Viinikärhö ja tarhaviinikärhö, Clematis Viticella

Södertälje, minun ainoa isompi kukkainen kärhö.
Uskollisesti se nousee vuosittain, vaikka puput vetää aina maata myöden sen.

Purpurea Plena Elegans eikä vuosien jälkeenkään ole kunnon tukea 

Klematis ‘Walenburg’

Tarhaviinikärhö ‘Purpurea Plena Elegans’ on ottanut paikkansa viime kesänä lännenelokuvien kaktuksen kaltaiseksi katkaistun sembramännyn rungolta. Kärhön on tarkoitus toimia taustalla joskus valkoisena kukkivan köynnöshortensia vastaparina. Hortensia päätti tänä vuonna pitää välivuotta kukinnasta, mutta on sen sijaan kasvanut 1,5 metriä lisää korkeutta.

Mun grillikatoksen kulmassa kasvanut nimetön viinikärhö ei viime kesänä enää kukkinut. Itse asiassa siinä ei tainnut olla minkäänsortin elämää. Yleensäkin se on vaikuttanut alkukesästä kuolleelta mutta niin vaan aina vihertynyt ja kukkinut. Vaan ei viime kesänä.

Oon tykännyt siitä kun se ei ole mikään talonvaltaaja vaan pysynyt maltillisena omalla nurkallaan. Eikä värikään oo ollut hassumpi.

Kuva 25.7.2021

Jos tulevana kesänä ei mitään eloa näy niin korvaan tuon mulla jo olevalla siemenkasvatuskarhöllä nimeltään “Kärhö vaaleanpunainen”. Siemen raya/2021. Mulla on pikkupotissa muutama 16.1.2023 halkikylvönä kylvettyä tainta kasvamassa. Viime kesänä ei niille vielä löytynyt paikkaa pihalta. Toivottavasti selviävät tän talven yli.

2 tykkäystä

Södertälje.

Tänä vuonna puput ei syöneet, yllättäen se on silti ihan saman kokoinen kuin aiempina vuosina ja kukkiikin samalla lailla.

Eli ei haittaa vaikka joka vuosi vetäis maata myöden poikki.

4 tykkäystä

Viinikärhöt

6 tykkäystä

Upeat :heart_eyes: