ostin tänään mimosan siemeniä, saas nähä miten käy…
Jokaisen mummun pitäisi kylvää mimosaa lapsenlapselleen, näin on vihreä peukalo varmistettu
Mummi on ihan oikeassa! Kyllä siinä ihmettelemistä lapsena riitti, kun mummolassa mimosan herkkiä lehtiä käytiin koskettelemassa
Minä kylvin 4 mimosaa ja 2 siementä iti. Vaikka kasvissa on vasta yksi pikkuinen lehti. Olemme ihastelleet lehden kosketus herkkyyttä. On mielestäni todella hauska kasvi
Eilen päivällä syynäsin kylvöksiä, eikä mitään näkynyt. Nyt kastelin ja katsoin uudestaan, oho 3 tainta näkyvissä
Mimosa on yksi kestosuosikkini. Nuorena se on nätti. Viime vuonna kasvattelin sitä, tänä vuonna en viitsi laittaa, kun tulee niin paljon muuta. .
meilläkin oli joskus noita kasveja vuosia sitten ku oltiin veljen kanssa viel kakaroita. sorkittiin niitä lehtiä melkeen kokoajan, ja koulihan ne sitte…
Onko mimosat monivuotisia? Kaverillani on viime vuonna (07) kylvetty mimosa, joka syksyllä pudotti kaikki lehtensä ja nyt siitä on enää ruskea ‘tikku’ jäljellä. Mahtaakohan enää kasvaa?
Minosan siemeniä olen etsinyt paikkakunnaltani turhaan. Halaisin sillä kasvilla myös yllättää lapsenlapsiani. Omien lapsien olessa pieniä muistan kuinka se oli “ihmeellinen”. Mutta mistä voisin ostaa siemeniä. sen tähden en viitsisi kaupunkiin lähteä ??
mökinmummi, minäpä kaivelen siemenlaatikkoani viikonloppuna ja jos löydän, saat minulta. Pitäisi olla vielä yksi pussinpohja jossain.
Voihan kuttu! Oli yön aikana 2 mimosan pikkutainta kurtistunut 1 ainut vielä porskuttaa, toivottavasti edes se pysyy hengissä. Mikähän niille toisille tuli?
Enpä osaa veikata, mistä syystä mimosat äkisti kupsahtavat. Kuivumista ne ei ainakaan siedä, mutta ei liiaksi märkyyttäkään. Valosta ja lämmöstä ne pitävät. Tässä omat mimosat kuukauden ikäsinä viime vuonna. Olen koittanut keksiä miten niistä saisi siemeniä, näyttää tekevän vain hedekukkia, vai olikohan ne emikukkia, siemeniä niihin ei koskaan tule.
En myöskään tiedä mikä niihin tuli… Eivät ole päässeet liian kuivaksi, eivätkä myöskään opettele uimaan. 1 taimi on niin kuin eimitään, mutta 2 muuta ovat nyt roskiksessa Vielä on muutama siemen jäljellä, taidanpa kylvää ne.
Niitä kukkia täytyy pölläyttää oikeen kunnolla jotta siemeniä saa tulemaan ja taitaa olla jot pittää olla eri kasvin kukkiakin vielä, voin olla väärässäkin. Monta kukkaa yritin viimevuonna pölyttää, kaksi onnistui.
Kun en nyt tiedä olenko pölläyttänyt sen omalla siitepölyllä vai toisen kasvin, niitä kun on joskus kaksi, kolmekin ollut samassa ruukussa. Pittääpä ensi kerran pölläyttää niitä oikein kunnolla.
Minun mimosani on vasta puolisen vuotta "vanha". Se on kovin hontelo eikä meinaa pysyä itsekseen pystyssä. Osaako joku neuvoa uskaltaako mimosaa leikata haarautumisen toivossa, vai haarautuuko se itsekseen? Jos leikkausta suositellaan niin joko näin nuorta kasvia uskaltaisi leikata?
Eihän mimosaa saa leikata? Tai saa ja saa, mutta niin ei tehdä yleensä. Siemenistä kasvattamalla uusi nätimpi kasvi, eihän tuo vanhemmiten enää nätti ole, eikä siis vissiin leikkaamalla kaunistu.
tälläisen ostin kirpikseltä.
Löysin kuvan ihanastani, tämä on siis viime kesältä (2009)
On toi tuntokasvi vaan niin ihana. Avomiehenikin ihastui pikkuiseen, ja toivoi sitä ensi kesällekin. Tälle yksilölle kävi vaan niin huonosti, punkit valtasivat ja itkua tihrustaen valitsin eutanasian.
Itse ainakin latvoin jonkin verran, eikä tykännyt yhtään huonoa. Tämä siis jo pitkään ennen punkkiepidemiaa.