Voi Euffis siun kanssas, on siulla montaa lajia ja kaikki ikkunat tietty täynnä purkkiloita.
Mulla on sittenkin ainakin vielä hengissä autotalliin tuuppamani kaunis tummanpunainen riippapelargonia, uusia silmuja näkyi jo. Muihin talvehtijoihin en saa edes kunnolla katsekontaktia, ovat tuolla alhaalla olevassa autotallissa, joka on niin täynnä tavaraa, ettei ole jalansijaa.
Kun vaan saisin jostain konttaukseen inspiraation (hakeakseni yhdestä pahasta kolosta purkkeja), niin voisin alkaa kylvöpuuhia, ostin nimittäin Maltalta ainakin pelargonian siemeniä, ahkeraliisaa , portulakkaa ja passifloraa, ja hm, mun ei ollut tarkoitus esikasvattaa tänä keväänä yhtään rehua.
Nuo talvehtijat on meillä olleet ikkunoilla ja pöydillä mökillä syksystä saakka… siis niillä sijoillaan, minne silloin ulkoa suojaan tuotiin.
Periaatteessa olemme maalla vuodet ympäri viikonloput ja silloin siellä on normaali huoneenlämpö - joulun jne. ja siipan lomien aikaan ollaan huomattavasti pitempäänkin - arkiviikoilla peruslämmöstä (+90 - +12 astetta) huolehtivat kiinteät sähköpatterit. Ikkunoita on “seinien täydeltä” niin etelän kuin lännenkin puolelta, joten se vähäinenkin aurinko tulee hyödynnettyä. Kohta pitääkin siirtää pahimmista paahdepaikoista vähän varjoisampaan, kun ei olla siellä koko aikaa kastelemassakaan. Melko hyvältä tuo minusta on noille kukille tuntunut…
Sulla on ihanneolot kasveillesi mökillä. Vastaavat olot periaatteessa olis meillä verannalla, mutta en aina viitsi sitä täyttää multapurkeillani, keväinen taimisessoni on ihan riittävästi, siihenkin meinaan välillä tuskastua. Nyt muuten laskostin itseni ja etsin kylvöspurkkeja ja jossain määrin jo ilmastointiteipillä paikkailtu ja edelleen paikkausta vaativa pienoiskasvarikin on etsitty ja löydetty , huomenna ei kun kylvämään.
Hihhhh!! Jopas osasin! No, oikaistaan nyt kuitenkin, että eihän meidän maalla tietenkään +90 - 12 -asteista ole, vaan +9 - 12 -asteista, kun on vain peruslämpö päällä…Nää tönköt sormet, nää tönköt sormet!!!
Löysinhän minä tämän vanhan kuva-otsikon, kun aikani etsiskelin....
Ja tässä inventaariota 1. helmikuuta 2009 mökin ikkunoilta ja pöydiltä....
Begonia, joka jaksaa aina yllättää: lohenpunaisena (Salmon jotakin) sen jo vuosia sitten ostin, vaan sen lohenpunaisen vaihteluna siinä on nähty vuosien mittaan hyvin monen erin sävyn keltaisia ja oranssejakin kukkia. Nyt ei kuki, mutta virkeilee ihan muuten vain...tapansa mukaan aina yhtä vehreänä
Akaasiallekaan ei talvilepo kelpaa...
Aina yhtä uskollinen on myöskin Fuchsia boliviana....
Minidaaliat päättivät olla tätä mieltä sisällä ruukussa talvettamisesta....
Jutitalta pari vuotta sitten saadun Fuchsia Blue Rocket''in yksi mallikipale...
Kisaa tämän ikkunan peittämisestä käyvät hedelmästä otetuista siemenistä kasvatettu kiivi, Juudaksenpuu ja vielä Villekin....(mm.)
Täällä täytteestä huolehtivat mm. korallipensas, Euffis-chili ja paprika....
Euffis-chili ei vuodenajoista piittaa...
Mitä ne semmoset on? kysyy paprikakin...
Samaa ihmettelee myös korallipensas....
Ville on tyytyväinen saatuaan juuri viikoittaisen juoma-annoksensa....
Mieki heräsin! huutelee cistus....
No, jos mieki sitten..... vastasi granaattiomena....
Että tämmöinen katsaus tällä kertaa....
Epistä! Minun verenpisara on täys raasku ja äidin(joka talvehtii minun oman kanssa meillä) on kasvattanut jo lehtiä…
Hain verenpisaran sisälle ja kuinka ollakkaan, mikroskoopilla katsoen todella silmuissa on vihertävää näkyvissä! En olisi uskonut, olin jo luopunut toivosta tuon raaskun kanssa…