2007 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Rusokki, älä luovuta. Sitten kun se köynnösportti tulee niin on se makee. Minä olen tehnyt itse kun tulee portin tarve yllättäen polttavaksi, ja tuumailin että jos joskus ostan siihen tilalle virallisen jos sattuu.

Minä olen ruvennut näkemään pergolanäkyjä. Olisi kaksi riviä marjapuskia joiden välissä menee metrin levyinen hakekäytävä. Silmissäni siintää pergola siinä. Se pitäisi olla tosi harva pergola, sillä siitä kohtaa on kaunis näkymä kilometrien päähän peltoa ja metsää. Että tuumataan nyt vielä.

Tein tänään hankinnan, ne pitkävartiset sakset. Trimmerini on päässyt eläkkeelle aivan huomaamatta ja raivaussahaan kiinnitetty leikkuri on aika raju rekkule. Olen myös saanut puutarhaani tuunattua niin että yhä vähemmän on trimmeröintä mutta vielä on pikkuisen. Kuljin tänään niiden pitkien saksien kanssa aivan intona. Kokeilin katkoa niillä terttuseljan pieniä kuivia oksia ja olin ensin innoissani mutta kun yksi kopsahti keskikalloon (oksa) niin tunnelmani himmeni oleellisesti.

Organisoin isännän siirtämään autoja pois keskipihasta, ja kiltisti ajoi kaiken pois. Ja sitten vielä ajoi nurmikot niistä kohdista, joissa on ollut auto kauan joten heinä oli tosi pitkää, samoin rikkaruohot.

Vanhempi poika vaihtoi traktoriin oikein helpolla trukkipiikit, jotta sai siirrettyä laattalavan pois keskipihasta. Ostin ylimääräisiä laattoja koska minulla on vielä pari suunnitelmaa.

Pojat leikkasivat nurmikon trampoliinin alta, siellä se myös jo aivan hulmusi. Ja nyt on viety välivarastoon se vanha, ruosteinen pyykkiteline (laitoin ne narut kasvihuoneen tukinaruiksi) ja vanha mattoteline. Jo niiden siirrosta piha raikastui aivan oleellisesti. Uskomaton ero.

Aion vikitellä lahjomalla, kiristimällä, pelottelemalla ja uhkailulla huushollin miesväen laittamaan allasmuovit meidän pihan altaaseen, joka on yhä vielä tyhjillään siitä yksinkertaisesta syystä ettei siinä vesi pysy. Muovi on ollut ostettuna yli kuukauden, mutta asennusjoukko ei ole vielä orientoitunut. Hommaan liittyy puhelintolppien, kaarisiltojen sun muiden nostelua joten en ole vielä yksin ruvennut yrittämäänkään.

Mutta ostin minä lepolassenkin, ja viedä retuutin sen parvekkeelle. Makasin siellä kuin lehmä nevassa, katselin pääskysten lentokuvioita ja Shelbykoira haukotteli varsin hämillisenä mahani päällä. Olin ainakin seitsemän minuuttia siinä, joten nyt on turha puhua etten osaisi ottaa rennosti.

Seitsemän minuutin tirsoista tuli mieleeni, että ostin joitakin vuosia sitten huutokaupasta parilla eurolla sellaisen puisen kokoonlaitettavan renginsängyn. Mikähän sen oikea nimi olisi? Tosi kiva, menee kuin haitari kasaan. Uusin siihen kankaan (sinivalkoista markiisia, alkuperäinen oli jotain säkkikangasta), mutta en ole raaskinut kuitenkaan pihalla käyttää (pelkään, että jalat lahoaa ja siinä kankaassa on jo kiitettävästi pääskynkakkaa). Pitäisi olla iso katettu kuisti, ehkä.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Temskun ja Rissan jutustelustahan iski tajuntaan riippumatto, joka on nyt ihan riippumaton vielä, tälle kesälle. Sain sen synttärilahjaksi kun täytin kymmeniä viis, ja kerran siinä silloin kävin makoilemassakin, näytiksi, että saivat toiset sankarista kuvan ottaa. Voisi sen taas ripustaa puitten väliin, jos vaikka joku siinä ehtisi piipahtaa pitkällänsä. Ainoa sopiva paikka sille vaan on sellaisessa kohdassa, josta kulkee runsaasti käyttämäni kottikärryreitti.

Riippumattojuttu lasten suusta:

Mummo kyseli tytöltä että menetkö sinä aikuisena naimisiin naapurin pikkuSamin kanssa, mutta jatkoi samaan hengenvetoon että ei kai se naimisiinmeno enää tulevaisuudessa niin tärkeää ole kun naiset ovat niin riippumattomia ja itsenäisiä.

Tytteli tuumaili hetken ja vastasi: Voisin minä sen Samin kanssa naimisiin mennäkkin, mutta otan minä sen riippumatonkin.

Aatto on mennyt istuttettaessa kasveja, daturaa, ananaskirsikkaa, tähtisilmää, ruusua, miljoonakelloa, amppelipetuniaa, pikkusam.kukkaa, neilikkaa, krassia, keijunmekkoa, amppeleita laitettu riippumaan. Vielä jäi koristetupakkaa parisenkymmentä tainta, kukahan lähiasuva penttiläinen ottais? Minulla ei yksinkertaisesti enää ole tilaa minne istuttaa.

Ai, niin pihapuuhiin kuului myös kaktusten ulos vientiä. Olettekos vieneet kaikki ulkoilemaan kesäksi, lehti, marras,joulu, kevät ym.kaktukset. ja millaiseen paikkaan? Puskan juureen, onko se hyvä paikka? Mites amppelissa olevat, olen ajatellut ne laittaa riippumaan koivunoksaan, tai laitoinkin jo.

Täällä on jussin kunniaksi myös puuhasteltu pihalla:) Kylvin vielä rucolaa, salaattia ja mizunaa, sekä kehäkukan siemennyksiä kans viskoin penkkiin. Lisäksi hahmottelin päässäni ja paperilla perenna-istutusaluetta, jota parhaillani teen. Myös komposti sai kyytiä, levittelin n.40litraa kompostia tulevalle istusalueelle. Heinää pitäis niittää ja ruohoa ajaa, mut eipä taida nyt tarvita enää tänään... herkkusieniä pekonissa muhii juuri uunissa!

Pit vääntää yks uus hostapenkki, kun sain reilut 40 hostan juurakkoa
Huomenna sitten pioneita ja ruusuja maahan kieli ulkoa

Aivan mieletön pihapuuhastelupäivä tänään. Pakko elvistellä, että yli puolet kasvumaasta on jo vallattu takaisin hyötykäyttöön, vähänkö olen onnellinen. Kurkut istutettiin (pikkublondi teki suurimman osan työstä). Luulin jo, että tila loppuu kesken, mutta pitää vaan jättää kapeammat käytävät :slight_smile: Huomenna istutan tomaatit (eläissäni en ole niin murheellisia tomaatintaimia nähnyt!), maissit, kaalit ja samettikukat ja mitä vielä. (Joo, tiedän olevani noin 3 viikkoa myöhässä.)

Teetin äsken pikkublondilla siemensekoituksen, johon tuli punapellavaa, sinisievikkiä, kehäkukkaa, tanskanlippu-unikkoa, pioniunikkoa, ruisvirnaa ja hunajakukkaa. Kylvän ne parsarivin eteen ja siinähän kasvavat tai ei kasvavat, mutta pakko päästä eroon siemenistä. Huomenna kylvän (isosälli ehdotti, että mentäisiin Velkualle sukuloimaan, mutta minä en malta lähteä). Ja onhan noita hyötykasvin siemenöitäkin vielä kylvämättä…Ja kastella pitää, ei ne muuten kasva.

Vihdoin alkoi loma. Ehtii pihapuuhastelemaan. :)

Kylläpä harmitti tänään;
Eilen tehty penkki ja taimet istutettuina, niin yks juuttaan kontiainen oli yön aikana myllännyt koko penkin vihainen
Laitoin taimet muualle kasvamaan ja tuohon uuteen penkkiin laitan jotain muuta ja kontiaisen kestävää, ehkäpä keisarinpikarililjat olisi paikallaan siinä kieli ulkoa

MInä jatkoin eilen ja tänään etupihan altaan alueraivausta, vaikka yritin olla vain ja olla tekemättä mitään sen kummempia hommia.

Himskatisti vaahteroiden, tuomen ja luumun juuria pitkin poikin altaan ympärystää. Illalla muodostin pienen vallin altaan reunaan ja aion nyt panna muovin mahdollisimman hyvin pois näkyvistä sinne vallin taakse heti. Vuorenkilvet nostin kaikki maasta siinä ja tuolla ne parissa korvossa odottavat takaisin maahan pääsyä joskus. Muutaman siperiankurjenmiekan siirstin taas paraatiinkin siitä, kun rupesivat keikkumaan vuorenkilpiä ja luumun juuria vedellessäni.

Hassua, kun aamupäivällä otin ja vedin vanhan pressun pois altaalta takapihalle, niin hoitokissamme ilmestyi jostain heti tasan pressun alle olemaan. Siellä se nukkui, kun menin kääntämään toista puolta kuivumaan.

Kirjosiepon poikue on viime kesään nähden nyt päivän myöhässä, sillä ovat yhä pöntössä.

Minä olen nyt kolme päivää keskittynyt kasvimaan hoitoon. Kitkemistä, istuttamista, kastelua (ja lievää ihastelua :slight_smile: Vähän alkaa jo olla kuppi täynnä, mutta päivän päätteeksi vielä asensin kasteluhärpäkkeen tunniksi ruikkimaan, eipähän mene työ ainakaan kuivuuden takia hukkaan. Nyt täytyy pari viikkoa ainakin pitää kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että ainakin jotain kasvaisi. Kesäkuun siemenet on vielä kylvämättä…

Kun kylvöt on tehty (toivottavasti parin päivän sisällä) niin voikin ruveta huristelemaan taas ruohonleikkurilla. Pikkusälli tänään lohdutti, että hei, eihän siitä taida olla kuin 3 viikkoa kun just leikkasit. Niinpä…

Nyt tää hyppää ehkä suihkuun, vaihtaa juhannusmekon (heh) puhtaisiin alusvaatteisiin ja huomenna herää tukka pystyssä töihin lepäämään.

(Yhdessä vaiheessa siellä kasvimaalla hetken aikaa ällistellessäni tajusin, että voi p*****e; potakerin melkein olen vahingossa vuosien mittaan saanut aikaan. Arrrgh.)

Viime keskiviikkona aloittamani etupihan altaan muutostyö eteni tänään näkyvämmin, kun panin uuden pressun paikalleen ja laskin altaan vettä melkein täyteen. Minusta on aivan ihanaa, kun altaan ympärillä on paljon tyhjää mullosta. Mukava vielä tässä vaiheessa miettiä eri kasvivaihtoehtoja siihen, mutta toivottavasti siirrän siihen runsaasti jättipoimulehtiä, sillä nyt toivon istuttavani altaalle selkeämpiä kasveja, kuin aiemmin.

Oli kiva paljain jaloin tapsuttaa altaan pohjalla hiekassa aamupäivällä etsimässä sieltä pois puiden juuria.

Kovasti kastelua kun oltiin 3 vuorokautta poissa kotoa juhannuksen vietossa. Tomaatit, kurkut sun muut olivat tuon ajan varastossa ja hyvä niin: mittarin mukaan alin lämpötila poissaolomme aikana on ollut 0 astetta. Laskeskelin tuossa äsken että kohtuullisen ''''hallavapaata'''' aikaa on meillä vain kuukauden verran! Revi siitä sitten...
Käytin tomskuja ym. pikaisesti ulkona, yöksi taas varastoon ja aamulla taas ulos. Eli sitä samaa mitä viimeiset pari kuukautta olen tehnyt. Se iski kuin salama kirkkaalta taivaalta että jos mulla olisi KASVARI EI TARVITSISI RONTATA REHUJA SISÄÄN JA ULOS.

Eli jotenkin alkoi tuntumaan sille että meille tulee kasvihuone. Vaikka joutuisin kaivamaan perustukset lusikalla. Ja vielä ihan kunnollinen sellainen, lämmityksen sun muiden herkkujen kanssa. Kastelusysteemihän mulla jo on (Blumat).

Melkein kolme päivää olin miekin pihatöistä lomalla. Melkein pelkkää löhöilyä ja syömistä. Ikinä en ole kasveja jättänyt noin pitkäksi aikaa ilman hoitoa ja hyvin pärjäsivät. Vain muutamat olivat hieman lurpallaan.

Kerkesin aamulla nauttia lämpimästä säästä ja pestä tynnyrit taas katuharjalla, ennen kuin sade alkoi ja lämpötila laski tosi äkkiä johonkin kymmeneen tai vähän yli.

Sateessa sitten tiivistin altaan pressunreunoja maan sisään ja istutin vuorenkilvet kauemmas taakse. En kyllä ole tyytyväinen siihen, miltä alue nyt näyttää. Luultavasti otan sittenkin vielä vuorenkilvet pois nurmikon ja mulloksen rajalta...ja kaksi lavallista isoja kiviä odottaa jotain paikkaa.

Västäräkki kulkee kaverina aivan vieressä altaan mulloksella

Minä koitin kierrellä ja nauttia puutarhassa, mutta siihenkin pitää erikseen keskittyä. Mutta sellainen kolmen kuution graniittikivilohkare putosi sydämeltä kun isäntä, pojat ja vierailevat klopit auttoivat vaihtamaan allasmuovin meidän altaaseen....ette usko miten ihanaa on kun sekin on kunnossa kun allas on ollut tyhjä ja roskainen pari kesää jo melkein. Virallinen allasmuovi maksoi jonkun verran mutta päätin että investointi kannattaa kun sen pitäisi kestää monta vuotta hyvänä.

Mutta en muistanutkaan miten piti murehtia kun vieraaksi heti illalla tuli kaksi hyvin vilkasta pikkupoikaa ja pienenpi on vajaa kolmevuotias. Mutta altaaseen putosikin juniori kun vieraileva viisivuotias tönäisi kun poika pesi altaasta naamaansa...ketteränä putosi niin ettei edes sortsit paljoa kastuneet.

Juniorin kanssa suunnittelimme vesialtaan toiseen päähän istutusalueen ja menimme ostamaan alennuksesta kesäkukkia puotiani vastapäätä olevasta kukkakaupasta. Koitin kukkakaupan rouvalle selostaa että minulla saa laittaa kaikki roskiskukat jemmaan mutta hän sanoi että he laittavat roskikseen vain ihan finaalit...no kuitenkin ostin hyvin halvalla kukkapenkillisen kesäkukkia ja ne istutin tänään siihen uuteen penkkiin. Vanhempi poika teki hyvin sujuvasti kanssani pohjustustyöt ja penkki oli nopeasti valmis. 

Tekisi mieleni ostaa vielä muutama lumihiutaleamppeli, mutta vieläkin maksoivat seitsemän euroa vaikka ovatkin valtavan kokoisia. Odotellaan kaikessa rauhassa...

Juniori kokeili ja sääteli altaan suihkuvesipumppua moneen malliin, vesi vain tippui leuasta sillä hommalle antautuva säätelijä kastuu näköjään aivan välttämättä. Annoin hänelle jostain löytämäni bambuputken ja siitähän innostuneena teki vielä hienomman lorinan kuin eilen. Nyt vesi tulee putkea pitkin loristen ja vierellä on kuohuva suihkulähde. Ränninalusaltaaseen hän teki vanhasta pikkupumpusta kivan lurinajutun, lämmitteli jotain valkoista putkea kunnes sai pään mieleisekseen ja äänen hyväksi.

Nyt kun vielä sataisi niin olisin onnellinen. Mikä on ihanempaa kuin mennä vinttikamariin maata, ikkuna auki, kuunnella sateen ropinaa ja kääriytyä lämpimän peiton alle isännän, parin koiran ja kissan kanssa?

Minulla paloi eilen hihat. Kuvittelin ihan rauhassa katselevani, miten isokarviaspistiäinen syö punaherukkani lehdet. Ajattelin sitten, että mitä jos ne pesiytyy meille asumaan ja syö kaikki karviaiset ja herukat? Oli ihan pakko mennä ostamaan painesumutin (halvin ja paras, minkä löysin 12 kk:n takuulla - hoZelock sumutin (eikä muuten maksanut kuin rapiat 20 euroa.). Kysyin myyjältä (blondin näköinen), että onko tämä malli, jonka blondikin kokoaa ja osaa käyttää (oli nimittäin kamala määrä liikkuvia osia). Sovittiin, että vien takaisin, jos ei toimi. Mutta toimiihan se (ihan itse kasasin). Olinpa tärkeä, kun sillä sumuttelin; 5 litraa kerralla hyvällä paineella. Sumuttelin joutessani myös valamonruusun, jossa on myös vihreää toukkaa (ja onko sellainen kuin ruusukaskas?).

Ai jai, kivaa oli. Nyt vaan täytyy kerätä kuivattavaksi nokkosta ja pietaryrttiä pahan päivän varalle. Valkosipulia ja peltokortetta on jo. Mitähän se väkiviina on? Niin ja joskus ehkä uskallan vielä porkkanaakin kasvattaa, tollasella sumuttimella mäntysuopaliuoksen levittäminen on kuin leikkiä vaan.