Viinikärhö ja tarhaviinikärhö, Clematis Viticella

Onko kukaan kokeillut viinikärhön jakamista? Kiinnostais kokeilla keväällä Mikelitellä, kun viinikärhöjä on niin huonosti myynnissä.

Entäs pistokaslisäys?

Mä en saa koskaan kärhön pistokkaita pysyyn elossa, mutta voishan kokeilla sellaista, että yksi verso kaivetaan sivusta niin, että tulis vähän juuria mukaan… onhan tässä kevääseen aikaa ajatella ja suunnitella.

Södertälje kukkii uskollisesti joka vuosi ilman minkäänlaista hoitoa. Kiipeilee huisku-unikkoon.

Mikelite vaan jaksaa kukkia.

Kuuluuko tämä lajike nyt sitten leikata keväisin? Itse muutin juuri uuteen kotiin, ja vanha asukas oli onneksi jättänyt tuotetiedot kiinni köynnökseen. Lajike on “Clematis viticella Romantica”. Aika kuivan näköiset noi vanhat oksat on, mutten kuitenkaan uskalla leikata suinpäin… Itse olen ihan uusi näissä puutarhahommissa joten vinkkejä kaivataan! :slight_smile:

Leikkaan viivkärhöt vasta kun näen mistä uusikasvu alkaa. Eilen just leikkelin ton ylläolevan Mikeliten isojen silmujen yläpuolelta, jätin sitä kuivaa n.15 cm, ja poistan sen myöhemmin. Näin vältän sen että ylimpänä olevat silmut tökkäis johonkin, kun sohlasin siihen verkkoa ympärille.

Viticellat voi leikata joko syksyllä tai keväällä, ei väliä. Itse leikkaan aina jo syksyllä ne n. 30-senttisiksi. Usein meillä kuitenkin alkavat aivan maasta eli mikään maanpäällinen osa ei juurikaan talvehdi. Hyvin kumminkin ehtivät kasvaa korkeiksi ja kukkia.

kuva

Muiden Correvonit on Julioita, tämän lapussa lukee jostain syystä Jules. Mukavaa kun tekee kukkia tänä vuonna vähän alemmaskin, viime vuonna kaikki olivat omenapuun latvassa.

Hankalin, mullakin on Jules. Liekö vaihtanut sukupuolta?

Vanha omppopuu on innostunut kukkimaan nyt vasta.

kuva

kuvaPurpurea plena, inhottavan rakeista iPadilla kuvatessa.

Minä otan nykyään aina tabletilla kuvia. En viitsi kaivaa järkkäriä tai digikameraa, kun pitäisi siirtää kuvat kiintolevylle. Tämä on niin helppoa kuin heinän teko.

Ei tietenkään tämä voita oikeita kameroita tai kuvia, mutta kelvolliset kuvat tällä tulee. :)

Sulla ei vain ole valoa riittänyt, siksi tulee rakeita kuvia. :)

Joo, oli aikainen aamu kun ton kuvan kävin nappaamassa. Kirkas aurinko tekee kanssa hallaa kuvan laadulle.

Viinikärhö ’Purpurea Plena Elegans’ tarttui mukaan kun halpiskärhöjä hankin kesä ruukkuunkukiksi, ei hassumpi lopputulos.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/04ea9a96-af1c-4752-b759-633e.JPG
 1½ m harjateräspyramidiin mahtui hyvin. Oikea kasvi kesän mökillä luuhaavalle.

http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/beb7b677-19bc-4d65-a3a3-c4d4.JPG

Hain äitienpäiväkukkia kukkatalosta ja samalla ostin ittellekin vähän kukkia.
Tarjouskärhöistä otin mukaan södertäljen, nyt pitäis keksiä sille joku kiva kasvupaikka.

Ostin Krakowiak viinikärhön. On ollut viinikärhöjä aikaisemminkin, mutta ne eivät ole menestyneet. Mikä on niiden istutussyvyys? Sama kuin purkissa nyt vai laitetaanko syvemmälle multaan? 

Mä istutan kaikki kärhöt melko syvään. Ja näyttävät nyt kaikki sieltä nousevan.

Kesäkuun alkupuolella istutetut Mme Julian Correvon ja Etoile Violette jaksaa kuitenkin kukkia super kuivuudessa ja kuumuudessa