Onko kukaan laittanut multaan lähettämiäni sinipunavaulan siemeniä, ja ovatko ne itäneet hyvin?
Omani on sirkkalehti asteella ja niitä on todella paljon. Nyt mietin, kuinka monta taimea pitäisi säästää parveketta varten. Olen ensikertalaisena kasvattelemassa tätä köynnöstä.
Välke, mulla on vielä pussissa, kun en ole uskaltanut tilanpuutteen vuoksi vielä laittaa... kiva tietää, että ovat sikiäväistä sorttia. Eipähän tartte välttämättä ihan jokaista kylvää.
Välke - antaisitko ohjeita sinipunavaulalle. Itse kasvatin sitä onnistuneesti viime kesänä ostosiemenistä, mutta niistä vauloista syksyllä keräämistäni siemenistä vain joka neljäs itää, myös viimevuotisia hitaammin, kasvu on selvästi hitaampaa. Olisivatko tuleentuneet huonosti - eivät ne kai tarvitse kylmäkäsittelyä?
Ovatpa vaulasi hienossa kasvussa! Omani ovat noin 2 viikkoa sitten kylvettyjä, edelleen sirkkalehdellä. Oikein tarkkaa silmää ja hyvää tahtoa käyttäen voisi uskotella itselleen, että isoimmissa on pyrkimystä ensimmäisen lehtiparin rakentamiseen. Viime vuonna tämänikäiset vaulat olin jo päässyt koulimaan.
Muistaakseni istutin niitä n. 35 cm ruukkuihin (en voi mennä mittaamaan kun sataa!) 4 tainta kuhunkin, siitä tuli tuuhea kasvusto, n. 2,5-metrinen. Harmi, ettei tullut otettua kuvia. Pari tainta istutin myös avomaahan, mutta ne jäivät pienemmiksi ja kukkivat heikommin.
Minun ostovaula oli viimekesän n.35x35 cm. ruukussa. Taimipurkissa taisi olla 2-3 taimea. En tarkkaan muista, olivat aika takussa kun yritin niitä oikoa ja istuttaa ja ohjata köynnöskartioon. Tukikeppien pituus loppui alkuunsa ja kylmän viileästi saksin vaulapoloista loppukesän aina kun se yritti tukien yli. Eipäs ollut moksiskaan, iloisesti kukki ja pitkälle syksyyn.
Sailasi - juuri nyt ei satanut, mutta taisin vähän isotella, ovat 32-senttisiä. Olisi niihin kyllä saattanut kolmekin tainta riittää. Lisäksi istutin viereisen 40x40 cm puulaatikon reunaan kolme tainta, muuten siinä oli orvokkeja ja muuta kesäkukkijaa. Mielestäni ihan onnistunut tiheys.
Minun itse kasvatetuillani ei ollut kartiota vaan ripustin niille lankoja terassin ritilikön eteen. Ne kiipesivät noin 2 - 2,5 metrin korkeuteen. Kukkivat komeasti vielä lokakuussa, kun oli pakko riipiä ne alas pitkälle matkalle lähtiessämme. Keräsin syksyn mittaan paljon siemeniä, mutta tuntuvat olevan heikkoja.
Nyt on takkuun kasvaneet sinipunavaulat selvitelty ja istutettu isompiin ruukkuihin tukikeppien kera. Pari taimea laitoin amppeliin, kun jossain näin kuvan punavaulasta amppelissa ja näytti sopivan siihenkin tarkoitukseen
Hain vielä sinipunavaulat sisälle yöksi kun lupasivat hallaa. Samalla huomasin, että ensimmäinen kukkanuppu on ilmestynyt ja tarkemmin kun katselin oli sinne tänne ilmestynyt pienen pieniä nupun alkuja. Tämä köynnös on kyllä osoittautunut todella idioottivarmaksi kesäkukaksi, joka kasvaa pituuttakin ihan silmissä
Ensimmäinen sinipunavaulan kukka auennut. Voi miten sitä voikin tulla onnelliseksi näinkin pienestä. Siemenestä kun kasvattaa, niin se on aina yhtä ihanaa kun onnistuu
Mitenkäs muiden sinipunavaulat (argh, tätä kukan nimeä!) jakselee?
Välke, kiitos kysymästä! Hyvin jaksavat, mutta olen laittanut nuo siemenet paljon myöhemmin multiin kuin sinä, joten ovat paaaaljon pienempiä vielä. Kasvavat kyllä kiitettävää vauhtia.
Edellisinä kesinä riemastuin niin noiden köynnöskasvien kasvattamiseen, että en koko puuhaan enää nyt ryhtynyt. Ostin sinipunavaulan, hinta 4 euroa. Vaatiikohan se hyvin aurinkoisen paikan ja peräti seinustan? Istutin sen isoon savivatiin ja juurelle valkoista lobeliaa. Tökkäsin sille häkkyrän kiipeilyä varteb ja laitoin perennapenkkiin muiden kasvien sekaan.
Fiia, minulla sinipunavaulat ovat tällä hetkellä kaikissa mahdollisissa paikoissa. Auringossa, varjossa ja puolivarjossa. Ruukuissa, seinustalla ja amppeleissa. (Otin viimekesäisestä ostovaulastani siemeniä talteen ja kylvöksistä tuli ihan kiitettävästi taimia). Näyttää tekevän kukkaa jokapaikassa. Muistaakseni ohjeissa suositeltiin aurinkoista paikkaa?
Sinipunavaula tekee lehdellään sellaisen lujan lenkin , jonka avulla se pysyy köynnöstuissa yms. telineissä. Tietenkin jos on kauhean paksuja esim. bambusäleikköä, en tiedä miten sitten käy?
Minusta sinipunavaulat olivat aika kinkkisiä kasvattaa siemenistä. Jossakin vaiheessa tuntui, etteivät viru eikä vanu mihinkään suuntaan. Lisäksi laitoin ne amppeliin, joka on varmaankin niille liian varjoisassa paikassa. auringossa kukinta olisi ehkä runsaampaa.