Tyrni, Hippophae rhamnoides

Ota sitten huomioon jos kasveja laitat tyrnien alle,että siellä on liikuttava kun poimitaan,ettei ihan kaiki tallaannu.

Juu sillä ajattelinkin, että ne puskien ympärykset jää kasvittomiksi ja tietenkin pitä olla esteetön pääsy marjojen luokse sitten joskus kun alkaa satoa tulla 

Keitetään äidin kanssa tyrnimehusta hilloa.. Meillä on reilu kolme litraa mehua. Mitä meinaatte, riittäiskö yks pussi hyytelösokeria ja yks Melatin-pussi? Yritetään etsiä tietoa kuinka paljon sitä Melatinia (joka siis on gelatiinia) tarvitaan, ettei menis aivan liruksi meidän hillo. Ei tarvi kovaa hyytelöä tulla, mutta kunhan olisi paksua, eikä lirisevää mehua.

Meillä noi tyrnipuskat on ihan luonnon villikantaa. Niitä kasvaa meidän mökin rannassa ..ja aikalailla sen saaren rannalla vähän siellä sun täällä. Äiti ja isä puristaa tuoremehua suoraan puskista puristimella, eivät katko oksia eikä mitään...ja pöheikkö sen kun kasvaa.

Kaiku, montako vuotta vanhoja puskat ovat?

Itse sain kolme marjaa, nam, puskat pari vuotta. =)

Ai niin, ei vielä juurivesoja. Puskat: Terhi, Tytti ja Tarmo ( muistaakseni ).

Minulla kävi tyrnin suhteen hassusti: Eilen katselin että näyttävät marjat kypsiltä ja aattelin että huomenna kerään. Tänään kun menin keräämään niin ei ollut yhtään marjaa puskassa. Vähän piti hieraista silmiä, mutta tosi oli - ihan tyhjä pensas. Linnut olleet varmaan asialla, ja tosiaan puhdistaneet kaikki.

Iiris-kukan viestiin viitaten täytyy harmiksi todeta että minulla tuo tyrni on niin pieni (nuori) vielä ettei voi leikellä :(

Iiris-kukka, miten sitä käytetään ?

Nuu, mul kävi muutama vuos sitten ihan samalla tavalla. Kyl linnut tietää, millon marjat on kypsiä, ja ihan ku ne osais ajatuksiakin lukea ja kerkeevät just ennen ne viemään.

Tänä vuonna tuuli kävi epäedullisest suunnasta, kun marjoja on vaan rivin laitimmaisessa puskassa, eikä siinäkään montaa.

Iiris-Kukan linkin pääsee lukemaan kun laittaa guugeliin hakusanoiksi helsingin sanomat hyvinvointi tyrni.

Uusi tuholainen saapunut Suomeen: Tyrnikärpänen

"Tyrnikärpäshavaintoja on tähän mennessä tehty kahdesta kotipuutarhasta, toinen Kaarinasta ja toinen Eurajoelta.

- Mitä todennäköisimmin kärpänen on saapunut Suomeen omin siivin, vähitellen luonnon tyrnikasvustoissa leviten. Ruotsista ei ole vielä kantautunut havaintotietoja, mutta todennäköisesti tyrnikärpänen on myös siellä, kertoo vanhempi tutkija Sanna Kauppinen Luonnonvarakeskuksesta (Luke)."

Luonnonvarakeskus pyytää ottamaan yhteyttä, jos puutarhan tyrnipensaissa tai luonnon tyrnikasvustoissa havaitaan tyrnikärpäsen toukan aiheuttamia tuhoja. Näin tyrnikärpäsen levinneisyyttä saadaan kartoitettua, jotta torjuntamenetelmiä päästäisiin testaamaan ensi kesänä.

Hei

Minulla on muutama tyrni joka on kasvanut vain yhtä runkoa, ei siis ole haaroittunut lainkaan. Miten tällainen tulisi leikata? Runko on kuitenkin jo liki ranteen vahvuista.

Toistakymmentä vuotta on vanhemmillani ollut kolme tyrniä ja nyt tulee satoa. Äitini on siinä kunnossa ettei jaksa poimia, joten minä eilen jyystin vesisateessa suurimmat marjatertut kylmän viileästi saksilla sankoon. Eilen nypin käsin sangollisen terttuja ja nyt omani olin nakannut pakastimeen yön yli. Puolet jaksoin nyppiä loput pistin vielä takaisin pakastimeen. Pakko hankkia puristin, jos satoa pukkaa muinakin vuosina. Eihän tuosta määrästä paljon marjoja heru, mutta hidasta työtä minun hermoilleni.

Tulipa jälleen suoritettua. Taisi olla ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun sain yhden pensaan kerättyä tyhjäksi. Selityksenä tälle on se, että iso emokasvi kuukahti viime talvena ja jäljelle jäi juuriversoista kasvatettu pienempi ja harvahko pensas. Satoa näytti silmämääräisesti olevan muutenkin runsaasti kasvuston kokoon nähden. Toisen pensaan taidan jättää tilhille. Sen marjat ovat jostakin syystä keräämiäni pienempiä. Neljän tunnin suorittamisella sain kolme litraa pakkaseen.

Tyrniä on tänä vuonna täälläkin todella runsaasti… mun kahdesta puusta on riittänyt kaikille lähipiirissä…
Olen antanut katkoa latvoja marjoineen… eihän kukaan pääse taivaisiin poimimaan…  Kerrankin on voinut istua kuistilla ja poimia marjoja…   :slight_smile:

Eilen keräsin tyrnistä viimeiset marjat. Seisoin traktorin kauhassa parin metrin korkeudella, viimeinen latvus piti kiskoa kuormaliinalla lähemmäksi ja taivuttaa, mutta sainpas kaikki marjat kerättyä.
Pakkasessa on marjoja neljä ja mehua yli viisi litraa. Enemmänkin olisi, mutta osan annoin pois.

Sain tämmösiä pari kiloa asiakkaalta/puutarhahörhö kaverilta.Nam!

Marjat blenderissä rikki ja siivilään valumaan.

En ole tehnyt likööriä. Olen syönyt marjoja sellaisenaan ja tehnyt mehusta pirtelöä: banaani, tyrnimehua ja vettä. Kuori-siemenmössön olen kuivannut, jauhanut ja syönyt puuron päällä. Voisihan sitä yrittää piilottaa leipäänkin, kun nirso mies ei sitä muuten syö.
Muuten, onko pirtelöllä ja smoothiella muuta eroa kuin nimi?

Miten nuo ei oo linnuille kelvannu? Tai sinulle? :laugh:

Kuoleeko tyrni helposti njos sitä leikkaa. Meillä ne kasvoivat myös puun mallisiksi ja leikkelin niitä pikkuisen. Nyt ovat huonon näköisiä paitsi poikatyrni on pirteämpi. Tosin naapuri vähän kaiveli niiden juuria meidän puolella, sekin voi olla niille pahasta. Meillä on kolme tyttötyrniä ja yksi niistä on paremman makuinen kuin muut. Ovat herkullisia syödä jogurtin kanssa.