puhkeaa lehteen ja syksyllä ensimmäisenä pudottaa lehtensä.

Taitaa ne varsinaiset puutietäjät olla Klorossa, mutta kun meillä kasvaa noita tontilla kolmattakymmentä, niin on lehdet kyllä oppinut tunnistamaan. ;)

Ja Aviron hyvin kuvasi sen käyttäytymisenkin kasvukaudella.

Hyvä, kun tuli tunnistettua, saarnihan se on Olisiko kellään antaa taimia vaihtareiksi??? Mitä toivoisitte tilalle? Katselin tietoa tuosta puusta ja tuntuu, että se voisi viihtyä meidän tontilla. Se on minusta erityisen kaunis.

Kiitos, vakuutuin hyvien kuvien myötä, ei valitettavasti näy lisääntyvän mistään suunnasta, ainoa mahdollisuus olisi kai oksanpätkä, jos sen saat juurtumaan no-jaa. Kissamme käyttää juuri tuota Saarnia kynsienteroituspaikkanaan, runko lienee sopivan pehmeä/kova tarkoitukseen, Saarni ei ole onneksi suuttunut kohtelusta.

Samalla vyöhykkeellä asutaan Hoyabella, ei ole muistaakseni ollut ongelmia Saarnin kanssa, muuta kuin tuo kissan puun pahoinpitely, sekin aika helläkyntinen vissiin.

Voihan hitsin vitsi. Meilläkin kasvaa saarni nelosella (mantsurian saarni), ja jotenkin olen ollut vähän kyyninen sen suhteen, se kun kasvaa ihan väärässä paikassa ja se pitäisi siirtää, mutta en ole viitsinyt, kun olen ajatellut että se kumminkin paleltuu, eikä siitä tule isoa puuta... Plääh. Se on kasvanut nyt jo viisi vuotta ja on noin 120 cm korkea, vähän turhan monta latvaa siinä kyllä on... Nyt se on varmaan viimeistään siirrettävä, että sen saa pysymään hengissä. Kai se saattaa siirrosta juroa, tai jopa paleltua sen takia, mutta se on ihan pakko siirtää, kun ei yksinkertaisesti mahdu nykyiseen paikkaansa.

Taidankin käydä kohta lapiolla katkomassa juuripakun rajat, ettei tulisi niin kovana yllätyksenä ensi kevään siirto...

Vaahtera123, missä päin asut? Olen kasvatellut kahta saarnitaimea ja ihmetellyt, mitä niiden kanssa teen. Jos matkasi johtaisi tännepäin... Laitatko privaattiviestin?

Hei Merlin, kyllä minua niin kovasti kiinnostaisi nuo saarnet Asutaan ihan kohtuullisella etäisyydellä. Laitan sinulle privaa.

Maaliskuussa tein ulos purkkeihin kylvöjä ja tietenkin joistakin purkeista nimilapun tekstit on kadonneet auringonpaisteessa.
Tätä luulin ensin koivuksi, mutta nyt en enää -onneksi en nypännyt pois.
Mitään muuta puuvartista en ole tarkoituksella kylvänyt kuin Pterocaria fraxinifoliaa ja se ei luullakseni ole. Siemenet ovat ketjukirjeistä, joten saattaa olla, että joukkoon on mahtunut jotakin ylläreitäkin. (Tai sitten kylvöhötäkässä joku siemen on näppeihin tarttunut ihan jostain muusta pussista.)

Koivu minulle tuli heti mieleen.

Kyllä tuo koivun taimelta vaikuttaa. Minunkin ulkona olevissa taimipurkeissa melkein jokaisessa on  noita samanlaisia taimia ja siemeniä.

Tällaisen pikkupuuntaimen siirsin nauhuksien alle turvaan ruohonleikkurilta.. tunnistaako kukaan voisiko olla kirsikka/luumu tai jotain muuta?

Maizu, näyttää vähän marjatuomelta.

Lehdet tosiaan muistuttavat Marjatuomen lehtiä, no sehän olis kiva yllätys. Eikös se ole ihan kaunis ja marjojakin tekevä pensas? Hirmu vähän on mulla tietoa Marjatuomesta,
täytyykin etsiskellä tietoja siitä, mutta mistä ihmeestä Marjatuomi olisi voinut meidän pihaan ilmestyä.. no linnut tietysti ovat saattaneet kuljettaa siemeniä..

Marjatuomipihlajassa lehdet ovat pyöreämmät ja kärjestään sahalaitaiset. Näyttää enemmän isotuomipihlajalta.

Ostin tänään Lepaan puutarhamessuilta kuvassa näkyvän kasvin. Eivät tienneet tarkalleen mikä se on, mutta epäilivät kyseessä olevan Quercus-suvun kasvinalku.

Miten on? Tunnistaako kukaan kuvissa olevaa taimea?

Taitaapi olla punatammi Quercus Rubra

Niin, saattaahan se olla punatammi. Mutta kun ole varma. Olisi mukava tietää tarviiko viedä talveksi kellariin. Punatammi pärjää talvet ulkona,uskoisin.

Kaveri kylässä käydessään totesi sen olevan joulutähti.Kommentti sai aikaan uskomattoman hämmennyksen pään sisällä ja kovaa googlausta tietsikan ääressä.

Kyllä aika varmana pitäisin tuota punatammea, olen niitä aikanaan taimistolla työskennellessäni hoitanut.

Jos anttipa ja arporaattori sattuvat olemaan kuulolla, niin voisivat antaa kommenttia hymy..

Joulutähti se ei kuitenkaan ole, nou hätä.

Voit hyvin talvettaa sen riittävän kylmässä kellarissa kun on noin piskuinenkin, keväällä istutat ulos ja suojaat jäniksiltä. Kituuttelevat usein alussa kasvuaan, mutta saat siitä ajan myötä todella näyttävän puun tontillesi. Tarkkaile kasvutapaa ja ohjaa sitä oikeaan muotoon sopivalla leikkauksella jos on tarpeen.

On se punatammi. Maahan vaan. Kaunis puu joka vaiheessa elämäänsä.