Rea, Agrimarketissa oli myynnissä tuontyylinen tyrninpoimuri.
Löytyisikö keltään ylimääräistä tyrnipoikaa?
Meillä on tyrnit levenny hieman liikaa ja ajateltiin ylimääräiset versot katkoa pois. Tuntuu kuitenkin tuhlaukselta tuhota ravinnepitoiset lehdet.
Olen yrittänyt keksiä mihin ne käyttäisin ja teen lisäksi on mieleen tullut kokeilu siman tai yrttisuolan mausteena. Savustustakin kai voi yrittää?
Onko jollakulla kokemuksia lehtien hyötykäytöstä? Myös mielipiteet ja muut ehdotukset kiinnostavat.
Ensimmäistä kertaa keräsin tyrneistäni satoa nyt. Kun aloittelin niin aattelin että voi kun harmi että satoa tulee noin vähän. Kun olin puolessavälissä poimintaa totesin että onpa hyvä että satoa on näin vähän .
Totesin myös että tyrnien poiminnasta aiheutuva sanankäyttö ei sovellu perheen pienempien kuultavaksi.
Olen vähän kuukkeloinut tyrnin säilömistä, ja on tullut tuntuma että tyrnihillon tekeminen koetaan jotenkin hankalaksi. Onko sen valmistamisessa jotain erityistä mikä pitäisi ottaa huomioon ? Ajattelin yhdistää tyrnin ja kurpitsan, ihan kokeiluna
Tyrnin siemenet ovat yllättävän kovia ja loppujen lopuksi aika merkittävä osa koko marjan koosta. Jos haluaa tasaista hilloa, massan voi ensin paseerata.
Siivilään jääneen "jätemassan" voisi kaiketi kuivata ja jauhaa esim. huhmareessa tai kivimyllyllä. Itse olen vain pakastanut tämän kuori- ja siemenmössön jääpalarasioihin ja nakellut kaikenlaisiin kiisseleihin yms. Rouskuttelen joskus itse myös ihan silleensä, kohmeisina. Tyrnin siemenethän ovat varsinaista superruokaa.
Mä olen tehnyt tyrni-omenahilloa parina syksynä. Ensin tyrnit kiehauttanu pienessä vedessä, puristanu siivilän läpi ja omanalohkot sekaan ja keittäny.Lisänny hillosokerin, surauttanu sauvasekoittimella sileäksi. Kannattaa kaapia se siivilän pohja hyvin, siellä sitä mössöä on. Pienempikin määrä tyrniä riittää, maku on sen verran vahva.
Ostin aikoinaan tyrnini mynämäkeläiseltä tyrninkasvattajalta, ja hänen neuvo oli, kalkkia, kalkkia. Sitä olen keväisin laittanu ja joskus kevätlannoitetta. En laittais hevonpaksaa, mut se on vaan mun mielipide.
Kyssäkaali, onko hillosokerin määrä ihan tavallinen ? Haen tolla nyt sitä, että riittääkö hillosokeri sakeuttamaan hillon vastaavasti kuin jos käyttäisin tyrnin tilalla jotain muuta marjaa ? En muuten kyselisi tuollaista mutta jotenkin jäi netistä lukemistani jutuista takaraivoon ajatus että tyrni on “hankala”.
Sitten siitä niiden siemenistä vielä lisäkysymystä. Talvikki ja Kyssäkaali molemmat puristaa ne tyrnit siivilän läpi. Onko ne siemenet ikäviä hillossa syödessä, vai pelkästään ulkonäköseikka ?
Mä olen laskenu sen hillosokerin tarpeen omenoiden painon mukaan. Kun se tyrni on niinku se neste. Marmeladimaista hilloa tulee, eli hyvin on hyytyny.
Sitten ne siemenet, jaa-a, kait se on vähän makuasia. Mutta tosi kovia ne kyllä on. Käyttäisin ne varmaan erikseen, just sillain kun talvikki75 kertoi.
Minä en ole lannottanut tyrniä kertaakaan vaan tuhkaa vien reilusti juurelle joka talvi.
Kiitosta, nyt osaan käyttää oman suurensuuren (olisko ihan litra kokonaisuudessaan vai meneekö liioitteluksi) satoni hyvin
Laita omenia ihan reilusti, saat hyvän tyrninmakuisen hillon. Tai kurpitsaa, taisit sanoa.
Me ostettiin tänä kesänä markkinoilta jonkun tyrnifirman valmistamaa tyrnileipää, johon ymmärtääkseni oli jauhettu / rouhittu just ne mehunteosta ylijääneet siemenet ja kuoret. Oli tosi hyvää ja varmaan sitten tosi terveellistäkin. Millähän siemenet saisi kotona rouhittua vastaavasti. Kokonaisena ne on kyllä liian kova pala purtavaksi.
Meillä on yksi tyrni elossa, sen kaverit kuolivat jo viitisen vuotta sitten. Nyt siinä yhdessä tyrnissä on yksi marja! Kuinka se on mahdollista? No, ainakin selvisi, että tämä on tyttötyrni. Uusi poikakaveri sille pitäisi hankkia…
Mitenkähän mahdan säilöä tuon marjan? Teenkö hilloa
PirjoA, jos haluat voit laittaa viestin asiasta tuonne “Vapaa sana - Ajankohtaista - Satovaihtoketju 2013”.
Hei Ralamaa, kyselit tyrnin lehtien hyötykäytöstä. Lueskelin juuri puutarha.netin tyrni-artikkelin läpi ja siellä sanottiin “Siperiassa lehtiteetä käytetään reuman ja kihdin lääkkeenä.”. Enempää tietoa lehtien käytöstä ei minulla ole valitettavasti.
Mikä unelmatilanne Asarinalla. En minäkään raaskisi heittää mitään pois, varsinkaan jotain niin arvokasta kuin tyrni. No, eipä ole sitä ongelmaa, kun ei ole marjan marjaa
Litran ostin torilta ja nuukasti pakastin ne pikkupusseihin sellaisenaan. Siitä voin sitten ripotella puuroon tai keittoon marjoina.
Kiitti tiedosta Oulunseudulta ! Meinaan sitä hilloa tehdä (tänään olis tarkoitus) kurpitsasta ja tyrnistä, ja haluaisin että se on suht.kiinteää vaikkei nyt hyytelöä tartte ollakaan. Taidankin laittaa punaisella melatinilla hillo-ohjeen mukaan (1 kg hedelmiä (sis.nesteen) ja 1/2-1 tl melatinia, n. 500 g. sokeria), säästän hillosokerin muille aineksille. Marmeladissa toi melatin-määrä on ohjeen mukaan 1-2 tl. Taidan mennä vähän fiiliksellä sen suhteen paljonko sitä laitan.