Juu ja minä rämmin kolme tuntia metsävattujen perässä. Tulos kuusi litraa marjaa ja yksi kimalaisen pisto sormeen sekä joka paikka selän alueella ihan soosina. Ihanaa oli silti marjastaa lämpimässä metsässä ilman hyttysiä.
4,5 litraa olen saanut kerättyä vadelmia nyt. Illalla jatkuu, nyt mustikkaan.
Suokukka kehui Jatsi lajiketta. Onko kukaan kokeillut tätä pohjoisempana. Miten menestyy Oulun korkeudella?
En löytänyt vadelman hävittämisestä omaa ketjua, niin kysäisempä täällä. Ongelmana on siis sama vanha villivadelmapusikko, joka ei ota kuollakseen. Ei se oikein marjokkaan, ja siinä on kaikkia kasvitauteja toukista lähtien. Sen pusikon viereen olin ajatellut väsätä kurpitsoille lämpöpenkin. Tulikin villi ajatus, jos vetäis villivattupusikon matalaksi ja jatkais samaa lämpöpenkkiä pusikon paikalle. Mahtaakohan vadelma vain innostua tästä rehottaan entistäkin elämäniloisemmin vai tukehtuisiko se metrisen lämpöpenkin alle? (Paha ajatus vilisee mielessä, että kurpitsojen väleissä törröttää loppukesästä äärimmäisen piikkisia vadelmankasvuja oikea armeija. Huh.)
Nämä juurivesalliset, kaksivuotiset piikikkäät on haasteellisia poistettavia. Eivät tukahdu katteen alle, kasvimaa perustettiin tuomalla paikalla kuorma hyvää multaa, reunoille laitettiin juurimatto ja harkkoreunus. Reunoista ainakin kasvoivat kohopenkin alta esiin ja niitä versoja piti sitten kitkeä pois.
Vadelma katoaa kitkemällä, nahkahanskat käteen ja vetämään ylös. Aina kun uusia versoja nousee ne kiskaistaan pois. Kun tuon homman tekee parina vuonna, kasvusto katoaa. Ruohonleikkurilla nurmikoksi leikattu alue toiminee myös, isommat versot maavarren pätkineen sieltäkin kiskottava pois aina tavattaessa.
Mitenkäs on, saanko tänä vuonna vadelmasatoa ollenkaan? Puput ovat järsineet kaikki varret parinkytsenttisiksi tikuiksi ja jättäneet pätkityt varret siihen viereen. Tuottaako vadelma marjoja toisen vuoden versoihin? Vai ensimmäisen vuoden versoihin? Vähänkö ärsyttää, kun viime vuonna istutin ostettuja vadelman taimia kasvatuslaatikoihin suuren sadon toivossa.
Toisen vuoden.
Harmi juttu hoyabella, en edes tiennyt, että pupu syö vattujakin.
Istutin pari vuotta sitten muutamia vadelmantaimia myös.
Kaikkialla sanotaan, että maurin makea on pensasmainen jos typistää tässä keväällä.
En oo raaskinut typistää, niinpä tuo on kaikkein suurin ja rotevin mun vatuista, ei oo pientä siroa pensasta nähnytkään.
Polka vadelma ei ihan ole minua vakuuttanut, kukki viime syksynäkin niin myöhään, että osa ei ehtinhyt kypsyä.
Jätin sen nyt leikkaamatta alas, vaikka sen sanotaan tuottavan satoa saman vuoden versoihin.
Viime vuonna ainakin se tekin satoa sekä ekan vuoden versoihin, että myös toisen vuoden versoihin ja ne toisen vuoden versot kukkivat paljon aikaisemmin.
Maku oli kuitenkin oikein hyvä.
Tuolla aiemmin kysyttiin jatsin kestävyydestä oulun seudulla, sen pitäisi olla muskokan ja ottawan kanssa samaa kestävyystasoa.
Ilmoitettu on V vyöhyke ja sitähän oulu on, eli varmaan paikasta riippuu ja lämmin/rinteinen kohopenkki auttaa viihtymistä.
Pitääpä sitten laittaa noidenkin ympärille verkot.
Onko sinulla lämmin paikka hoyabella?
Pystyisin meinaan hyvin kuopasemaan yhden polkan alun tuolta reunasta.
Siinä olisi aika paljon versoa tulossa, eli saisit varmaan syksyllä jo vähän marjoja siitä.
voi hoyabella - minulle kävi samalla tavalla. Pupunussit tulivat ja söivät mun viimevuonna istuttamani vadelmat… harmittaa
Suokukka, näin, mutta ajattelin, että olen niin paljon jo kasvivelkaa, etten yksinkertaisesti voi haluta :-)))). Vastaan täällä kun privaviestien kirjoittaminen on mahdotonta, aukikaan niitä ei meinaa enää saada, mutta pystyn lukemaan ne sähköpostin kautta, kun ilmoitus on tullut viestistä.
Laitan paketin huomenna tulemaan.
Kerro hoyabella, jos muutat mielesi, ei siitä paljoa vaivaa ole laittaa pakettiin.
Mikäli vaan lajike kiinnostaa ja tilaa löytyy.
Tuolla on kaksi rivistöstä karannutta sivuhaaraa, toinen isompi ja toinen pienempi, aion ne joka tapauksessa ottaa pois.
Laitan muuten purkkiin, kyllä niille aina paikka löytyy.
Mitä lajiketta sinulla on muuten kasvamassa?
Tietysti haluan ja on yksi kasvilaatikko viel tyhjänä vadelmia varten ;-)
Ok, kaivelen sinulle karkulaisia.
Olisi myös jatsia, muskokaa ja maurin makeaa harhateillä.
Olisiko niistä joku mieleen, kun samaan kuormaan mahtuisi?
Osaisko joku auttaa mikähän vadelmalajike mahtaa olla kyseessä!? Ystäväni sisko oli viime vuonna ostanut pienen määrän vadelmia valkeakoskelaiselta myyjältä/tilalta. Vadelmat ovat kooltaan isoja, isompia kuin Maurin Makea ja kestävät todella hyvin pakastuksen, sulatuksen jälkeenkin vielä ihan samanlaisia kuin juuri poimitut eli eivät vetisty. Ystäväni ei muista marjamyyjän/-tilan nimeä, että voisin heiltä suoraan tiedustella. Itseäni kiinnostaisi kokeilla kasvattaa kyseistä lajiketta, jos vain tietäisin mikä se voisi olla.
Pitäisi saada kuva, että pystyy tunnistamaan ja sittenkin taitaa olla vaikeaa, kun lajikkeet ovat voineet mennä sekaisin tai risteytyä. Mutta jos tästä olisi apua: http://suomalainentaimi.fi/vadelma
Jaa, tuossa ei ollutkaan mainittu syysvadelma Polkaa, joka on valtavan kokoinen marja ja kestää loistavasti pakastusta ulkomuotonsa puolesta, voi laittaa kakun päälle ilman kiillettä, mutta ei kyllä maistu mitenkään erityisemmin.
Ensimmäiset vadelmat kypsiä! Outan kanssa kävin lenkillä ja ihmettelin mitä punaista näkyy vattupuskissa niin kypsiä marjoja jo nyt puutarhavadelmissa!
Meillä jo kypsyy myös kovaa tahtia.
Nytkin aion vielä lähteä keräämään, ennen kuin linnut ehtii ja aamulla keräsin jo vadelmamuffinsseihin marjat.