Pirkkis, vielä joskus toivot, että olisit laittanut sellaiseen paikkaan missä se saa levitä, eikä niinkuin minä , keskelle kukkamaata
Satues, samanlainen kantapää kautta - kokemus mullakin, keltavuoko olisi voinut laittaa johonkin muualle kuin kukkamaahan, se näyttää ottaneen tosi hyvin paikkansa. Varovainen silti olen, koska sitä ei täällä päin juurikaan esiinny ja pelastin sitä mättään vanhan rautatieaseman pihalta, jota sitten alettiin rempata ja kaikki keltavuokot kadotettiin.
Tuo mukulaleinikkikin on niin kivan näköinen kasvi että harmittaa kun en tuonut sitä “Koti-Karjala”-reissulta, kun siellä sitä oli sukuni asuinsijoilla. En ole nähnyt ennen enkä jälkeen.
Keräsin viime vuonna luonnosta pari keltavuokkoa (oliko sallittu teko?). Nyt ne kukkivat, mutta kerrottuina. Mielestäni olivat tavallisen näköisiä silloin kun keräsin ne muiden joukosta. Onko niin että jos ne voivat erikoisen hyvin, ne tekevätkin kerrottuja kukkia?
Toivottavasti et viimeistä vienyt
Voihan niitä olla sekaisin, kerrottuja ja yksinkertaisia, mutta tuskin muuttuvat kesken kaiken…
Onko vaan kerrotuissa useampi kukka/ varsi, vai onko myös yksinkertaisessa? Laskeskelin tuossa, että samassa varressa on jopa 4 kukkaa kerrotulla…
Ensimmäiset keltavuokot avautuivat .
pika vonkaus teille ihmiset… joskos jostain löytyisi keltavuokkoja joita voisin keväällä saada pihalleni!!! :O))
Bluedreams, keltavuokolle oli ihan omakin paikkansa, siirsin viestisi tänne
Bluedreams minulla on keltavuokkoa pihalla paljon. Muistuta minua keväällä niin voin laittaa vaikka vaihtarina.
Tänään meinasin tiputtaa silmäni havaitessani, että pihallemme on ilmestynyt keltavuokko aivan itsestään. Olen laittanut ostosinivuokon taimia kuusen juurelle ja ne ovat kukkineet tänäkin keväänä upeasti. Nyt niiden sekaan ilmestyi valkovuokkoja. Näky oli todella kaunis. Aluksi luulin, että ne valkovuokot ovat levinneet todella laajalle kunnes kukat aukesivat tänään… ja ne olivatkin keltaisia.
Ja vielä kerrottu Kiva ylläri!
Tänään oli sama yllätys täälläkin. Eilen vielä luulin niitä punavuokoiksi. Niiden vierellä on jotain pientä pyöreälehtistä jossa on myös keltaiset yksinkertaiset kukat, vähän rentukan näköisiä. Ei aavistustakaan mitä olen maahan laittanut!
mukulaleinikki(?)
Pienen alun sain parivuotta sitten ja nyt voisi jo jakaa. Olisiko se varhaiskevät oikea ajankohta?
Olen jakanut juuri siinä vaiheessa, kun ovat nousemassa esiin. Onnistuu kyllä varmaan muulloinkin, mutta vähän hankalaa, kun maanpäälliset osat kuihtuvat hetken päästä pois näkyvistä.
Kyllä on Mairen vuokot sievään ympyrään kasvaneet, säälihän tuota olisi rikkoa,en minä tuohon vielä koskisi vasta sitten kun keskustaan tulee kuollut kukkimaton alue,sehän on kuitenkin luonnon kasvi ja ilman jakamisia hyvin pärjää.
Mutta jos jakaa haluaa niin olen sekä keväällä että myöhään syksyllä jakanut,syksyllä niitä on vain vaikea löytää, lopputuloksessa en ole eroa huomannut, kasvavat hyvin teki niin tai näin
Keltavuokko on muuten sitkeä, jos sille päälle sattuu: 3 vuotta sitten syksyllä tein sanomalehtikatteella uutta kukkapenkkiä, keltavuokkojen kasvusto jäi sinne alle, kun en niiden juuristoa nurmikosta erottanut. Keväällä nousi keltavuokko pintaan sanomalehtien ja 15-20 sentin multakasan läpi.
Keltavuokko tuntuu viihtyvän hyvin ja leviävän puitten ja pensaitten juurella varjossa.
Tuo minunkin keltavuokkopaikka on juuri varjossa puun juurella. Varsinainen onnenpotku, koska mietin juuri mitähän sinne laittaisin.
Sain anopiltani muutaman mukulaleinikin alun parisen vuotta sitten. Silloin eivät olleet pihalla paikat kunnossa ja jouduin laittamaan taimet piiloon tonttimme ulkopuolelle metsään. Eilen löysin nekin elosa vielä. Siirsin ne nurmikolle etupihalle. Monet sekoittavat mukulaleinikit ja keltavuokot toisiinsa. Erona on kuitenkin lehdet: Keltavuokossa on samanlaiset lehdet kuin valkovuokossakin ja mukulaleinikin lehdet saattavat muistuttaa hieman sinivuokon pyöteämuotoisia lehtiä.
Minulle on jostain pihaan ilmestynyt keltavuokko, se kasvaa norjanagervon juurella nurmikolla. Viime vuonna sitä ei vielä näkynyt, nyt se kukkii.
Keltavuokkoa sain,kun kolusin vuosia sitten seurakunnan tontilla,rannassa,tulevan asuntomessualueen paikalla,siellä sitä oli.Olisi hävinnyt myllerryksessä.
Nyt on omassa pihassa ja kukkii ja leviää,kai linnut levittävät.On pienempi kuin valkovuokko,mutta kaunis.