Laitetaanpas tällekin oma otsikko, koska kasvattajiakin löytyy.
Kyseessä siis pensas, jonka kasvuvyöhykkeeksi esim. Twining Vine Garden (josta ovat omat siemeneni) kertoo US ZONE 4-9, eli mahdollisuuksien rajoissa hyvinkin menestyä myös meillä. Minulla siemenet ovat vielä jääkaapissa vilvoittelemassa kosteassa vermikuliitissa, mutta ovat jo lykänneet hyvänlaisesti komeata juurta :)
Netistä löytyi tämmöistä tietoa:
Readers Comments
Xanthoceras sorbifolium
Chris M.
()
Tue Apr 25 17:41:12 2006
It is not true that this plant is hardy only to zone 6. I live in zone
5 and it has survived its first winter here (planted in the fall).
Other sources say hardy to zone 4, which seems more likely to me.
Link: Dave''''s Garden
Xanthoceras sorbifolium
()
Tue Sep 19 03:13:31 2006
I have been growing this plant in my nursery in central Minnesota
(USDA hardiness zone 3b) for about five years with little or no die
back in as many winters. Our soils are a fine sandy loam pH 5.6-6.2.
Trees are 2-2.5" dia. after 5 years growth from 3'''' whips.
Nämä kopsattu sivulta: http://www.ibiblio.org/pfaf/cgi-bin/arr_html?Xanthoceras+sorbifolium
Minä hiekkapaperilla hioin 5 siementä ja sen jälkeen kaadoin päälle lähes kiehuvaa vettä ja pariksi päiväksi jäivät siihen.Sitten muistin tökkiä siemenet multaan ja vajaassa kolmessa viikossa kolme iti ja nyt niissä jo 2 lehtiparia.
Mä laitoin kaikki 11 siementä heti kun ne sain vermikuliittiin jää-viileäkaapin viileän osastoon. Tänään niistä kuudella on tukeva valkoinen juuri pungertanut itsensä kuoren läpi, ilman liotuksia ja hiomisia. Nuo itämisen aloittaneet laitoin toviksi veteen ja sitten multaan. Toivottavasti siemenkuori antaa periksi, jotta jaksavat sirkkalehdetkin lykätä esiin.
Tänään istutin taimet isompiin ruukkuihin. Juuria oli varsin runsaasti. Nyt niissä on kolme paria lehtiä.
Just huomasin, että kaksi ensimmäistä pyllistelevät mullasta
Noin paljon luvataan pakkasen kestävyyttä! Tuo meni pakko-saada-listalle välittömästi!
Voithan laittaa taimen tilaukseen toukokuulle - ajelutetaan sitä ensin
Kiitos vihjeestä. Pitää miettiä jotain spesiaalia korvaukseksi täältä pororajalta? Sinisiä jouluruusuja, pakkasen puremilta pelastettuja?
Horsma, tai joku muu. Mulla olis joutilaana 5-6 siementä.