Vy/vv: Nokkonen, Urtica dioica

Mä päätin jauhaa eilen koko nokkossadon tehosekoittimella jauheeksi. Joka vuosi olen vähän kuivaillut, mutta on jotenkin jäänyt käyttämättä, mutta nyt valmiina jauheena varmaan tulee käytöstäkin helpompaa. Mutta oivoi miten vähän sitä onkaan. Vajaa litra pärjääköhän sillä mihinkään? No ei kai sitä niin kauheasti kerralla tarvitse laittaa.

Nokkosensiemeniä olen tänä vuonna ajatellut kerätä lisäksi. Mutta mihinköhän aikaan niitä pitäisi kerätä? Netistä sain jotenkin ristiriitaista tietoa. Vähän jo tuossa yksi päivä kokeilin ja osa siemenistä irtosi ihan hyvin riipimällä, osa oli ihan vihreitä vielä.

Kertokaapa viisaammat mikä on oikea aika kerätä siemenet?

Vanhemmat nokkosen lehdet on aina jo niin ötököiden syömiä ja muutenkin rupusia, että ei niitä kyllä tee mielikään kerätä. Myöhemmin kesällä voi kerätä jo nokkosen siemeniä - varsinaista voimaruokaa.

Iiriskukka, tässä alla vähän sepustusta, miten meillä ei tule nokkosta käytettyä ja miten sitä tulee käytettyä :) 

Jos nokkosta haluaa terveysvaikutustensa vuoksi käyttää säännöllisesti päivittäin pieniä määriä, niin kannattaa kuivattaa ja käyttää lisänä joka päivä jossain sapuskassa. Itse en oikein millään muista mitään tuollaisia päivittäisjuttuja, jos se ei ole semmoista, mitä oikein tekee hirveästi mieli. Niinpä meillä ei ole vuosikausiin nokkosta kuivattu. Vaikka oishan se kuivattu nokkonen myös kiva lisä sämpylä- ja leipätaikinoihin, mutta kun en juuri koskaan leivokaan.

Meillä siis nokkosta käytetään pinaatin tapaan. Nokkoset ryöpätään pikaisesti ja soseutetaan sauvasekoittimella ja siitä sitten ruokaa laittamaan. Sosetta myös pakastetaan talven varalle. Alkukesästä tulee usein tehtyä ne nokkosletut ulkona grillillä. Reilusti pistän niihin nokkosta, kun ei niitä lettuja tule tehtyä kuin sen yhden kerran vuodessa. (Se on myös ainut kerta vuodessa, kun tulee paistettua minkään sortin lettuja). Syödään niitä sitten erilaisten suolasten täytteiden kanssa sekä raparperisoseen kanssa. Eli pääruokana ja jälkiruokana on samat letut ;D Alkukesästä tulee usein tehtyä myös nokkoskeittoa. Soseeseen sekaan vaan reilusti koskenlaskijaa, sopivasti valkosipulia ja suolaa. Ja ohentaa voi vielä jollain kermatyyppisellä, jos on tarve.  Edit: Oon tainnut laittaa myös mustapippuria, muistaakseni.

Ja tuolla samalla reseptillä mennään sitten koko loppuvuosikin :)) Talvella kuitenkin useimmiten paksumpana versiona (ei kermaa, koskenlaskija riittää), jolloin syntyy siis kastiketta. Mahtavaa kastiketta esim. paistettujen ahvenien kanssa ja kyllä myös muunkin kalan. Menee myös pastakastikkeena tai yleensä vaan kastikkeena esim. vihanneksille. Meidän kokkaus on aina tämmöstä kovin yksinkertaista eli ei ole kovin monia ideoita eikä varsinkaan reseptejä.

Nokkossosetta voi tietysti yhtä hyvin kuin kuivattuakin käyttää leipätaikinoihin, mutta ei tule leivottua. Ja toisaalta nokkonen on niin hyvää, että ei mun tee mieli niitä mihinkään taikinoihin sotkeakaan, paitsi nyt ne letut kerran vuodessa.

Nokkoset siis nuorina versoina . Jos niität puskan, alkaa siitä versoa uutta juuri ruokatarpeeksi.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=334&lang=fi

Nokkoskeitto pinaattikeiton tapaan https://www.pirkka.fi/ruoka/omakeittio/reseptit/101020-nokkoskeitto?gclid=CNmZ073y_LwCFcIMcwodp0wAIQ

ja ohjeita monta eri versiota.

ja koristeeksi keitetty kananmuna viipaleina

Nokkosta parempaa kasvia ei olekaan | Tiedebasaari mietettä nokkosesta

Talveksi kuivaan koko kasvukauden ajan nokkosta, jota tosiaan ripottelen aina ruokalautaselle, leivälle, munakkaaseen jne. Keväällä ja kesällä laitan aina mehulingolla tehtyyn mehuun. Varsinaisesti nokkosruokia ei tule tehtyä.

Q. Vastaus “hiukka” myöhässä. Nokkosen siemenet kerätään vihreinä.

Iiris-kukka, muistelin ja ajattelinkin, että sinä kuivaat paljon nokkosta ja ripottelet sitä kekseliäästi vaikka mihin . Etkös sinä tehnyt nokkosvoitakin leivän päälle? Minkähänlaisia ideoita hait, jos varsinaiset nokkosruuat ei ollut haussa?

Nokkoskastike ja -keitto on niin gourmetruokaa, että kannattaa kyllä kokeilla joskus, vaikka söiskin pieniä määriä nokkosta muun ruuan seassa ympäri vuoden .

Omasta mielestäni nokkossoseella ja koskenlaskijalla (+esim. kevytkermalla) saa paljon parempaa ja vaivattomammin kuin vehnäjauhosuurustuksin. Ja lisäksi välttelen aina liemikuutioiden käyttöä. Ja kyllä musta valkosipuli tekee aina täyteläisyyttä makuun. Vertasin siis tekotapaani tuohon edellä olleeseen Pirkan nokkoskeitto-ohjeeseen, joka taitaa olla se tavallisin tapa tehdä nokkoskeittoa. Oman keittoni tai kastikkeeni nokkospitoisuus on ilmeisesti  selvästi runsaampi. Tykkään just siitä vahvasta, mutta pyöreästä mausta. Meidän keittiön tuotokset ovat useimmiten aikalailla VHH-ruokaa, niin kuin tämä nokkoskeitto ja -kastikekin.

Eiku just ne nokkosruuat on haussa.

Juu, voihin sekoittelen nokkosta ja/tai viherjauhetta.

Koskenlaskijalla tosiaan tulee helposti hyvää ruokaa, mutta en sitä mielelläni käytä. Tulee tuota fosfaattia jäätelöstä ja lihavalmisteista kuitenkin runsaasti. Syön siis jäätelöä tällä hetkellä ihan liikaa.

Liemikuutioita en käytä minäkään, hyvin saa makua muutenkin ruokaan.

Täytyy keväämmällä kokeilla keittoa varmaan vaan kermalla ja mausteilla. Tapiokajauhoa vois kokeilla suurustamiseen jos on muuten liian ohutta.

(Tai sitten viikko ilman jäätelöä ja Koskenlaskijaa keittoon:))

Jäin vielä miettimään nokkoskeittoa . En oikein tajua, miksi nokkosiin pitää ensin lisätä runsaasti vettä ja liemikuutio ja sitten suurustaa vehnäjauhoilla, että ei olis niin vetistä . Mutta kait siinä on kysymys siitä, että halutaan nokkoskeittoa, mikä ei kovin paljoa maistu nokkoselle .

Mulla on nokkosjauhe käytössä päivittäin. Talven aikana olen syönyt jo ison purkin nokkosen siemeniä, nyt ne loppui ja pelkällä lehtijauheella mennään kevääseen asti. Ripottelen tuota kaikkeen mahdolliseen :slight_smile:

Taas yksi tapa käyttää nokkosta. Pitäisköhän kokeilla.

Näistä nokkossipseistä luinkin jo jostain, mutta unohdin asian. Hyvä Iiris-kukka kun muistutit. Juhannuksena voisi kokeilla.

Minäkin luin jostain, että lehtikaalisipsit ovat nyt maailmalla jo ihan out, mutta nokkossipsit ovat in ;D

Minkälaista multaa pitäis laittaa , jos aikoo siirtää nokkosen juuria siihen kasvamaan?
Mulla on tällä hetkellä muutama vuosi sitten kasvamaan laitettu pieneen lavankaulukseen nokkosta, mutta vähän ne siinä kituuttaa. Ihan vaan maasta otin multaa, ettei ainakaan olis liian typpipitoista. Pihalla muualla kasvaa hyvin oli se maa sitten mitä tahansa, jopa varaston seinustalla osittain hiekassa.
Täytyis saada siinä laatikossa kukoistamaaan, kun ois aikomus siistiä tuota marjapensas aluetta, josta suurimmaks osaks nokkoseni kerään.
Toisaalta haluttais jättää vähän ryteikköö, kun mun on saatava se nokkonen pihasta, jos aion sitä säännöllisesti kesän käyttää ja saada vielä talveksikin kuivattua. Pienelle tontille ei vaan se ryteikkö oikein mahdu :(

Kai mun ois laitettava voikukkaakin laatikkoon:(

muoks. yritin tehdä vähän selkeemmän lauseen.

Nokkonen on kuitenkin luonnossa ravinteikkaan maan kasvi, joten kyllä se jonkun verran sitä typpeäkin vaatii, jotta kasvais kunnolla. Nokkosessa on kuitenkin joka tapauksessa vähemmän nitraattia kuin esim. pinaatissa. Ja kuulemma kaupan ruukkusalaateissakin on talvella pimeeseen aikaan enemmän. Nokkosta neuvotaan olemaan poimimatta navetan vieruksilta, lantakasoista ja kompostikasoista.

Kaivoin tällaisen tekstin vanhasta Ulla Lehtosen kirjasta Herkkuja luonnosta ja puutarhasta (1980):

Nokkosmaatakin kannattaa hoitaa. Rikkaruohot pidetään kurissa ja maalle annetaan lisävoimaa lehtikompostin muodossa. Myös ruohonleikkuussa syntyvää silppua voi levittää juurakoille silloin tällöin. Hyvin hoidettu nokkosmaa antaa satoa 3-4 kertaa kesässä.

Iiris-kukka, ei varmaan siellä marjapensaiden allakaan ihan huono maa ole, jos se siellä hyvin kasvaa ja ehkä marjapensaatkin on joskus saanut jotain lannoitetta?

Kiitos. Täytyy kehitellä siihen jotain.

Kevään ensimmäiset nokkoset on kerätty ja keitoksi valmistettu. Kyllä tuli hyvää ! Sain kerättyä tuosta pihan reunasta noin 3 litraa pieniä nokkosen alkuja, varmaan viikon kuluttua ainakin vastaavanlainen satsi on taas kerättävissä.

Kolme litraa jo! Mää en sais vielä desiäkään.

Kävin äsken sillä hyvällä nokkospaikallani. Aiemmin kesällä huomasin jo, että keväällä täytyy kerätä monena päivänä peräkkäin, sillä kaikki muu kasvillisuus kasvaa niin korkeaksi, että niitä uudestaan kasvaneita pieniä on mahdoton sieltä seasta löytää. Nyt sitten lähdin siemenien toivossa, melko lailla mahdotonta sekin. Välissä oleva oja on täynnä vettä ja liian leveä. Yhdestä paikasta kun pääsin yli, niin nokkosia ei meinaa löytää. Muu kasvillisuus on niin pitkää ja sankkaa ja tosi varovaisesti saa epätasaisella maalla kulkea. Lisäksi ne jotka löysin eivät vielä olleet korjuukelpoisia ja kaiken lisäksi ne oli niinkuin riivityn näköisiä. Missään en löytänyt sellaisia komeita ryppäitä joita kuvittelin kerääväni kaksi ämpärillistä. Kotilot asialla? Oli siellä joku ihminen jossain käynyt, kun kasvit olivat laonneet. Mietin, että kuka hullu täälläkin on käynyt:D

Hain tänään kirjastosta varaamani kirjan ja oman kirjani vieressä oli kirja nokkosesta. Meillä siis itse haetaan tietystä hyllystä varatut kirjat. Kirjasto oli menossa kiinni muutaman minuutin kuluttua, niin etten ehtinyt sitä juurikaan selailla. Sisälsi kuitenkin reseptejä nokkosesta ja keruu ja säilöntä ohjeita. Täytyy laittaa varaukseen.

http://www.adlibris.com/fi/kirja/nokkonen-9789523001725?gclid=CKDCsKPA4MYCFYHpcgod3fkEiw