Mikähän merkillinen on tämä? Siinä on todella kaunis vaaleanpunainen kukinto (suht pieniä kukkia), kuin huntu ja sitten tulee tälläisiä marjoja. Onkohan nämä syötäviä?
Se on ilmeisesti levinnyt lintujen mukana siirtolapuutarhapalstallemme. Se on tällä hetkellä noin pari metriä korkea.
Punalehtiruusu?
Punalehtiruusu kuten nopsis sanoo. Laittaisin kuvankin kiulukoista, mutta kun sataa ja on pimee
Mikäs surukuusi sitten on? Taitaa olla paljon kapeakasvuisempi kuin jo mainitut käärmekuusi ja riippakuusi.
Punalehtiruusuhan se sitten onkin - kiitos paljon tiedosta. On vaivannut jo jonkin aikaa. Kuvittelin sen olevan jokin itämaan kasvi, on jotenkin niin japanilais/kiinalaisen näköinen
Punalehtiruusua suositaankin juuri tyylikkäiden väristen lehtien vuoksi, ja nuo kiulukat ovat kauniita vielä näin talviaikaan. Ei tee sivuversoja, joten oikein sopuisa asukas kukkapenkkiin.
Punalehtiruusuko ei tee sivuversoja? No siitäpä sitten lähtee meidän pihaan ruusu joku kaunis päivä.
Ja laitan minä sen juhannusruusunkin, ihan vaan siksi. Istutan johonkin joutilaaseen jättimäiseen muovisaaviin,josta leikkaan pohjan pois, että vältän ne pirulliset versot. Mutta juhannuksena (tai sitä ennen, kuten viime aikoina näyttävät tekevän) tarvitaan THE kukkia.
Meidän punalehtiruusumme on näin iso...
Upea!
Eikö teillä jäniksenpirulaiset järsi punalehtiruusua, kun ovat noin komeita? Mun piti ympäröidä pieni alku verkoilla että pääsis vähän isommaksi.
Nuo punalehtiruusuviestit kuuluu ilman muuta muualle. Syy on meikäläisessä, en tiennyt että tuo meidän puumme on RUUSU (kuva pari viestiä taaksepäin)
Siemenvarikkoni uusin tulokas on tunnistusta vailla.... Mikä thaimaalainen puu muutti siemenenä meille??? Tässä sen jättisuurella pyöreällä "lenninsiivellä" varustettu kookas siemen....
Niin - nyt saa vaan toivoa että ne meillä itää!!! Mutta mikä puu??
Nämä komeat puut kasvoivat Bangkokin Lupiinipuistossa.. ja katujen varsilla. Sielläpäin oli kevät (tammi- helmikuussa) - monet puut vielä lehdittömiä, nämäkin kukkivat paljaalla oksalla. Kukka roosa ja torvimallinen, pituus n, 5-10 cm.
Lupiinipuistossa puiden alla oli siemenet sen verran kookkaita että pisti heti silmään - ja minä tietenkin poimimaan..... (** hotellissa siemenet pääsivät kunnon kylpyyn..**)
Tämä on valitettavasti minun ainoa kuva kyseisestä puusta - huono ja epätarkka - otettu kadunvarrelta - hotelli-ikkunan läpi...
Pystyykö tästä tunnistamaan ? Kotipaikka Madeira ja keskusta.
Entä tämä, kasvupaikka kuten edellä? Kaikki maassa näkyvä oli puun tyveä/juurta.
Kasuariina, lehdet voisivat auttaa asiaa…:))
Tuo toinen voisi olla "samaa maata" kuin minun viime vuonna kuvaamani maxi-juuri - nimi puulle on tosin hukassa, sillekin.
Yksi siellä maisemissa todella paksuksi tyvestään kasvava puu on Aganthis.... lehdet on kapean soikeat "pihlajamaiset"...
Pari muuta tosi mahtavarunkoista puuta siellä voisivat olla Camphor ja Dombeya… kurkkailin vähän Madeiran kasveja -kirjaani…;))
VKN, Retama monosperma, tuoksuretama
VKN sanoo sen olevan huone- että leikkokasvi. "kuuklesta" löytyy kuva/ia jotka kertoisi sen olevan kasvi jota löytyy kukkakaupasta valkoisena (että myös värjättynä) kingstia -nimellä (tuoksuu voimakkaasti).
Mielenkiintoinen kasvi sillä tarvitsisi tarkempaa tarkastelua mikä on. Retama monosperman synonyymi on Genista maderensis joka on siirretty Cytisus maderensikseksi jonka synonyymi on Genista maderensis ..... sanoo VKN... Ruotsiksi Cytisus ja Genista on ginst ja Retama on vitginst..... Nyt tässä tarvittaisiin joku joka on perehtynyt hieman enemmän näihin vihmoihin, väriherneisiin sekä retamaan.....
Mutta kysymykseen -ei taida selvitä ulkona