Vanda

Taas kerran täytyy todeta, että noilla vandan hinnoilla ei vanda harrastus pääse leviämään
Suomessa, siinä saa pienempi palkkainen puurtaa koko päivän, että saa kukkivan vandan vihainen
...  onneksi niitä ei ole pakko ostaa ...

En tykkää pikaviesti järjestelmästä! Tuohan iskee tyhjiä viestejä vaikka en olevinaan edes paina lähetä-nappia! Murrr..ärtynyt

Moi! Kertokaa viisaammat, kuinka hoidatte ja millä alustalla kasvatatte Papilionanthe teresiä (ent. Vanda teres)?? Sain sellaisen yli puolimetrisen!!

Mulla esimerkiksi on Miss Joaquim (teresin risteytys) pelkässä hiilessä, sitä on senverran että pysyy pystyssä. Koska ei ole kovin iso vielä, mahtuu kasvamaan lasikossa.

Seuraavassa uusimmat hankintani, eli Joensuun kukkatalon näyttelystä (Rantojen) Vanda Roberts delight red ja Orkideaikkunalta ent. Vanda teres kostumassa!!

Tosiaan teresillä on pituutta yli puolimetriä ja mielikuvitus vain rajana, että miten sen saan kasvamaan hyvin!! Tällä hetkellä sain sen kiinnitetyksi 30cmx15cm kokoiseen paksuun kilpikaarnan palaan ja laitoin sen likoamaan tuon toisen seuraksi sankkoon. V. Roberts Delight red tuli mukaani eilisestä Rantojen näyttelystä ja silläkin on leveyttä yli 60cm ja korkeutta juurineen varmaan yli metrin! Hintaakin oli, uskokaa pois! Kukkien halkaisija n. 13cm. Se on nyt lionnut minulla eilisestä asti, ja kohta saankin sitä alkaa suunnitella osaksi sisustustani! Näyttelystä lähti mukaan myöskin kukkiva Blc. Almakee Tipmalee ja suuri kohta neljällä vanalla kukkiva Cymbidi puska. Ja paljon jäi taas kasveja, joita olisin ehtottomasti halunnut matkaan. No seuraavalla kerralla taas katsellaan!!

Heillä oikein prinsessa-shampootakin vannan vieressä… ; )

Rantojen hinnat on aika usein yläkanttia. Ainakin mun mielestäni. Ostin oman todella ison kahdella vanalla kukkivan Dr. Anekin tänä vuonna Turust viidelläkympillä! Monta kerta kysyin että mikä se hinta nyt olikaan. Pienet, kirjekuoreen mahtuvat vandat maksavat yleensä enemmän.

Vanda Tokyo Blue availee viimeisiä kukkiaan, yhteensä 9 kukkaa pitkässä kukkavanassa.

Ihanaaaaaa

Ascocentrum pusslum toiselta nimeltään Ascocentropis pussila lähes täydessä kukassa

Ihania ononononon kieli ulkoa! Tummuuko tuo Tokio Blue ajan kanssa...?

Kikko, on oikeastaan tummempi kuin kuvassa salama tahtoo vaalentaa vähän. Odotin kyllä
tummempia kukkia, nuo ''seedling''  orkideat ovat aika erivärisiä ja vähän riippuu tuurista, millaisen
sattuu saamaan ellei saa kukkivana hankittua.

Ihastuttava kuitenkin, ihan kuin sillä olisi pisamia ;).

Mitä kautta muuten olet nuo “nuoret” vandasi hankkinut?

Kikko, kaikki ovat Saksasta, ostettu useampi kerrallaan niin säästää postikuluissa, vaikka eivät
postimaksut ole siellä lainkaan niin sikamaisia kun Suomessa, vandojen hinnoista puhumattakaan, juuri saapui ascda jukkich gold lentopostina.

Tämän piti olla Blue Magic. Todennäköisesti kuitenkin jokin muu??

Minun Blue Magicilla oli saapuessaan tummemmat kukat, mutta eikös joku täällä tiennyt kertoa, että kukat tummuvat ja kasvavat vielä aukeamisen jälkeen…?

Mitä tehdä vandalle, joka kuivattaa juuriaan ja on menettänyt jo 3 lehteä? Tilasin tänä syksynä Schwerterin yhteistilauksesta vandan, jossa jo tullessa oli mielestäni enimmäkseen kuivia juuria ja vain 3 kunnollista juurta. Nyt nekin ovat kuivuneet eikä uusia ole juurenalkuja ole näkyvissä. Lehtiä sen sijaan on pudonnut jo kolme. Ne ovat kellastuneet juuresta hieman ja sitten rapsahtaneet irti. Onko tässä taas se mustamätä - vai mikä se oli - kyseessä? Onko mitään ylipäätään tehtävissä? Olen kastelussa varonut veden joutumista lehtihankoihin, mutta ilmeisesti se ei ole onnisunut.ärtynyt

Jutita, motako päivää kukat olleet auki. Tässä kuvassa näyttävät aika vaaleilta ja liian pieniltä,
blue magicin kukka kun on erikoisen suuri.
Vähän sama tilanne mulla, kun tuo ylempänä oleva Tokyo blue ei näytä siltä kuin pitäisi, lapusta
huolimatta. Siemen lisätyissä on aina tuo yllätys mahdollisuus, joko hyvään tai vähän huonom-
paan suuntaan, riippuu tuurista.

Ratu, luulen että syy lehtien putoamiseen löytyy huonoista juurista, eikä siitä, että siihen olisi
iskenyt jokin pöpö. Jos kasvatat vandaasi asuinhuoneessa niin lehtien hankaan jäänyt vesi 
haihtuu kyllä tarpeeksi nopeasti, eri asia on kesäisin kasvihuoneessa jos kosteus on kova,
silloin haihtuminen on vähäisempää ja ongelmia voi syntyä. Itse varon vain ettei vettä pääse
uuteen kasvuun, muuten upotan vandani nyt kun ovat sisätiloissa, saaviin ja lehdet kyllä kastuu
aika korkealtakin.
On harmi kun ajoittain saa huonojuurisia kasveja tarhoilta, keväällä ostetut ehtivät hyvässä
hoidossa tehdä kesän aikana uusia juuria, mutta nyt syksyllä on hankala saada vanda tekemään
juuria, vaatii paljon valoa ja kosteutta ja erikoista hoivaa, mutta siltikään ei aina juuria synny.

Tuo uusienkin juurten kuivuminen on outoa, jos kastelu on ollut säännöllistä, siis päivittäistä.
Omat vandani saavat olla vedessä tunnin pari, riippuen siitä kuinka paljon on itselläni aikaa
niitä hoivata, joskus vain upotan ja nostan heti pois.