Vanhojen piha-alueiden siistiminen helppohoitoisemmaksi

Hei,

Kyselisin mikä olisi hyvä tapa tehdä vanhoista, täysin käyttämättömistä ja tarpeettomista, piha-alueista helpommin hoidettavia? Nyt tahtovat kasvaa lähinnä voikukkaa ja muuta rikkakasvia, jota saa olla urakalla siimaleikkurilla korjaamassa. Uusien nurmikoiden perustamiseen ei ole tarve, niitä riittää jo ennestään, vaan ennemminkin tehdä alueista siistejä ja mahdollisimman helppohoitoisia.

Otetaan esim. kuvassa tien takana näkyvä saareke. Vastaavia löytyy pihalta vaikka kuin. Nyt kivistä maastoa (ilmeisesti kiviä kasattu rinteeseen), jossa on olevinaan ollut nurmikko aikoinaan. Reunamilla on aihan säilytettäväksikin kelpaavia istutuksia, mm. ruusuja. Kivistä johtuen ei onnistu edes ruohonleikkurilla leikkaus, joten tuppaa kasvamaan umpeen. Onko aivan tuhoon tuomittu idea päälystää alue sopivasti maanrakennuskankaalla, maisemoida se kuorikarikkeella ja jättää aivan rinteen reunamille helppohoiseksi muutamia pensaita? Kuorike tietenkin maatuu aikanaan, joten olisiko parempi jokin sora (esim. 6 tai 16mm raeokoko)? Vai jotain muuta? Jos rajallinen budjettu vielä huomioidaan...

Ideoista kiitollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja: aik

Isot perennat tai pensaat?

Aik, minä olen tehnyt tuota työtä vuodesta 1990.

Nyt olen karaistunut ja monessa liemessä keitetty joten annan sinulle muutaman neuvon:

1. Ota sektori kerrallaan. Päätä, että tänä vuonna tuo nurkka laitetaan kuntoon ja sitten kuljet silmälapuissa niin ettet stressaannu muista nurkista. Vähän päivässä, paljon viikossa, tolkuttomasti vuodessa ja ihmeitä kymmenessä vuodessa.
  2. Käytä kasveja jotka varmasti menestyvät. Jos joku valittaa että "se on kauhea leviämään" hommaa sitä kiljuen.
  3. Älä laita mihinkään muovia. Se on vihoviimeinen riesa. Muovi ei koskaa maadu ja nousee aina rumasti kummittelemaan, se piinaa kasvua ja on melkein mahdotonta myöhemmin siivota. Mansikkakangas on ainut jota käytän, ja sitäkin hiukan epäillen. Kaikenlaiset tekovermeet maksavat myös paljon.
  4. Hommaa hyvää multaa tai vielä parempi, valmista sitä itse. Tulet tarvitsemaan sitä loppumattomasti. Mullanvalmistus on helppoa, sitä laitetaan tuleille ja sitten luonto hoitaa loput. Odottelet vain. Kompostoi ja kata.
  5. Rojupaikat saat kerralla kuntoon sanomalehtitekniikalla, johon löydät täältä paljon neuvoja - peitetään lyhennetyt rikkaruohon kastelluilla sanomalehdillä jotka taas peitetään hyvällä mullalla johon istutetaan uusia tai perattuja perennoja. Puskien juuret peitetään märillä sanomalehdillä jotka taas peitetään näön vuoksi sillä mitä sattuu olemaan, kunhan se on eloperäistä.
  6. Multa kannattaa kattaa joko tiheästi kasvavilla kasveilla tai eloperäisellä katteella. Perkaamista piisaa muutenkin.
  7. Suunnittele kaikki niin, että ruohonleikkurin kääntösäde riittää. Ruohonleikkuun sujuvuus on avaintekijä. Puiden juurille kukkapenkkejä, istutusalueiden ääriviivojen pehmeys, polkujen ylitettävyys. Kantatut kukkapenkinreunat ovat edullisia, kauniita, käytännöllisiä eivätkä haittaa ruohonleikkuuta.
  8. Myrkyissä on se huono puoli että niiden käyttö kostautuu aina. Maksavatkin paljon. Parempi on käyttää kestäviä lajikkeita ja tutustua kumppanuuskasveihin, jotka suojaavat toinen toisiaan.

helppohoitoisin on asfaltti, seuraavaksi Temskukan vinkit…

Mikähän siinä on että kaikki nämä maanrakennus-, suodatin- ja muut myytävät “kankaat” ottavat minua niin otsaan? Sanomalehtä on paikat pullollaan ja niistä eroonpääseminen hyödyn kautta on paljon kauniinpaa.

Eikä tarvitse ajella autolla johonkin markettiin ostamaan.

Mie olen tuota sanomalehtitaktiikkaa soveltanut niinkin, että syksyllä laitan paksusti sanomalehtiä kasteltuja ja kasaan päälle kaikki haravointijätteet, mulla pääasiassa koivunlehtiä ihan mahdottomasti. Jätän ne kylmästi siihen talveksi ja tampataan välillä ja voi vähän käännelläkin. Keväällä lisään kompostikamaa ja multaa ja istutan sitten kasveja. Tämäkin on toiminut aika hyvin mielestäni, parin vuoden päästä kasvit jo kasvavat hyvin, ekana vuonna voi istuttaa jotain kesäkukkiakin, niin saa nopeammin rehevämpää…

Minulla on tuota samaa “ongelmaa” muutama sata neliötä. Alunperin ajattelin myrkyttää ja jyrsiä ja oikeen pitkän kaavan mukaan mutta mitä mä nyt sellaista sitten!

Pensaita, puita leviäviä perennoja olin ajatellu, mutta mietin sitä kattamista. Varmaanko oisko ihan jees kattaa osa sanomalehdistä myös hakkeella ja osa isolla singelillä? Lehdethän sinne lentää mutta saisin ukon innostumaan ja auttamaan hommassa jos saisi hän luvan ostaa lehtipuhaltimen sitten… Puhaltelisi siellä stten ihan onnessaan :wink:

Samalla voisi tehdä “kuvioita” kikkailemalla eri materiaaleilla, sellaisia hienoja kaarevia alueita osa kivellä, osa hakkeella, osa kasveill.

Kun lääniä on nin mahottomasti niin osan voisi hyvin tehdä tuolla Maizun systeemillä, tammen lehtiä riittää…

Juu, se on ihan sama millä sanomalehdet naamioi. Meillä niitä peitetään paaliheinällä, hakkeella, hyvällä mullalla, haravointijätteellä…mitä milloinkin katson järkeväksi.

Niin, ja ihan hyvä nurmikko syntyy sillä, että nokkos- yms. pusikkoon rynssätään vaan ruoholeikkurilla. Tietenkään kovin suuria kiviä tai äkkijyrkkiä kuoppia ei sovi olla. Isoimmat kivat kannataa siirtää pois ja äkkijyrkimmät kolot paikata. Kun sitä aikansa pidetään matalana se muuttuu nurmikoksi. Isossa pihassa on järjetöntä tehdä kuten kirjoissa ja puutarhaohjelmissa neuvotaan.

19 v takana tätä pihaa ja voin melko ylpeänä todeta että trimmeröinti on jo saatu melkein olemattomiin : ) Kun heinän saa leikattua koneella on näkymät jo satasella siistimmät. Puiden ja pensaiden juuret kun saa pidettyä pois heinästä, nokkosesta sun muusta ohdakkeesta on peli jo voiton puolella.

Hyvä :slight_smile: Alkaa suunnitelma hahmottumaan toteutusta vaille valmiiksi, tavoitteena jo Temskukan saavuttama!

heh heh… hitsi kun hauska tuo Temskun “pusikkoon rynssätään vaan ruohonleikkurilla” juu kyllä ne pusikot muuntuu nurmikoksi kun niitä leikkurilla tarpeeksi kauan ajelee… ja juu jos ei pusikoissa ole kovin isoja puita, jos puita kasvaa niin niitä kannattaa eka vähän kaataa : ) Systeri ajaa ruohonleikkurilla heinäpeltojakin ja tienpenkkoja.

Minun leikkuri meinaa vähän juu tukkiintuu tuol pusikossa :)Mutta sitkeys palkitaan kun on niin laiska ettei jaksa viikatetta lähtee ettii :smiley:

Tää leikkuri on vähän huono, edellinen oli siitä mainio, että käytin sitä myös maan tasoitukseen ;p Älkää koskaan tehkö niinkuin minä teen…

Tiesittekö, että nurmipaloilla kun tekee paikkausta eikä jaksa ihan tasaiseksi asetella, voipi sitä tasoittaa hyvin tärylätkällä?? :wink:

Miksei jotain nurkkaa vois kukkaniityksi tällätä, valmiita siemenseoksiakin on myynnissä eikä ne mahottomasti maksa. Kaks kertaa kesässä niitto ja se on siinä.

Temskun nurmikonlaatimiskonsti on todella toimiva! Monesti paras nurmikko syntyykin sellaiseen luonnonkasvustoon, tekemällä tehty ostosiemenestä kylvetty nurmikko saattaa olla semmoista hemmetin kituheinää joka kasvaa hyvin vain kukkapenkissä…

Niinpä niin. Meidän noin 7 vuotta sitten kylvetty nurmikko ei suostu kasvamaan kuin turkasen mättäitä siellä täällä. Kun olisi edes nokkosia sun muita mitä voisi ajella niin olisi edes vihreää…

Olisiko kalkkilisä poikaa? Olen huomannut, että kun tuhkaa lisää kasvaa nokkoset nohevana. Vihreää ku vihreää.

On annettu kalkkia, lannoitetta, ilmattu juuristoa ja harjattu hiekkaa jne. Maaniteltu ja uhkailtu. Savipiha ja alle 10 senttiä multaa nurmikon alla, ei ole paljoa päässä välähtänyt niillä jotka tuon nurmikon laittoivat.

Oulunseudulta, meillä on nurmikossa kohtia, joissa on 20 senttiä kovaa savea hiekan päällä ja kaiken koristaa sentti jotain tummaa. Vähän halkeilee poudilla :smiley:

Tässä on tuolta ulkovaraston takaa:

Tien vierus ja oja kasvaa ihania luonnonkukkia, mutta se on kai pakko leikata (?) Oja ainakin kai.

näitä joitain haluaisin säästää, seinän vierestä olen myrkyttänyt.

jotain taas en todellakaan haluaisi kasvavan...

Kuusaman, poimulehteä ja nuo ruusupuskat haluaisin säästää, mutta on ihan täynnä voikukkaa ja nokkosta yms.

Rakennuksen päädyssä rötköttää kaksi hanhikkipuskaa

kuten kuvasta näkyy ne reuhottaa miten sattuu vaikka edellinen puutarhuri on yrittänyt tukea noita.

Eli siis,

1 voiko poimunlehden ja nurmitädykkeen säilyttää ja voikukista ja nokkosista päästä eroon?

2.mitä teen noille hanhikkiressuille jottei se kasvaisi maata pitkin, jolloin ruohonleikkuu on aika mahdotonta.

3. mitä ihmettä tekisin tuolle alueelle!!!

4.olisi varmaan 100% helpompaa kaivaa kaikki pois, peittää alue kokonaisuudessaan juurimatolla ja istuttaa puhtaaseen multaan uudet kasvit, mutta ei raskisi...

Budjetti on rajallinen, mutta jos jollakin olisi hyviä ehdotuksia otan ne ilolla vastaan.

Leikkaa hanhikit alas. Kyllä ne sieltä uudestaan nousevat (toivottavasti ryhdikkäämpinä), vaikka hanhikille ei suositellakaan alasleikkuuta. Älä anna typpipitoista lannoitetta, joka kiihdyttää rentoa kasvua.