Haa, tämähän kiinnostaa minuakin. Meillä on vaahtera pihalla ja se on ensin vihreä ja sitten se syksyllä kellastuu. Siihen ei tule ollenkaan semmoista hienoa kirkkaanpunaista syysväriä kun seudun muihin vaahteroihin.
Minä olen ajatellut, että se on aurinkotunneista kiinni. Meidän vaahtera on nimittäin syksyllä enää hyvin vähän aikaa auringonpaisteessa, kun taas ne punaiset on pitkän aikaa.
Kasvupaikan kosteus vaikuttaa myös, kuivassa ja kuivana syksynä meillä on paljon oranssia ja punaista mongolianvaahteroissa. Kuitenkin vierekkäin olevat hiukan erilaisen kasvutavan omaavat yksilöt tuleentuvat eri tahtiin ja myös erivärisiksi.
Sanoisin, että kuiva, aurinkoinen ja kylmäöinen syksy tuo parhaat värit jos geenit antaa myöden.
Aa-haa! No sehän selvittää. Ei tule ikinä punaista väriä sitten meidän vaahteraan. Kasvaapi avo-ojan penkalla noin 8 metrin päässä pintavesikaivosta.
Jaa-a, vaahtera-analyytikot. Se naapurin mongoli kasvaa samassa janttasavessa kuin mitä minä hakkaan omassa pihaprojektissani. Tätä syksyäkään ei oikein voi mennä kuivaksi sanomaan. Eli kosteutta ei pitäisi puuttuman. Valoa se kyllä saa melkein läpi vuorokauden, on osunut asettumaan sellaiseen paikkaan, ettei sitä varjosta oikeastaan mikään.
Geeneissä se on, sitten vissiin. Hän vain on punainen ja kaunis, ja sillä siisti. Joku toinen on sitten keltainen ja kaunis.
Tanu, kiitos, kun jatkoit keskustelua täällä.
Siitähän pitää saada siemenöitä, jotta saisi niitä värikkäitä geenilöitä .
Intopii ja tanu ja kukahan muu oli ihmetellyt mongolianvaahterani värejä tänään. Itsekin niitä ihmettelen ja siksi ne kirjasin ylös. Vaahteroissani on aina väri pikku hiljaa muuttunut päivä päivältä joksikin (siis metsävaahteroissa) ja mongolianvaahteran muistan vaan aina hurjan punaisena syysvärissään, mutten luultavasti ole tarkemmin tullut seuranneeksi värien vaihtumista ja edelleen kehittymistä.
Vaikka mistäs sen toisaalta tietää, tuleeko tuosta mongoliasta tänä syksynä ollenkaan huomiotaherättävän punainen. Tarkkaillaan.
Sateessa kuvattuna mongoliani näyttää tältä tänään
Geeneistä sitten vissiin johtuu tuo minunkin esimerkkini väriero. Ne kasvavat täydessä auringossa portin kahta puolta, ei luulisi maa- ja kosteuseroja siinä paljoa olevan.
Minun oma tataarivaahterani näyttää melko valjulta. Taitaa ruskettua pikemminkin kuin kellastua, punastumisesta nyt puhumattakaan.
Tämä on ihanaa aikaa käydä lenkillä, hehkuvat vaahterat ovat lempipuitani!! (Onneksi on sauvat tukena, pari kertaa olen jo meinannut kompastua kuoppaan tai pudonnut asvaltin reunalta kun pällistelen pitkin puidenlatvoja kun pitäisi katsoa eteensä...)
Onneton tunari olen, kun en osaa edes viestiä liittää!
Siis viestini oli: Eikö tataarivaahteran ja mongolian vaahteran iso ero ole tuo syysväritys: Tataari on keltainen ja mongolia punainen?
Hetimiten piti rientää kuukkeloimaan. Oikeassa olet.
Meidän naapurin tulenliekki on siis ihan takuuvarmasti mongolianvaahtera.
Tässä meidän mongoliat, eipä leisku värit tänä vuonna. Ovat tosiaan kovin erilaiset, niin kasvu- kuin tuleentumistavoiltaan.
No jopas!
Ei auta mikkään, luontoa ei voi ennustaa tai ihminen määritellä. Eläväiset elävät kuten parhaaksi näkevät.
Meillä on kolmiossa kolme mongolianvaahteraa, ostettu viime vuonna ja kaikissa samanlainen nimilappu varressa. Kaksi hehkuu paloautonpunaisena (vaikka kuva on huono) ja yksi on aivan vihreä. Vihreällä on matkaa toiseen punaiseen metri ja toiseen alle 2 metriä.
Minä opin tuon tataarivaahteran juuri siitä, että ostin kaupasta kaksi mongoliaa (lapun mukaan siis) ja istutin ne vierekkäin. Toinen oli syksyllä punainen ja toinen keltainen. Puutarhuri sanoi, että ei ole ensimmäinen kerta, kun nimilaput on sekaisin. Asian voi tarkistaa, kun katsoo lehtiä tarkasti, mutta en nyt millään jaksa muistaa tarkasti niitten eroa. Muistelen, että tataarilla on lehden laita vähän erilainen, tasaisempi.
Tataarin lehti on vain heikosti tai ei ollenkaan liuskainen, kun taas mongolian selkeästi liuskainen. Sitä en tiedä risteytyvätkö keskenään,luulisi koska ovat läheistä sukua, korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni mongolia on tataarin alalaji (Acer tataricum subsp. ginnala).
Olen nähnyt monenlaisia variaatioita lehdissä, eikä niiden perusteella ole aina voinut sanoa kummasta on kyse, joten olen epäillyt niiden olevan risteytymiä. Puutarhamyymälöissä on todellakin sekaannusta näiden kanssa.
OT: viime viikolla näin erään ketjun myymälässä vuorijalavissa saarnen nimiliuskan , joten...
Tervatäplä tms oli taudin nimi muistaakseni. Aika vänkän näköiseksi tekee mielestäni nuo lehdet.
Lähteekö mongolianvaahtera/tataarivaahtera pistokkaasta?
Heippa ja tervetuloa
Japaninvaahtera “Orange Dream” selvisi hienosti talven yli. Pupusuojaus oli pakollinen. Samoin mantsurian-, huntu-, sokeri-, puna- ja sirovaahtera selvisivät. Syysvärit olivat komeita, paitsi sokerivaahteralla. Helmipihlajassa on tulossarunsaasti kukkia nupuista päätellen.
Terv. Tapio of jkl
Vaahtera kukkii nyt komeasti:
Kyllä onkin kaunis kukinto vaahteralla! Katselin tuossa juuri kahta puolimetristä taimeani saunalta tullessa - menee vielä hetki ennen kuin kukintoja pääsee ihailemaan omalla pihalla:)