Valtsu, saat kuviisi sellaista hienoa tunnelmaa, sellaista että voi tuntea lämmön tai kylmän.
Hienoja kuvia.
Pitsilehti joulukuussa, kasvien ihastelu luonnossa on syystä jäänyt vähälle.
Onkin jo ruska-aika
Kuumat lähteet.
Nyt en osaa kertoa mitä näen, ruskakuvan kasvit taustalla.
Idänunikoiden aikaan.
Ihan liian räikeität luonnon mukaiseen kasvupaikkaan, tosin auringon laskiessa alkavat jo rupsahtaa.
Valtsu, uskomattoman kauniit kuvat Ai että mikä tunnelma
Sama paikka sinikeltaisena, äkkiä rupsahtivat vaikka paksulla letkulla kastelin, eikä perhoset ehtineet apajille.
Kallionauhus kukkii viimeisenä, toimii neitojen ja amiraalien pitopöytänä.
Vesi lakee niin, ettei sanat riitä kertomaan. Laiturilta katsottuna tuo vaalea kallio oli veden alla jussina, nyt 121 cm alempana, netistä löytyi tieto.
Laiturilta vasempaan kuva. Suoraan lahdelle kulkee venereitti. Nooo, tullessa potkuri nappasi hiekkapohjaan, alkoi piipittää hölytys ja sammutin koneen, trimmasin, käynnistin uudelleenja pääsin laituriin.
Saaresta pois tullessa käännyinkin nyt heti oikealle, kauimmaisen kiven rannan puolella on yhä yli 2 m syvää, kivetön hiekkapohja, joten ajelin siitä. Nämä 5 km venematkat yksin ovat leikkipeliä nyt kännyköiden aikaan, jos on tyyntä.
Romanttinen penkki, järveltä päin ja järvelle. Olen kai joskus kertonut moisen nimen syyn.
Tervalepän katveessa suojainen paikka istahtaa vaikka lukemaan. Hiekkarannalta raahasin taas muutaman sankollisen pikkukiviä , loppumaton urakka. Sammakkolampi on puhdistettu uskomattomasta määrästä pikkukiviä.
Tulivuoreni mun, sen kraaterin itse puhdistin
Hyvää rikkaruohotonta savihiekkamaata sieltä saa kasvimaalle, kunhan vain laittaa letkun lappona valuttamaan vettä pois. Ja jos loppukesästä järvenpinta ei ole uudelleen nousussa.
Kylpylä 1, korvasienikuoppani hiekkamaalla, pohjalla on puupellettejä joku 15 kg pohjalla. Linnut pitävät paikan puhtaana/kasvittomana.
Kylpylä 2. Linnut kylpevät muurahaispesissä lintukirppujen yms vuoksi. Kekomuurahaiset suihkuttavat häirittynä muurahaishappoa ja sitähän eivät loiset kestä.
Eilen 28.9. vielä näin neitoperhosen, lämmitteli mökin portailla auringossa, kukkia ei enää ole.
Valkoinen horsmani kasvaa kovin hitaasti, harvakseltaan ja kukkii kovin myöhään.
Voi tosin olla, että ajatusta nopeampi käsi nyppii horsmantaimet aina sellaisen tavatessaan.
Kanervaiseni nuppuisena, viikon päästä olikin kuivuuden vuoksi kukinnat ohi.
Kolmas ihanuus: valkoinen kissankello, metsäjänis sen söi, mutta syksyllä teki yhden suloisen kukan.
Miten kissankellot suojataan tihulaisilta?
Helminukkajäkkärät ja jaloangervot eivät jänöille maiostu.
Onpa mukava nähdä reheväkasvuista helminukkajäkkärää. Toissa kesänä avoimissa puutarhoissa epäilin jopa erään pihan nimenneen kasvustonsa väärin. Mulla itellä kuivalla hiekkakentällä jäkkärä kasvaa ja leviää sellaisena parin kolmen sentin korkuisena kukkivana maanpeittona. Kukinta ei myöskään jatku näin syksyyn.
Marraskuun jouteliaita päiviä aurinkoisilla rannoilla, askel on kepeä ja ilma raikasta.