Valkohanhikki, Drymocallis rupestris

(Perennat - Valkohanhikki ( Kalliovalkohanhikki) , Drymocallis rupestris )

Tältä puuttui vielä oma otsikko

Tuollaisen siemeniä on tarkoitus kylvää tuossa juhannuksen joutopäivinä ulos ja odotella sitten pari kesää tuommoista kukintaa.

Nämä on kylvetty keväällä 2006 ja kukkivat komeasti jo viime kesänä, joten kahta vuotta ei tarvitse odotella. Alkukesän kuivuudessa vieressä olevat purppuratulikukatkin alkoivat jo hiukan lurpattaa, mutta nämä eivät näyttäneet kärsivän kuivuudeta lainkaan! Hieno kasvi, tykkään kovasti.

valkohanhikkia on taimipoteissa ihan parahultanen määrä kasvamassa. siemenkirjeestä otin ja kuvaa olen jo kaipaillutkin. hanhikkejakin on pensaita ja luonnonkasveja, tämä vaikuttaa just metsäpuutarhaan sopivalta kasvilta ja värikin on oikea.

Nuo kasvavat kuivahkossa maassa aurinkoisella paikalla, toinen paikka jossa noita on on myös aurinkoinen mutta selvästi multavampi. Taitaa olla aika vaatimaton kasvupaikkansa suhteen. Ei ole ylimäräisiä taimia niin paljon että moniin eri paikkoihin olisin istutellut.

Kuinka korkeaksi tuo kasvaa?

Puolisen metriä. Kuva myös tassutteluissa s. 23.

Herätellään vanha ketju. Tässäkin valkohanhikki. Mulla se kasvaa hyvässä mullassa ja puolivarjossa.

Valkohanhikki kasvaa varjoisalla alueella. Viime kesäinen ostos.

Tykkääkös valkohanhikki olla varjoisassa paikassa? Sitten saa lähteä paahteesta pois. 

No kyllä tuo minulla ainakin kasvaa. Paistaako ehkä illassa max 2 tuntia siihen aurinko.

Mistä erottaa valkohanhikin ja valkoisen verihanhikin, vai ovatko ne sama asia?

Luonnonkasvien penkissä kukkii.
Aika lailla saman näköinen kuin mansikka.

Valkohanhikki eli kalliovalkohanhikki, Drymocallis rupestris , syn. Potentilla rupestris

on ruusukasvien (Rosaceae) heimoon kuuluva kasvilaji. Valkohanhikki on monivuotinen, melko korkeakasvuinen ja vankkarakenteinen ruohovartinen kasvi, jonka tunnusomaisia piirteitä ovat parilehdykkäiset alalehdet ja suuret, valkoiset kukat. Laji voi kasvaa noin 50 senttimetriä korkeaksi. Valkohanhikki kukkii kesä–heinäkuussa. Sen suuret, noin 2 senttimetriä leveät ja valkoiset kukat sijaitsevat harvoina rykelminä. Se on kestävä puutarhakukka ja luonnonperenna.

Lähde: Wikipedia,