Vanda

Eihän sellainen tumpelo ole , joka osaa tutkia ja kysyä.

Viritelläänpä keskustelua taas tänne vanda-palstallekin pitkästä aikaa!

Vandojen juuret ovat aiheuttaneet viime aikoina päänvaivaa. Tuntuu, että talven aikana on kuivunut tosi paljon juuria, vaikka kastelu on ollut päivittäistä. Ilmankosteus on 60% luokkaa, kasvavat paljasjuurisina ikkunalla. Ne kaikkein ohuimmat juuret eivät olosuhteissani menesty. Ne kuivahtavat alta aikayksikön heti meille muuton jälkeen, mutta paksummat pärjäävät ja uudet juuret kasvavat tosi paksuina (paksut kestänevät kuivaa paremmin?) Tänä talvena paljon juuria on ruskettunut ja kuivahtanut pois. Osa jopa tuntuu pehmenevän (mätänee?), mutta pääasiassa vain kuivahtavat. Etenkin sanderiana, joka on muutenkin varsin hienohelmainen, tuntuu tykkäävän huonoa tilanteesta.  Osa vandoista kasvattaa kuitenkin uutta lehteä, osa jopa uusia juuria tyvestään.

Olen uppokastellut vandani n. ½ h /pvä, mutta siirryin noin kk sitten paineruiskukasteluun. Epäilin veden pilaantuvan ja aiheuttavan tätä juuriongelmaa. Ja paineruiskulla kasteltuna ei tautienkaan pitäisi niin helposti levitä. Siirryin samalla luonnonveden käyttöön.  Jossain vaiheessa yritin muovipussiviritelmää kevyesti juurien suojaksi, mutta onnistuin heti mädännyttämään muutaman juuren vaikka viritelmän piti olla ilmava...

Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Ja onko vinkkejä miten tilannetta voisi korjata? Olen suunnitellut kesäksi kasvihuonetta, ja siellä varmaan vandat + juuret viihtyisivät. Mutta kesään on vielä pitkä aika...

Ne ohuet juuret ovat vanhoja juuria, joita kasvi on jo hylkäämässä. Leikkaa ohuet pois sitä mukaan kun huononevat ja laita kanelia leikkauskohtaan.

Tällainen pieni tappi riemastuttaa näin kevään kynnyksellä. Kyseessä joitain kuukausia sitten ostettu nimetön hybridi. Ei ole mikään pienikokoinen kasvi; korkeutta latvasta juurten kärkiin 1,1m! Vähän jännittää vielä jaksaako kasvi kasvattaa nuput + avata ne näin pimeään vuodenaikaan. Yritän nyt pitää olosuhteet vakiona ja lisävalaistuksen kohdallaan. Laittelen lisäkuvia, kun jotain tapahtuu...

Kukkavanassa olevat pisteet ovat "hikipisaroita". On niin kova homma pukata tuota kukkavanaa silmän isku

Voi Jolanda, onnea! Ihan vähäinen kateus nipistää ;).

Onko kenelläkään tietoa siitä, miltä näyttävät Vanda "Mariannen"kukat? Kokeilunhaluisena otin ja tilasin sellaisen yhdistyksen tilauksessa. Ahkerasta kuukkeloinnista huolimatta, en ole netistä tuolla kauppanimellä kuvia löytänyt…

En löydä minäkään tuota Vanda-hybridiä. Kun on V. denisoniana x V. tricolor, pitäisi risteymän olla ainakin pienehkökukkainen, keltaista ainakin jossain muodossa ja pilkkujakin. Tai sitten ei :wink:

Marianne ei myöskään löydy rekisteröityjen hybridien listasta.

Olisiko se siis ihan uusi hybridi? Tai sitten ollut myynnissä eri nimellä…Eipä sillä, minä rakastan yllätyskasveja. Antaa lisäjännitystä kukinnan odotteluun ;).

Se ettei Schwerterin omilla sivuillakaan ole siitä kuvaa, vaikka on muuta tietoa, viittaisi kyseessä olevan uusi hybridi. Samaa mieltä sun kanssasi, jokerit ovat kivoja.

samaa mieltä,aina kannattaa kokeilla.jännäähän se on ku ei yhtään tiedä mitä on tulossa.

Minulla punainen vanda hybriidi elää nyt jo kolmatta vuotta lasimaljakossa.On ollut paljasjuurisia mutta en ole menestynyt niitten kanssa.Sain viikko sitten Tommy Ljungreniltä tilaamani vandat, kahdet aikuiset ovat koreissa epiwebbissää ja kahdet pienet sidottuina korkkiin.Elikkä haasteita riittää.Pelkäsin tappavani pienet heti mut ehkä se tästä…

Minulla on 4 kpl Vanda hybriidiä, kaikki paljasjuurisia. Näistä 3 on lasipurkissa ja yhden juuret ovat vapaana isossa ampelissa. Ne ovat vähän varjostetun eteläikkunan laudalla mutta saavat suoranakin auringonvaloa. Viime kesänä ne olivat ulkona syyskuun alkuun asti. Kastelu : upotus 2 x / vi , vesi: haalea kraanavesi. Lannoitus joka 3.kastelun yhteydessä. Ilokseni huomasin tänään että kahdessakin on kukkvanan alkua. Toivottavasti kukkivatkin ja sitten perästä kuuluu

Robert`s Delight Red 101-02/06 (mitä tuo loppuosa tuossa nimessä sitten tarkoittaa)

Toinen yritys kukkimisessa onnistui,yhden kukan koko 12cm,joiduin tukemaan kukkavarren ettei mene poikki. 6 kukkaa auki,3 nuppua on vielä jäljellä.

Onnea, onpas mahtavia kukkia!

Kääks! Ihan silmät pullistui päästä, kuin kelju K. Kojootilla! Onpas upea…Onnea :).

Iso on itse kasvikin,saas nähdä mihin joudun sen kanssa kun kasvaa vielä.

Tervehdys Vandojen Ystävät ! Viime vuonna heinäkuussa pelastin yhden vandan varmasta kuolemasta. Sen kuvat näette tässä ketjussa sivulla 4.

Nyt se on tämän näköinen.. :)

Hienoa Etelka, ja kukatkin tulossa .

Viikossa Vanda on edistynyt tämän verran !

Kolmen vuoden litrauksen tulos ja nyt se kukkii ensi kerran.En tiedä oliko hoidossa vikaa vai vanda liian nuori kukkiakseen. Mutta mikään ei mielestäni ole muuttunut olosuhteissahymyä

Olin jo luovuttaa monet kerratärtynyt

Sansai Blue

Noin sitä sitkeys palkitaan! Sansai ei ole niitä kaikkein helpoimmin kukkivia - onnea ja iloa!