Yrttimaan hoito

Luulen, että madot ovat joka tapauksessa talvehtimassa syvemmällä maassa.

Kalkkia ja tuhkaa laitetaan maahan pH:ta nostamaan, se on se maanparannusvaikutus. Tavallaan ne ovat “sama asia”. En laittaisi niitä yhtä aikaa. Noista kahdesta valitsisin ehkä tuhkan, koska se sisältää muitakin ravinteita. Tai jos molempia laittaa, se pitää ottaa huomioon määrässä.

Vanhojen oppien mukaan kalkkia/tuhkaa ja lantaa ei pitäisi laittaa myöskään yhtä aikaa. Kalkitusaineet kiihdyttävät lannan typen haihtumista hukkaan.

Itse laittaisin nyt maahan kalkitusaineen, mitä se nyt onkin. Keväällä sekoittaisin ohuen kerroksen lantakompostia pintamultaan.

Maanviljelijät kalkitsevat maan talvella, lanta levitetään vasta kylvövaiheessa. Sekaisin lannoitetta ja kalkitusainetta ei laiteta.

Kaikkien noiden Kaisaliisan luettelemien syiden lisäksi, yrttit ei tarvitse kovin typpirikasta kasvualustaa ja koska sinulla on siellä talvehtivia yksilöitä, ei ainakaan niille tee hyvää se typpi nyt lepokaudella.

Valtaosa yrteistä on kalkkisen ja köyhän ja kosteutta läpäisevän maan kasveja ja tulevat toimeen hyvin vähällä.

Kiitos, täältä saa aina apua :slight_smile: Tuhkaa siis pelkästään nyt, ja keväällä lisäksi hiukan karjanlantakompostia.

Yrttitarhaa ei lannoiteta ollenkaan niinkuin muuta puutarhaa ja tähän aikaan vuodesta en laittaisi sinne mitään ja se tuhka sitten jos ja kun sitä laittaa pitäis kyllä sekoittaa ja laimentaa hiekkaan tai multaan. Tuhkaa voi nyt laittaa vaikka marjapensaitten alle.

En ole kalkkia laittanut ollenkaan yrteille, tavallista hiekkaa lisään joka kevät ja joskus vielä syksylläkin, täällä kun tuota vettä tulee jatkuvasti ja liika kosteus ei ole hyväksi. Siksi olen yrtit laittanutkin kohopenkkiin kivien väliin vimme vuonna, talvehtivat näin paremmin. Sain uuden yrttikirjan joululahjaksi, joten uusien yrttien metsästys alkaa, kunhan herään tästä talvihorroksesta. Aivan uusia ja outoja yrttejä oli kirjassa, saa nähdä mistä päin maailmaa niitä löydän?