Mie kylvän keväällä aikaisin kasvariin tillin sekä persilian. Tilli onnistuu tosi hyvin. Persilia on vieläkin sieltä syötävissä.
Huonosti kasvoi tilli ja persilja ehkä vika ei ollut pelkästään kesässä.Persilja on kai vieläkin maassa,ehkä kymmensenttistä eli heikkokasvuista on.
Olen hakenut valkolupiinin siemeniä ja haluaisin kasvattaa niistä ihanan rapeita versoja salaattiin ym. On ihanan makuisia ja rapeita ihan noin vaan syötynä.Sain vastauksen kysymykseeni (koivunalho.fi):” Tuo meidän lupiinimme on sinilupiinia. Sini-, valko- ja keltalupiini ovat ne kolme syötäväksi jalostettua lajiketta.Lähinnä tuo on meillä myynnissä siinä mielessä, että jotkut haluavat jauhaa itse oman jauhonsa kuorineen päivineen tai käyttää ruoanlaitossa kokonaista siementä esim. liotettuna ja paahdettuna. Mutta tämä meidän kokonainen siemen toimii myös kasvatettavaksi vihreiksi versoiksi ja siihen tarkoitukseen sitä ostettiin paljon huhtikuun alussa Helsingin Kevätmessuilla. On miedosti herneen makuista versoina, kun on hernekasvien sukuun kuuluva kasvi. Kasvatus samalla tavoin kuin herne, mieluusti vähän hiekan sekainen hietamulta, mitä niukkaravinteisempi, sen parempi, viihtyy niukkaravinteisessa ja mielellään happamassa maassa. Emme ole koeidättäneet tuota siementämme, mutta olettaisimme sen itävän n. 70%, on viime kesän satoa.”
Tätähän ei saa sekoittaa villilupiiniin tai tarhalupiiniin ym mitä niitä onkaan kasvatettavaksi puutarhassa.
Tänään tuli siemenet nopeaa toimintaa …
Kokeilin idättää sinilupiinit (syötäviksi).
Tässä koeidätys nyt on, ja maistettu.
On hyviä
Mieheni haluaa ehdottomasti lisää tätä.
Tuo on nyt se oikea koko ”korjata sato”, pari mehevää (tosi mehevää) sirkkalehteä ja se ”tupsu”.
Meillä menee salaattiin tai suoraan voileivän päälle
Maku raikas mehukas hernemäinen.
Chali, kiva kuulla että oli onnistunut kokeilu Taitaa tarvita useamman ruukun kerrallaan kasvatukseen, yhden ruukullisen nähtävästi pistelette yhdellä kerralla.
Nuu, pitää kylvää niin että on viikon välein syötävää, ettei mene ”ylivanhoiksi”
Valtsu, en tiedä kasvaako toisen kerran? Katsotaan miten käy, en hävitä ruukkua.
Versohan katkaistaan hetimiten niiden sirkkalehtien alapuolelta, lähteeköhän se enää kasvamaan?
En usko että lähtee.
Sinilupiini, onko se sama mitä kasvaa luonnossa pitkin tienvarsia…
Syötiin kakarana siskon kanssa tavallista lupiinia ja sen jälkeen mentiinkin ambulanssilla sairaalaan. Siskolla jotain sydänoireita. minä oksensin heti kun pelästyin niin kovin ja ei mitään. Eli ei kannata maistaa tavallisia lupiineita.
Vähän epäilinkin ettei niitä syödä voi. Eläimetkään ei niistä tykkää.
Edellisellä sivulla Chali kirjoittaa tarkemmin noista hankkimistaan sinilupiinin siemenistä. Lopussa hän vielä muistuttaa: Tätähän ei saa sekoittaa villilupiiniin tai tarhalupiiniin ym mitä niitä onkaan kasvatettavaksi puutarhassa.
Ryhdyin siivoamaan maustekaappia ja huomasin, että yrttisuola vetelee viimeisiään. Tuumasta toimeen, nyt on satsi kuivumassa. Toinen erä täytyy vielä tehdä, että riittää koko talveksi. Tuota kuluu ja paljon.
Tein tänään pihalla olevaan kasvulaatikkoon syyskylvöt persiljasta ja tillistä. Peittelin pinnan haravointilehdillä, ne voi sitten keväällä jossain vaiheessa poistaa siitä jos vaikuttaa olevan tarpeen. Parin päivän kuluttua on sääennusteissa jo menoa pakkasen puolelle, nyt oli passeli hetki hoitaa toi kylvö pois alta, keväällä on paljon muutakin hoidettavaa.
Laitoin juuripersiljan pussinpohjat joita löytyikin reilusti, jostain syystä oli kaksi avattua ja vähän käytettyä siemenpussia joiden parasta ennen päiväys oli v. 2016. Oletettavasti siemenistä ainakin osa edelleen itää eli tolla siemenmäärällä mitä multaan ripottelin uskon saavani ihan kivasti taimia.
Tillin parasta ennen päiväys oli 10/2018 eli ne varmaan itää hyvin vielä, eihän tässä olla kuin vuosi yliajalla päiväykseen nähden.
Hei, mikä yrtti olis sellainen joka pitäisi nyt jo helmikuun alussa kylvää että kerkiää hyvin ? Mun pitäis antaa ohjetta eteenpäin jostain tällä hetkellä kylvettävästä yrtistä enkä nyt ihan heti keksi mitään. Saisko apuja täältä ?
Eikös basilika ole hidas lähtemään? Pitäisi kai jo nyt aloittaa.
Ei vissiin ihan vielä tartte. Kattelin että huhtikuuta ehdottavat siemenkauppiaat. Mihinkähän aikaan oon yleensä sen laittanut, pitää kurkata… Maaliskuun alussa näköjään ja ihan ajoissa oon satoa saanut.
Basilika on mielestäni suhteellisen nopea itämään kun olosuhteet on hyvät: lämpöä ja kosteutta. Pintakylvönä menee, vaikka varmaan voisi peittää kevyesti. Jos basilikan kylvää nyt, saa pian latvonnasta satoa ja taimet lähtee haarautumaan hyvin. Basilikassa vain tahtoo olla harsosääskille houkutus kun sääsket pörräilee mieluiten niissä. Tuoksu varmaan houkuttelee.
Itse ajattelin kylvää seuraavaksi timjamin ja basilikan. Näitä on joka vuosi kasvatuksessa. Vaihtelevasti sitten vierailevia tähtiä kuten oreganoa, rakuunaa yms. Tälle vuodelle on myös mintun ja iisopin siemenet, mutta en vielä tiedä, laitanko niitä tilanpuutteen takia kasvamaan.
Nuo kaikki ehtii varmasti myös maaliskuulla, mutta ei näissä ole pakko kalenteria niin tiukasti tuijottaa. Syö pois jos kasvaa liikaa. Jos ei onnistu, kylvää uudet.
Ja rosmariinihan mulla oli jo tähän mennessä kylvettynä, että pääsee latvomaan, että haarautuu, että tulee hyvät puskat.