Tuntokasvi, Mimosa pudica

Minä laitoin tänään kanssa mimosaa multiin, ilmoittelen kun ensimmäiset alut ilmestyvät, JOS ilemstyvät;D Pussi on tuotu riikalaisesta siemenkaupasta…

Mä oon miettiny tota mimosan latvomista ku on jo aika hujoppi, mut en oo uskaltanu leikellä, nyt huomasin että siinä on nuppuja! Eli en ainaskaan latvo, mut onko joku joka on latvonu? kärsiiköhän siitä?

Kauanko teillä itäminen on kestänyt? Omani itivät viimeksi muutamassa päivässä, lähemmäs viikossa. Huomenna tulee täyteen viikko uudesta kylvöstä. Aluista ei ole vielä tietoakaan.

Äsken lähti mimosat multaan! 10 siementä laitoin, saas nähdä kuinka käy.

:slight_smile:

Mimosan siemenissä on aika kova kuori, sen takia itäminen voi kestää. Ne on helppo kuoria kynsien välissä “nipistämällä”. Ota reunasta varovasti kiinni ja nipistä, jolloin siemen pullahtaa kuoren välistä ulos (ja todennäisesti singahtaa lattialle). Tällä konstilla itämisaika lyhenee.

Itse meinasin vahongossa kylvää sellaisen kuoren, onneksi huomasin. Ei olisi varmaan itänyt… :smiley:

Olikohan minulla sitten valmiiksi kuorettomia, sellasia ruskeita? Itivät noin viikossa.

Heksu, niin minullakin eka koikelu. Taisin tänä vuonna vain pudottaa mimosapurkin lattialle, pitää kokeilla uudelleen :frowning:

Tämmönen söpö ylläri mua ootti aamulla ku heräsin!

Sundae, kuinka vanha tuo kukkima mimosa on?

Viherpiiperö, mä sain ton pienenä taimena joulukuun alussa.

Ihana kukkiva mimosa! Mun omat ei ole vielä edes itäneet.

Ihana kukka Sundaen mimosassa!  Tunnustan, en edes tiennyt että ne voi kukkia. Taidan kaivaa siemenet
esille ja kokeilla taas. Viime keväänä laitoin, toinen ehti kasvaa noin kolmesenttiseksi ennen kun
kuivui pystyyn, toinen koki saman kohtalon vajaa kymmensenttisenä.

ona soma kukka sundaeen älä koske minuun kukassa. Sillä nimellä lapsen kasvin tunsin ja tein juuri niin kuin ei olisi saanut tehdä eli räpläsin ja ihmettelin silmät pyöreinä lehtien liikkeitä

Kymmenestä yksi iti. Odottelen vielä, mutta täytynee kylvää lisää…

tänään hiplasin tuntokasvia plantussa…melkein ostin mutta oli jo kori niiiin täynnä etteä jäi nyt ostamatta…tokkopa tuo olisi meillä kauaan elänytkään kun lapset olisi koko ajan hiplannut sitä…ja äiti myös:)

20 siementä → yksi taimi. :frowning:

No kaikilla konsteilla tätäkin yritetään kaupitella. "Uutuustuote"  .
"Olisitko sinä valmis ostamaan kotiisi kutitettavan kasvin, mikäli sellaisia myytäisiin suomalaisissa kaupoissa?" Ou jee.

No voi että :smiley: Mä joskus haaveilin ostavani tuntokasvin juuri tuosta syystä, että se olisi hauska lasten mielestä. Mutta kun silloin joskus nuorena sain sen niin helposti hengiltä, en sitten edes viitsinyt kokeilla, koska silloin mulla kuitenkin pysyi kasvit selvästi paremmin hengissä kuin nykyään.

Mimosa on yksi mun suosikeista ollut siitä asti kun tarhassa kylvettiin niitä ja sitten ihmeteltiin kun ne osasi mennä suppuun. :slight_smile:

Nyt ostin taas siemeniä ja laitoin kylvölautalle kokeeksi. Katsotaan mitä sieltä mahtaa nousta! Vai pitäisköhän laittaa pari myös multaan, ihan vaan varmuuden vuoksi…?