Hedera canariensis 'Gloire de Marengo'. Kylmänä talvena versonkärjet voivat vähän paleltua.
H. 'Goldchild', vähän liian pienilehtinen aidan peitteeksi.
Omin kätösin 9 v sitten istutettu marjakuusiaita.
Likusteria. Viimeinen syystrimmaus sillekin vielä tekemättä (naapuri tasasi ylälaidan).
Voi hyvänen aika, onpa viimeistelty ja fiilattu vaikutelma. Erittäin viehättävä tuo murattiaidanne erilaisine kasveineen! Mitenkä, olin ajatellut, etteivät tontit ole suuria teilläpäin, mutta aidat vaikuttavat valtavilta!
Kiitos taas vierailusta pihallani, Merlin - mahtavatko nämä etelän elävän touhut monia muita niin paljoa kiinnostaakaan.
Täällä tontit ovat tyypillisesti pitkiä ja kapeita. 995 neliön tonttimme on vain 12,5 m leveä, mistä matemaattisemmin orientoituneet voivat laskea täsmällisen pituuden. Aitaa siis riittää leikattavaksi. Viimeistellystä jäljestä ei voi meidän puolella puhua, jos on nähnyt naapurin aidat! (Ehkä jonain päivänä otankin kuvan...) Naapurin isäntä hoitaa aitojaan (ja muuta pihaansa) huolella ja rakkaudella viivottimien ja kynsisaksien kanssa. Meidän piha on tosi homssuinen siihen verrattuna - mutta eh, minäpä suosinkin ihan harkitusti tällaista luonnollisempaa lookkia...
toki - vaikka ei ehkä vielä minun elinaikanani, mutta ei kovin kaukana liene se, että olosuhteet eteläsuomessa ovat lähellä niitä kuin sinulla nyt. koko ajan olen seurannut sinun puutarhaasi (ihan jopa kommentoinutkin välillä:-)) ja seuraan jatkossakin.
Kiva kun jätit taas jäljen virtuaalipihaani Mai-lee.
Minä taas jaksan ihmetellä, miten moni kasvi, varsinkin monet perennat, menestyvät hyvinkin pohjoisilla vyöhykkeillä. Yleensä jopa huomattavasti paremmin kuin minulla. ;-D
Jos jonkin kasviryhmän soisin pärjäävän laajemmin pohjoisessa, niin koristeheinien. Ja marjakuusen, se on ehdottomasti suosikkikasvejani.
Edellisestä viestistäni saattaa muuten saada vaikutelman, että koko pihani on pensasaitojen ympäröimä. Vaan ei suinkaan, pihan perällä on rajan pinnassa jos jonkinlaista vapaamuotoisempaa puskaa ja puuta joko meidän tai naapurien puolella. Napsinpa taas kuvia kun ehdin…
kyllä marjakuusi meillä menestyy, jopa tuollaisena leikattuna aitana, vaikka vapaanakasvavana yleensä kaikki puut/puskat selviävät aina paremmin. juuri keräsin ystävälle jakopaloja valkoisina kukkivista/vaalealehtisistä perennoista, että hän saa aitansa eduspenkin uusituksi uudessa kotipihassaan…
Vallanko euroopanmarjakuusi (Taxus baccata), vaiko japanin (T. cuspidata)?
Tungen tähän väliin Marjakuusia olen vähän keräillyt ja hyvin kestää ja kasvaa.
Helmimarjani muuten ei sitten nähnyt enää tätä kesää.
Sekaan vaan Kassikäpp, kyllä tontille mahtuu!
Tai jos ei mahdu, levittäydytään kadulle: Tässäpä naapurin etupihan marjakuusiaitaa. Kulmat veitsenterävät, paksuutta vain n. 30 cm , pinta kuin samettia.
Niin paljon kuin tällaista huolellista työtä ihailenkin, minun makuuni tällaiset tiukan geometriset muodot ovat vähän liian sotilaallisia. Jos minulla olisi laajemmat tilukset - pikku kartano jossain maaseudulla - kasvattaisin sellaisia massiivisia, kumpuilevia, ympäröivän maiseman muotoja peilaavia (mutta yhtä kaikki samettipintaiseksi klipsittyjä) marjakuusiaitoja. (Vietin hyvän tovin etsien kuvia netistä, mutten löytänyt aivan sellaisia kuin etsin.)
No, saisi siinä kartanossa toki muotopuutarhakin olla vaikkapa etupihalla, sellainen knot garden puksista...
Kiitoskiitos, pälkähti vaan yhtäkkiä päähän, että jossain alkupuolella ketjuasi oli puhe helmimarjasta, mutta en ole muistanut mainita. Sen kolme vuotta se sitten kesti…
Kaupungin asutusalueella tuollaiset “siistit” geometriset aidat ovat ihan ok, täällä varmaan rusakotkin kuolisivat nauruun. Pitäisikin ehkä kokeilla ;D
Ovatko marjakuusesi vapaasti kasvavia vai leikattuja? Yhden kuvan haulla löysinkin, sellaisen luomumallin.
Minun helmimarjani teki tänä vuonna enemmän marjoja kuin viime vuonna, mutta ne vaikuttavat pienemmiltä. Kuvailenpa niitäkin taas kun ehdin.
Vapaasti kasvavia ovat kaikki, mulle kaikki leikkaaminen on jostain syystä vastenmielistä. Tietenkin kuivat oksat ja sen sellaiset ja toisista havuista voi ottaa oksia asetelmiin, mutta siinäkin on takana ajatus puun tuuheutumisesta. Muutama marjakuusi tarttui taas alesta mukaan tänään, se on vehreydessään yksi suosikeistani.
Marjakuusi on kaunis leikkaamattomanakin, mutta tietyt kasvit on nyt vaan "tehty" leikattaviksi. En esimerkiksi huolisi tontille yhtään luomumallista likusteria tai puksipuutakaan, mutta potagerin reunaan tai muotopuutarhaan (jollaisia minulla ei siis ole ) mahtuisi helposti muutama sata puksintainta.
Jatketaan matkaa kadulla. Jos ei osaa päättää, haluaako aidaksi likusteria vai marjakuusta, voi laittaa rivin molempia. (Naapurustossa olisi vaikka kuinka paljon mielenkiintoista kuvattavaa, mutta toisten tonttien laajempi esittely ei kai kuitenkaan ole asiallista - yritin rajata nämäkin otokset tunnistamattomiksi - eikä gallerian tarkoitus.)
Käydäänpä kuitenkin torilla.
Syyssesongin valikoimaa.
Nuo on niin suoraviivaisia, etten pysty hahmottamaan kuvaa :o Onko siinä niinkuin kolme aitaa?
Minun mielestä voisit kyllä laittaa enemmänkin kuvia sieltä teiltä päin, vaikka vain kasveihin rajattuna, koska melkein kaikkihan on aina opiksi tai vinkiksi, uutta ja mielenkiintoista
lis. juuri tätä tarkoitin kun kuvia tulikin jo kirjoittaessa
Ikivihreää talveen.