Mistä tilasit? Olen kaikki kirjat nykyään ostanut adlibriksestä. Edullinen paikka.
Suoraan sieltä Henriette Kressin sivuilta ostin.
Muoks. Melkein sama hinta. Kressin sivuilta 26,00 e ja Adlibriksestä 26,80 e. Kummassakaan ei postimaksua erikseen, mutta Kressin sivuilta e-kirjan sai samaan hintaan mukana.
Jäinpäs nyt heti sitä sitten näin pitkäksi aikaa tutkailemaan. Mutta nyt koisimaan
Vielä lisäys aamulla viisaampana: Jouduin kyllä maksamaan euron verran pay pal-maksua. Eka kerta oli, kun sellaista käytin.
Muistakaa kerätä horsman kukkia nyt kuivumaan. Kuivatut horsman kukat ovat talvella muun teen joukossa todella hurmaavia.
iltatee tuoreeltaan pihalta; siankärsämön kukintoja, voikukan lehtiä, humalan kukkia, pihlajan lehtiä, apilan kukkia, horsman kukkia ja hiukka makeutukseksi stevian lehtiä. Hitsi, nukulan lehti unohtu mainita.
Moonriver, eihän täällä enää horsmat kukkineet
Täällä kukkivat vielä, ainakin näytti perennapenkissä olevan isosti. Onko niistä muuta hyötyä kuin kauniilta näyttäminen teejuoman joukossa ? Mulla on aika suht. kortilla, täytyy priorisoida
Juuri hankkimani Henriette Kressin kirjan mukaan horsman kukista on iloa kuivatun teesekoituksen väripilkkuna. Varsinainen rohto on hänen mukaansa lehdet (hellii suoliston limakalvoja), jotka kerätään ennen kukkimista. Kerätään ennen kukkimista, koska jos kuivattavissa kimpuissa on edes nuppuja niin siemenpalot kypsyvät ja haivenet täyttää kaikki paikat.
Jos siis kerää pelkkiä kukkia, ne pitää kerätä ilman kukkavarsia, jotta ei tule tätä haivenongelmaa.
Hyvä aika kerätä edelleen siankärsämön kukkia. Humalan kukintoja uniteehen, ja samaan uniteehen kanervan kukkia. Hopi hopi…
Lisäys; ja tietenkin ukontulikukan keltaisia kukkasia yskään, käheyteen, irrottamaan limaa jne…
Piha on ehtymätön rikkausruohojen aarreaitta juttuja villivihanneksista
Onkos kukaan täällä vielä kokeillut pakuriteetä?
juu, eikä maistu paljo miltään
Vaikkei olekaan yrtti eikä -vihannes niin siirsin pakuria koskevat viestit tänne, jos vaikka enemmänkin tulee juttua asiasta niin pysyvät tallessa. Saattaa löytyä parempikin paikka mutta nyt nopeasti päätin vaan tänne laittaa.
Sain ystävältä kimpaleen, jonka olen nyt kuivattanut palasina. Mietin kannattaisiko jauhaa, vai käyttää palasina, keittää vaiko hauduttaa.
pakuri-haulla löytyi äsken 36 juttua ja näyttää pakurikäävällä olevan oma ketjunsakin
Tällaista tuoreeltaan.
pilko nyt jo tuoreena, koska kuivana siitä ei saa kirveelläkään enää mitään irti. Itse olen pilkkonut osan 2 cm paloiksi, ja osan (sisäosaa) raastanut raastimen isolla terällä ´murukahviksi´.
Juu, pilkoin koko palan pieniksi ja kuivasin. Nyt tuo käyttö aiheuttaa hämmennystä, saako keittää, vai haudutetaanko?
paljon tietoa netistä löytyy hakusanalla chaga. Moonriver osaisi vastata paremmin, mutta mulla on sellainen luulo, ettei keittäminen tee pahaa, sellainen hiljaa pulputtaminen hellan ykkösellä kiehautuksen jälkeen, haudutus jopa tunnin. Moonriver tais hauduttaa kahvimasiinalla. Itse olen tehnyt myös tinktuuraa siitä jauhemaisesta.
Pari parisenttistä palasta litraan vettä?
No kokeilen hiljaa pulputella eka satsin sit ihan levyllä. Valmista lientä lienee säilytetään jääkaapissa. Ajattelin, että sopisi mulle aamukahvin kera, mutta kuinkas se sitten tapahtuu? Kahvia+lientä?