Tyrni, Hippophae rhamnoides

Luulisin että ihan edullinen hinta. Mie en ainakaan myisi tuohon hintaan on se kerääminen niin ikävää.

Sain tänään ex-anopilta 3 aika kookasta tyrnin juurivesaa. Toivottavasti juurtuvat, jotta saan tyrninlehtiteetä kesällä!

Toinen tytöistä heittänyt henkensä ja toinenkin huonossa hapessa. Poitsut voivat hyvin. Ihme juttu. Taidan syksyllä kaataa kaikki pois.

Meillä kasvaa pihalla 3 poikatyrniä ja 1 tyttö. (ostopaikassa eivät tienneet kumpia ovat aikoinaan) Nyt haluaisin päästä noista kahdesta ylimääräisestä eroon, kun suunnitelmissa ei ole laittaa lisää tyttöpensaitakaan. Voiko noita siirtää? Ajattelin nimittäin laittaa fb:n annetaan-palstalle viestin, jos joku haluais hakea pois, mutta selviääköhän nuo siirrosta? Nuo on muistaakseni 7v. isoja rumia rohjakkeita.

Siis tekeekö tyrni poikakin marjoja? Ostin viime syksynä kaksi tyttö jotka on vieläkin pieni. Keväällä ostin pojan joka oli puolet isompi mitä tytöt. Kukkia en missään vaiheessa huomannu. Mutta nyt poikaan on vissiin tulossa marjoja Ainakin raakileita ne mun silmään on.

Siis tuossa pojassako on mollukat? Nuo on marjoja ja tyttö vaan tekee niitä!
Kyllä noissa on laput väärinpäin:( poika on ainakin meillä edelleen paljon pienempi ja sen runko on tuollanen kyhmynen, tytöt kasvattaa pitempiä oksia. Meillä yksi poika ja kolme tyttöä jo monta vuotta olleet, joka vuosi jänikset niitä parturoi, mutta tytöt tekee jonkin verran marjoja.

Kirjoita tähän

Mihinkäs eilinen viestini on kadonnut?

Otetaanpa uudelleen. Ensimmäiset tyrnin marjat pensaassa. Mistä tietää, milloin ne ovat niin kypsiä, että niitä voi poimia.

Kun ne ovat saaneet kunnolla väriä. Mie poimin jo tänään, ettei harakat ehtineet kaikkia napsia:/

Onko eri tyrnilajikkeiden piikkisyydessä eroja?

Voisiko kädet suojata nahkahanskoilla? Niin vanhoilla, että raaskii leikata palat pois sormenpäistä, peukalosta sekä etu- ja keskisormesta. Toimisiko?

Kauppilalla on myynnissä näppärä tyrnin poimuri vajaan 15 euron hintaan:

http://www.kauppila.fi/product_info.php?cPath=6_84&products_id=5333

Itselläni on tuollainen, nopeuttaa ja helpottaa urakkaa kovasti. Eikä ole sormet reijillä.

Agrimarketissa näin poimurin, löytynee  ketjun muistakin liikkeistä

Meillä tulee tyrniä vähän tänävuonna, lajike on “BOTANITSESKAJA”, eikä ole piikkejä. Viime vuonna tuli paljon ei jaksettu kaikkia kerätä ,no linnut sitten söivät loput. Vaikka ei ole piikkejä marjat on kovasti kiinni oksissa , siksi hitaita poimia. Kun ovat niin mehukkaita ja kovasti kiinni oksissa ihmettelen jos voi pomurilla poimia.

Rea kuvia katsellessa ei voi kuin huokaista ja todeta että joka pilvellä on hopeareunus! Minulla valtava tyrnipöheikkö tuottaa alle kymmenen marjaa, ei oo kädet ruvella ei…

Poimin tänään kolmisen litraa tyrnejä, eikä minun käsissäni ole reikiä. Poimin aina ilman mitään apuvälimeitä. Tosin villityrnit ovat varmaan piikkisempiä kuin ne pensaat mistä poimin.

Mitä tyrni tykkää tuollaisesta poimimisesta? Lähinnä satoa ajatellen.

Viime kesänä istutetut tyrnit tytti, terhi ja tarmo yht. 7kpl. Hyvin näyttävät rantakennäällä viihtyvän, satoa vaan saapi vissiin muutaman vuoden odotella.

löytisikö keltään kuvia pihojenne tyrnipensaista? istutin heti ensimmäisenä vuonna talon ostettuamme puutarhan parhaalle paikalle neljä tyrniä. tuolloin kukat yms. eivät vielä minua kiinnostaneet ja pääpaino oli hyötyajattelussa: halusin tyrninmarjoja ja tyrnit vaativat mahd. aurinkoisen paikan. nyt myöhrmmin olen alkanut miettiä, pitäisikö nuo kuitenkin siirtää, ovat tosiaan heti talon edessä ja paikalla jonka läheisyyteen olemme ajatelleet kunnostaa terassin/istuskelualueen. välillä tuntuu siltä että kasvaessaan tyrnit saattaisivat tarjota ihan kivan hopeisen seinämän ja varjon, välillä taas mietin että hulluko olen kun en varannut aluetta kukkiville pensaille, perennoille ja koristepuille. istutin taimet 2 v sitten ja jonkun aikaa siirto saattaisi vielä onnistua. onko kellään muulla tyrniä "paraatipaikalla" tai esim kukkaistutusten lomassa? miten on toiminut? kokemukset tervetulleita, samoin se jos jollakulla olisilaittaa kuvia joissa näkyy mitä tyrnistä saa esteettisesti parhaimmillaan (tai pahimmillaan) irti… ja onkohan nuoren tyrnin siirto edes mahdollista? kiitos vastauksesta jo etukäteen!

kesäkukkuja, täällä oli tyrnille oma ketju jossa on jo paljon asiaa valmiinakin

Minä istuttaisin tyrnin jonnekin taustalle kuitenkin aurinkoiselle paikalle,juurivesoja tulee ja ne pysyy kurissa ruhonleikkurilla.Juuristoaluetta ei kait saisi harata ollenkaan.
Tyrnin takana linnunpelätin,vähän työttömänä,ei nämä ensimmäiseksi linnuille kelpaa.Meillä liiankin köyhä maa,isoja puita pohjoisenpuolella tyrnien takana.