Pitäisi värkätä pensasaita kalliolle naapurin kanssa. Tuossa on mahtavat 10 cm moreenia päällä. Jonkin verran voi mullasta tehdä kumparetta, mutta ihan hillittömän korkeaa kukkulaa ei noin näkyvälle paikalle kehtaisi rakentaa. Etenkin kun tuonne on todella vaikea kärrätä multaa. Mahtaisiko tyrni selvitä n. 30 cm maaperässä kallion päällä? 10 cm moreenia ja 20-30 cm multaa. Jos jää sen vuoksi matalammaksi, se olisi vain plussaa.
(Jos on muita hyötykasvi-ideoita tuolle paikalle, otetaan vastaan.)
Ostin tänään Marketista Tytti-tyrnin. Poika pitäisi vielä saada. Minulla oli aikaisemmin molemmat mutta mies kävi trimmerillä leikkaamassa ne kuoliaaksi. Oli kallis 50% ja silti 12,50€. Oli kyllä aika suuri yli puoli metriä korkea.
Auttakaa tyrnialoittelijaa. Minun pikkuiset tyrnit teki marjoja varret täyteen. Kypsyminen ihmetyttää. Ensin muuttuivat keltaisiksi, ja olivat pehmeitä ja helposti litistyviä, siitä ovat kypsyneet nyt oransseiksi ja kun niistä ottaa kiinni niin ihan poksahtavat. Ovatko ne vettyneet sateissa, vai olivatko jo yli keltaisessa vaiheessa? Vai minkä tuntoisia niitten pitäisi olla kypsinä? Minä en oo käsitellyt koskaan tuoretta tyrniä, vaan aina pakastettuna. :Whistling:
Toki maistoin ja minusta ne maistuu vähän käyneelle… Vaan oikein tiedä miltä ne tuoreena pitäisi edes maistua.
Tämmösiä ovat nyt. Ihan pehmeitä. Kyllä ne nätisti irtoaa, mutta ovat semmosia pehmeitä. Puristamalla tursuaa siemen ulos tosi helposti. Tosiaan paikka on tuulinen, järvenrannalla. Pohjalla yrttejä, ja maaperä muokattu vimosen päälle hyväksi tyrneille. Tarmo on tuulen puolella että pölyttää Tytit hyväksi. Aurinko paistaa koko päivän. Myöhään syksyllä vasta ilta-aurinko jää saunan taakse. Vettä täällä on satanut ihan älyttömästi, ja muutenki ollut armottoman kylmä kesä. Pakkasöitäkin on jo ollu, että oisko sillä oma syynsä löllöyteen?
Olin unohtaa kerätä tyrnit. Onneksi kävelin siitä ohi kun menin nostamaan maa-artisokkaa ja huomasin ne marjat. Hidasta hommaa, lähes pari tuntia taisin niitä kerätä. Osa oli niin kypsiä että mehua vaan ruiskahti kun koskin mutta onneksi suurin osa irtosi kokonaisina. Parisen litraa ehkä yhteensä sain. Ei niistä paljoa mehua tule mutta jos puristaisi lisäksi appelsiineista tuoremehua ja sekoittaisi ne keskenään niin saisi ehkä viikon C-vitamiinitujauksen.
Kun viimeiset kerrat keräsin tyrnejä, se piti tehdä etukuormaajan kauhassa parin metrin korkeudella seisten. Osa jäi keräämättä, kun tuli lunta. Lauantaina huomasin, ettei puskassa ole jäljellä yhtään marjaa. Ovat ehkä karisseet maahan tai linnut käyneet syömässä.
Kyllä ne ainakin linnuille maistuu. Yhtenä vuotena kattelin yks päivä että jaa, nuo täytyy huomenna kerätä. Kun seuraavana päivänä menin keräämään niin koko puska täysin tyhjä.
Meillä on korkea tyttö- ja matala poikatyrni. Mahtaako tänä syksynä saada marjoja, kun tytössä on lehtiä vain ylhäällä?
Tyrnivinkki: tyttötyrni Pertsik ( ns. persikkatyni ) on paljon paremman makuinen kuin esim tytti tai terhi. Jos haluaa melkein piikittömän tytön niin hankkii Akustinkan. Nämä ei ehkä ole niin varmoja talvehtijoita kuin nuo vanhat lajikkeet, mutta maku ja marjan koko ovat plussatekijötä. Luumäellä ainkin ovat pärjänneet hyvin.
Minulla on viisi viime kesänä istutettua tyrniä. Poika Otto, kaksi Pertsik-tyttöä, Terhi-tyttö ja Eva-tyttö, joka tekee jo marjoja. Olen syönyt kaupan pakastetyrnejä, ja huomannut tyrnin olevan esim. iholle hyväksi.
Meillekin tulee tänä syksynä marjoja tyrniin, kun viime vuonna ostin uuden poikatyrnin taimen, viime vuonna ei marjoja tullut. Toissakesänä pojan piti poistaa mustaherukkapensaan päälle kallistunut tyrnin haara, mutta samalla nyhti maasta Rudolfin. Isänsä oli jo joitakin vuosia sitten ajanut ruohonleikkurilla sen vierestä liian läheltä ja repäissyt osan irti. Rudolf-parka oli aika surkean näköinen viimeiset vuotensa.