Vaahtera, Acer

Saarnivaahteran hedekukat 10.5.2020


Saarnivaahteran emikukat 22.5.2020

Neuvoa kaivataan. Ostin pari vuotta sitten tämän japaninverivaahteran, joka tänä kesänä teki ihan älyttömästi uutta kasvua. Olisiko nyt sopiva leikkausaika ja kuinka paljon noista kannattaisi ottaa. Kasvu on tietty hyvä asia, mutta haluaisin sen säilyvän ennemmin tuuheana.

Uusi pieni japanin vaahterani on ruukussa verannalla ilman lämmitystä... kylmille öille olen antanut illalla kädenlämpöistä vettä..paikka pöydällä aurinkoinen jos on aurinkoa.. pärjääkö siinä vai talvehtisiko mielummin ilman pakkasia kellarissa ??

Mut miten tapetaan tavallinen vaahtera jota pukkaa orapihlajan väleihin ja kasvaa kuin paskaruoho ?? Katkon niitä ja otan lehdettömiksi niistä kohdin kuin voin ja leikkaan juuresta poikki monet mut nepä ei masennu laisinkaan.

Sain kaverilta verivaahteran alkuja vuosi tai pari sitten. Kaivettu verivaahteran “alta”, ja tämän yksilön olen nähnytkin. Yhtä alkua kasvatin ruukussa, ja se on hyvin siinä kasvanutkin. Nyt luin tästä ketjusta että ne nousevat maasta punaisina, minun alkuni on kyllä vihreä, eli eivät taida ollakkaan verivaahteroita. Noita tavallisia on kyllä itselläkin!

Keväällä 2018 puolimetrisenä hankkimani japaninverivaahtera, Acer palmatum ‘Atropurpureum’ on kasvanut jo yli kaksimetriseksi. Se sai tänä syksynä ensimmäisen kerran syysvärin. Aiempina syksyinä lehdet ovat pudonneet viininpunaisina maahan. Talvetin tätä aiemmin kellarissa ja viime talven kylmässä navetassa. Sinne tämä päätynee jälleen, kun lehdet ovat tippuneet. Vaihdan vaahteran ensi kaudeksi 60 cm:n ruukkuun.


Onpa kaunis!

Koreanvaahtera näkyy olleen minulla jo 7 vuotta.

Pentti on hyvä päiväkirja.

Se olisi jo isompikin, mutta yhtenä syksynä olin myöhässä verkon kanssa ja puput veti sen tyngäksi.

Toipui kyllä typistyksestäkin, mutta aloitti kasvun alusta.

2 tykkäystä

1 tykkäys

Pikku japaninvaahtera pelastui meille purkutontilta! Mies kaivoi sen ylös ja toi meille. Tässä oli vasta aika pieni juuripaakku, eli olisiko yhden tai korkeintaan kaksi talvea ollut istutetttuna. Ihan ulkona siis oli kukkapenkissä. Mitenköhän talvenarkoja nämä on?

4 tykkäystä

Voihan, Acer

2 tykkäystä

On arka. Ennemmin tai myöhemmin kuolee etelässäkin , jos maahan laittaa.

1 tykkäys

No sitten saa pysyä ruukussa. Meillähän on tuo iso kuisti, jonne voin laittaa sen talveksi.

Ai nii photo

Tuo Viinavaahtera on menestynyt, pitäs olla isompi piha,

4 tykkäystä

Samoin koreanvaahterat on minulla talvehtineet todella hyvin, tuo eillinen kuva siis sellaisesta.

Puput vaan syö ne, jos ei suojaa hyvin, minulla on nyt niitä 2, ihana syysväri niissäkin ja muutenkin kaunis pikkupuu.

Sitä markkinoitiin minulle, että japaninvaahteraa kestävämpi, mutta saman tyylinen, ja niinhän se onkin. :wink:

Kirjovaaahtera, Se, drummondii, joka vuosi oon joitakin vihreitä oksia katkaissut

4 tykkäystä

Onpa kaunis!