Valtsun kylmä ja kivinen kaivo, piha ilman sadettajaa (IV)

Onkohan tässä ketohärkki tai joku vastaava? Kasvoi pyörätien ja rautatien varressa ihan pöheikössä. Jos olisi ketohärkki, se on tullut Luonnonkasvit kirjan mukaan Suomeen kylvösiementen mukana. Voisin käydä tästä paikasta etsimässä siemeniä kesällä, jos rikkakasvin on levinnyt voisi kasvaa mökilläkin. 

Nyt loppu haaveilu, tätähän se on sitten kuitenkin… Nyt borssikeiton tekoon, lähtee itse itseään komentaen

Taitaapa olla kevättähtimö ennen voikukkaa oleva kasvi. Oon tuonut sitä joskus Helsingistä niin että kiskoin vaan noita varsia mahdollisimman pitkälti muovipussiin, helposti juurtuva ja leviävä kasvi, tykkään.

Kevättähtimöhön se, tunnistankin nyt kirjasta kun terälehdet ovat syvään kaksiliuskaisia. On eteläinen laji ja hyvän kasvuunlähtövinkin annoit, kiitos Bumble. En taida olla ennen nähnyt.

Ruukkukärhöjä hankin halvalla keväällä, tämä on vissiin Margaret Hunt. En laittanut heitä kylmiöön, liian aikaisin versomaan vaan nakkasin kuplamuoviin käärittynä likakaivon kannenpäälle ja lapioin lunta ympärille.

Tämä on kai alppikärhö mix seoksesta siemenkasvatettu, tai sitten joku muu. Herttanen sentään. 

Ja tästäkin kuvasta on huono mennä sanomaan, laput on "kun maas on haki ja järvet jäässä"… paikalla kasvaa kaisi sinistä: The President ja Se Toinen. Kumpi lienöö, eivät keskä rivarin päätyaidan välistä puhaltavaa tuulta, kumpikaan.

Lisää kokeiluja vyöhyke IV. Jos sanon, että tässä on BlueAngel tai Blue Boy- voi tämä olla myös Bekitny Aniol. Ei mitenkään ylenpalttisen rehevä tai runsaskukkainen. Joku lomaili kesän kaulaansa myöten vedessä ja jotakin jäi siksi kastelematta toisaalla. Tuki on harjaterästä 6 mm paksua ja ihan ite tein

Kuvaa katsoessani näen selvästi, että tässä on Piilu, tahi Nelly Moser -molempia on ja kukkivat reteesti, Laput on ruukussa, sieltä kurkistan kun haluan tietää…

Tässä on sitten se toinen, erisorttia kuin edellinen -koskapa on tummat heteet, siis voipi olla Nelly Moser. Värit haalistuivat kaikissa auringossa ja kuivuuskin verotti, kaikkia.

Rosy o Grasy  vissiin, kukki uudestaan syys-lokakuussa, ei ruukussa vaan kohopenkissä.

Siperiankärhö tai jokin tarha-alppikärhö, lisäsinkö pistokkaasta 2009? Ehkäpä, ei hassunpi olisi. Tämän istutin maahan kohopenkkiin. Keväällä tapaamme???

Valkoisia olen kovasti yrittänyt, paikka on huono. Eivät tykkää aidan läpi puhaltavasta tuulesta. Voisi olla Valge Daam, koskapa on valkoiset heteet.
 Mulla on myös Matka Ursula, valkoinen, jolla on myös toinenkin nimi? Hän uinui ohi kesäyöt 2010 kasvupaikallaan. Herääkö vuosikymmenen alkuun???

Tunnustan, tunnustan loputkin: Multiplue esimerkiksi ei kestä tuulta eikä läpikipittävää siilpierhettä, ehkä ei samaa suoritusta tekeviä kilpikonniakaan.Versot ovat hauraimmat mitä tiedän -olen kokeillut.
 Keltaiset kiinankärhöt olen mennyt lahjoittamaan pois lujassa käsityksessä, että nehän helppoina kukoistavat mökillä. Ja kattia kanssa… kylvän ja kokeilen uudestaan ja uudestaan. Keltainen värikään ei ole vallitseva.
Suurin menetys ja kallein hankinta: Siperiankärhö, joka kävi mökillä, kukki kerran, joutui tuulen ja jänisten uhriksi, kuva jossain kaukana takana. Voi voi voi…

Kiva valikoima kärhöjä ja aivan upea tuo valkoinen daami vaimikäsennimioli. Meilläkin joutuu luonnonilmiöiden armoille kärhöt ja kaikki kasvit, tietty. Viimeksi luonto runteli Multi Bluen aivan juurta myöten 100-kiloisen antennimiehen muodossa. Kasvaahan ne uudelleen, jos ei muuten niin siemenestä.

Tangutica ryhmän kärhö Anita kukkii ruhtinaallisesti myöhään. Kukat 3-4 cm, korkeutta 2,5-4 m. Hyvin on talvehtinut.

Metsän kuvia ajattelin pakkasen keskellä lisäillä.

Kelo, käpytikan pajapuu.

Metsäimarre on pehmeän utuinen.

Ei näytä korkealta, mutta ylös ei ole menemistä, alas pääsee toki, putoamalla.