Muistan että mummin kanssa aikanaan kerättiin koivunlehtiä vielä juhannuksen tienoolla mökillä Asikkalassa. Otettiin niitä uusimman näköisiä lehtiä.
Mulle tulee aina ikävä mummia kun keräilen mitä tahansa luonnonkasvia. Vietin niin monet ihanat hetket mummin kanssa pikkutyttönä keräillen kaikenlaista lunnosta.
kyllä vähän pitemmällekin ehtineet lehdet kelpaa myös, niitä on yleensä runsaammin, ja niistä raatsii tehdä myös jalkakylpyjä ja kasvovettä. Kunhan nyt ei ole ihan juhannusta odotettu sillä keräämisellä…
Mä raivaan pusikoita tähän aikaan just sen takia, että niistä kokonaisista rungoista on helppo riipiä pikkulehtiä terassilla istuskellen, eikä eläviä puita siis vaurioiteta.
Mitenkäs nuoret pihlajanlehdet? Miten käytätte niitä ?
Miten olette käyttäneet kuusenkerkkiä? Minä olen joinain keväinä keitellyt kuusenkerkkäsiirappia, jota olen käyttänyt sämpylä ym. taikinoissa. Sopii siis siirapin korvikkeeksi ja siinä on mukava metsäinen makuvivahdus. Tarvitsisiko kuusi oman otsikon?
Lisään vielä, ettei kuusenkerkkien kerääminen ole jokamiehenoikeus. Omassa metsässä ja omien kuusten suhteen voi sitten toimia, kuten haluaa. Isoja puita ei hetkauta, jos sieltä alaoksilta kerkkiä nipsaisee.
Kolmen tunnin urakka takana ja ämpäri aivan täynnä pieniä koivunlehtiä (pusikonraivauskoivuja). Kaivoin hyllystä kirjan "100 kasvia 1000 käyttöä" ja katsoin terveys-kohdasta mihin koivu vaikuttaa: reumaa lievittävä, haavoja arpeuttava, puhdistava, virtsaneritystä edistävä.
Ehkäpä yrttiteeaineksena kaikkein käyttökelpoisin. Maku oli kyllä tuoreena hyvin mieto.
Jaa, kirjassa on yrttijuoman resepti:" Hauduta 30 g lehtiä 1 litrassa kiehuvaa vettä. Siivilöi. Juo 3-4 kupillista päivässä. Juoma edistää virtsanedistystä". Siellä myös kerrotaan että koivunlehdistä voidaan valmistaa hyvää teetä. Ja että koivu on tunnettu ennen "Euroopan munuaispuuna" sillä jo varhain on koivusta valmistetulla rohdoksella poistettu munuaiskiviä.
Meillä sauna tuoksuu todella voimakkaasti ja ihanasti koivulle, siellä on kuivumassa ne keräämäni koivunlehdet.
Kun ajatellaan yrttijuoma-aineksia niin mikä olisi nyt noiden koivunlehtien lisäksi ajankohtainen ja hyvä terveysvaikutteinen luonnonyrtti/-kasvi jota kannattaisi kerätä ja kuivattaa?
Ja kun ajatellaan viherjauheen kannalta asiaa, niin onko nokkosen lisäksi nyt jokin hyvä terveysvaikutteinen luonnonyrtti ajankohtainen ?
Aika on näin keväisin todella kortilla, mutta en haluaisi että jokin hyvä aines jää keräämättä.
Siankärsämöä ja voikukkaa nyt ainakin laittaisin viherjauheeseen.
Voi hitsi, mistähän muuten löytäis sitä siankärsämöä. On niin pieni vielä tässä vaiheessa.
No, eikös nyt ole ajankohtainen tuo iki-ihana voikukka? Keltainen toukokuu, mikset sä jo tuu…tänne se on tullut
Voi että kuulkaa tuoksuu kädet hyvälle
Hieroin kuivattuja nokkosia käsien välissä niin, että osan tein jauheeksi ja osa jäi rouheammaksi. Rouheaa tuli vajaa litra ja jauhetta 2-3 dl.
Ja nyt ko mä löysin paikan parhaan
Kuulkaas tuo villivihannes sivu on täynnä, eikä ihme.
Olen aina tahtonut sellaisen luettelon jossa olisi villivihannekset luetteloituna käytön mukaan
Enkä minä mitä tahansa tahdokaan vaan omalta pihalta raakavihannekset, joita voi syödä sellasenaan salaatissa sekotettuna ai-ai hyvän kastikkeen kera.
Aina sanotaan että saa syödä sitä silleen ja tätä tälleen mutta ei sitä sillee tai tota tolleen ja raparperissa lehti on varsin myrkyllinen vaikka varsi ei varsinaisesti olekaan myrkyllinen niin kyllä se vähän on kuitenkin ja varresta kannattaa napsasta pari
senttiä pois varsinkin lehden päästä.
Voi voi näitä ohjeidein kirjavuutta...
Vuohen putkestakin sanotaan että nuorena voi syödä, onko se sitten vahana myrkyllinen?
Ei ole keväällä aikaa etsiä kun pitää tonkia maata matojen kanssa kilpaa.
Nyt sellainen luettelo jossa on vapaasti raakana syötävät kasvit ja keitettävät erikseen.
Olen 20 vuotta tahtonut sellaista luetteloa, ja nytkö sen saan, hihkuu hän täällä :))
Muuten kuusen kerkkiä ei kannata syödä, vaikka radiossa sanottiin.
Ei kannata panna suuhun sitä ihan kaikkea, vaikkei olisikaan myrkyllinen.
Sai sillä suun toosi raikkaaksi koko päiväksi. yäk, mutta raikas joo.
Nokkosen ja voikukan käytöstä Vogelin blogissa.
Onko joku syönyt vuohenkellon juurta? Monissa kirjoissa sanotaan, että vuohenkello on vanha ruokakasvi, ja Rautavaaran kirjassa kirjoitetaan, että juuret kelpaavat varhain keväällä muhennoksiin, keittoihin jne. Netissä jossain sanottiin, että pitäisi maistua palsternakalta. Nyt ei ole varhainen kevät, ei, mutta perkasin yhden vanhan vuohenkellokasvuston, ja otin talteen litran verran "pikkuporkkanoita". Uskaltaisikohan niistä tehdä jotain keittoa tai vastaavaa. Onko kukaan kokeillut ja jäänyt siitä kertomaan?
Tässä on aikas hyvä sivusto tietoa. Kannattaa katsoa ja kopsata!
http://yrttikasvit.blogspot.fi/p/apteekin-hylly.html
Toisessa ketjussa oli puhe mesiangervosta. Tässä osoite Henriette Kressin sivuilla mesiangervoon: Mesiangervo - vuoden 1994 hyötykasvi. | Henriette's Herbal Homepage. (En ymmärrä, miksi en osaa tänne linkkiä tehdä). Kannattaa muutenkin Henrietten sivuihin tutustua. Ovat Suomen kattavimmat ja parhaat, ja kuulemma parhaat koko maailmassa!
Tuomipihlaja, File not found, kertoopi tuo linkki.
Muoks. Tässä on kotisivu: http://www.henriettesherbal.com/fi/index.html
Tässä mesiangervosta: http://www.henriettesherbal.com/fi/hk-mesiangervo.html
En kyllä menis vuohenkellon juuria syömään, kyllä nyt luonnosta löytyy parempaakin syömistä vaikka millä mitalla. Nokkosia keräämään ja kuivattamaan. Vanhat puskat kun leikkaa niin uutta tulee tilalle!
Tuo iiris-kukan laittama toinen osoite on ihan sama kuin minunkin laittamani ja sillä kyllä näyttää pääsevän perille. Olitkohan iiriskukka ottanut vahingossa vielä sieltä lopusta pisteen mukaan, kun et ollut päässyt perille? Se oli siis vain lauseen lopun piste ja ei kuulunut osoitteeseen - huono tapa laittaa osoite, ihan tottumuksesta tuo piste sinne loppuun tullut, anteeksi.
Ajattelin ostaa sen Henrietten kirjankin, joskus olen aikaisemminkin ajatellut asiaa, mutta nyt tuli ostovimma. En ole rohdosmielessä juuri yrttejä keräillyt, enkä varmasti millään ehdi, vaikka se olisi kivaa, mutta ajattelin, että voisin silti ostaa kirjan. Jo pelkkä tietäminenkin on kivaa ja olla vain teoriassa "rohdostelija". Jotkut kepposemmat yrttikirjat eivät ole saaneet mua innostumaan ostamisesta, mutta tämä Kressin kirja tuntui paremmalta.
Samaa kirjaa katselin just eilen netistä ja mietin samaa
Muoks. Tuumasta toimeen. Kirja saapuu 2-3 arkipäivässä postiin!
Tuumasta toimeen ryhdyin minäkin. Kun kirjan maksoi, sen sai saman tien koneelleen myös pdf:nä! Pääsen siis heti sitä vilkuilemaan.