Tänään just tarkistin tyrnien tilan. Hyvältä näyttää, enemmän satoa kuin koskaan. Puskat ollu jo 8 vuotta.
Pieniä tulee jos ei sada lisää. Keltaisia lehtiä jo pudonnut maahan.
Minullakin on kolme pientä tyrniä, ikää n. 5 vuotta. Marjoja ei oo tullut yhtään. Alut sain entiseltä kaveriltani, jolla oli useampi tyrni ja omani ovat niiden alkuja. Alkuja tulikin vaikka kuinka paljon siellä, niitä ei juurikaan voinut millään estää. Tyrnien poimiminen on kyllä semmoista kuin punkkia vetäisi irti. Huh. Itse pakastin tuolloin kokonaiset tyrnit ja suoraan pakkasesta jäisinä viilin joukkoon. Nam. Hiukan sokrua pinnalle. Nam.
Asiantuntijat ovat sanoneet, että juuri niissä siemenissä on paljon flavanoideja ja kaikkia mahd. vitamiineja, joten eihän siemeniä kannata heittää hukkaan. Odottelen joka kesä, koska omaani tulisi marjoja, aina petyn ja sitten pelkään, että jos kaikki ovatkin vain tyttöjä tai poikia.
Memuli, keväällä ne on jonkinverran eri näköisiä. Ja pojista pölähtelee siitepölyä. Pojat on jotenkin "tiiviimpiä", miten sen nyt selittäisi.
Ostin 5 vuotta sitten 3 tyttöä ja yhden pojan. Kaksi tyttöä kuoli seuraavana talvena. Pari kesää meni kun kasvoivat. Sitten pupu söi pojan mutta onneksi sain kaverilta poikaoksia keväällä tytön viereen vesisankoon. Sain jo muutamia marjoja. Nyt olen joka talvi suojannut tyrnit jäniksien varalta. Poikatyrni on ollut niin pieni että olen aina keväällä pyytänyt kaveriltani muutaman poikaoksan hoitamaan tuon pöllytyksen. Tyttötyrni tekee uusia alkuja joka puolelle. Luulisin että ensivuonna jo omakin poikarukka on niin iso että hoitaa hommansa.
Poikatyrnin kasvuvauhti on aivan olematon tuohon tyttöön verrattuna.
Kalkkia voi antaa mihin aikaan vuodesta hyvänsä.
Meillä toinen tyttö pudotti kaikki lehdet, taitaa kuolla koko puska:/
No hinta ainakin kuulostaa halvalta, pienet normitaimetkin maksaa kuitenkin noin 15 euroa kpl.
Isoja marjoja tänä vuonna. Nyt jännään kummat ehtii ensin ne kerätä, linnut vai mie
Pari rasiallista miekin olen jo poiminut. Pahoja ovat aina.
Miulla on tuo niin iso puu, etteä sitä on vaikea saada suojattua.
Ei ole pahoja! Mulla on niihin suorastaan HIMO!!!
asarina saitko verkot tarpeeksi ylös,lintu kun laskeutuu siihen verkon päälle niin se pystyy syömään aika suurelta alueelta.minä käytän nykyään harsoa,se suojaa paremmin ja on helpompi ottaa siitä pois.verkko takertuu jokaiseen oksaan ja hermo menee!
Ne kannattaa poimia ennen kuin muuttuvat pehmeiksi, koska muuten poiminta on vielä normaaliakin vaikeampaa. Kun keittelee hilloja ja mehuja tyrnistä, niin sitten voi arvioida oliko ajankohta oikea. Itse poimin kun ovat vielä osin vihetäviä osin kellertäviä. Eli tarttis siis täällä 1b:lä saada poimittua loppuun jo.
Tyrnin lehdetkin ovat tosi terveellisiä. http://www.satakunnantyrniseura.fi/tyrni.html#tyrninlehdet
Linkissä puhutaan myös lehdistä tehdystä uutteesta. Onko kukaan tehnyt?
(Täytyis varmaan muutamalle tyrnillekin löytää paikka pihassa.)
Minun mittani taas on täysi naapurin tyrnien takia… Naapurilla kasvaa tyrniä lähellä yhteistä rajaamme ja tyrnit ovat tehneet runsaasti! juurivesoja meidänkin puolelle (eihän ne kasvit rajaa tunnista…).
Puut lehtien värinsä puolesta kauniita ja antavat meillekin suojaa ja olen saanut marjoja halutessani kerätä mutta nyt nämä haittapuolet alkavat painaa enempi. Syksyisin puut keräävät harakoita , jotka kakkivat, repivät puutarhakeinusta katoksen sekä tramboliinin verkon pilalle. Nurmikosta juurivesat katkeavat leikkurilla, mutta paksut juuret tuntuvat inhottavina jalkapohjissa. Kukkapenkissä ja kasvimaassa juuret ovat vaikea riesa, en tiedä mitä tehdä. Syksyllä tosiaan huomasin kasvimaan olevan täynnä juuria joten täytyy varmaan jyrsin heittää kehiin.
rounduppia
annawilla hyvä neuvo
Älkää nyt edes leikillänne olko sitä laittamassa.
Kunnollinen juurieste kasvimaan reunaan.
Paikallisen pienen venäläisen kaupan pakastealtaassa puoli kiloa tyrnimarjoja maksaa hiukan vajaa neljä euroa. Kallista vai tavanomainen hinta?