2007 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Aloitetaan sitten kesäpuuhastelu

Vapaa viikonloppu, mahtavat kelit ja mieskin töissä poissa jaloista... Siis koko viikonloppu ihanasti pihalla. Viikonlopun puhdetöiksi toin laatikollisen taimia ja peräkontillisen multaa ja ne sitten lasten kanssa saimme maastoutettua.

Aidanvieruspenkki koki mullistuksen, tästä kuvia istutusalueissa ja ennen-jälkeen-otsikon alla, joten en kiusaa lisää - vaikka olenkin nyt ihan tohkeissani nurkkauksen uudesta ilmeestä. Vanhat kasvit vaihtoivat järjestystä ja sukelsipa penkkiin timanttituija ja pari pensasruusuakin.

Kiinankärhöä olin himoinnut jo pitkään ja tänä aamuna väkersinkin sille vanhoista aitatolpista kiipeilytuen, joka toimii samalla jonkinlaisena näköesteenä liiterin nurkalle. Kiinankärhö itse piiloutuu kevätvuohenjuuripuskan taakse. Aidanvieruspenkin laajennuksesta irronneilla nurmituppailla "siirtonurmetin"  tolppien ja koivun väliin jäävän karun alueen. Vanha traktorinrengas odottaa inspiraatiota ja ideaa...

Portaiden viereen istutin rivin soihtunauhuksia, nähtäväksi jää, miten viihtyvät paikalla - maa nimittäin olikin aika hiekkaista... Portaiden alusta näyttää kamalalta ja kaiteella yllättäen roikkuu jälleen kerran koiranmatto... Nokkakärry on muuten tavattoman kätevä isojen kivien siirtelyssä!

Pata kaipaisi jo kesäasua, mitähän kivaa siihen keksisi...

Viikonlopun saldo on myös noin kymmenen kottarillista puolivalmista kompostia katteeksi ja toinen mokoma hiekkaa reunuksille.Väsynyt mutta onnellinen - tosin huushollin sisäpuoli hukkuu koirankarvoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja: Heema

Laitankin tänne kesä-puolelle tämän päivän saldon. Sain korjattua kasvimaan (vai olisikohan potager...silmän isku) reunukset kuntoon ja kylvettyä kaikenlaista. Oli yllättävän kova homma, kun levensin toista laaria ja korotin toista, meni monta tuntia hyvää puuhasteluaikaa tuollaiseen "turhanpäiväiseen".

Sitten raivasin ränsistynyttä pensasaitaa pätkän kuntoon: leikkasin, kaivoin lahot pois, laitoin uudet taimet ja kanankakkaa, kompostia juurelle ja vielä kastelin hyvin. Muutaman voikukan nypin siinä matkalla talikon kanssa ja kun lapio oli sopivasti toiseen suuntaan mennessä mukana, niin siirsin yhden kotkansiiven nurmikolta rannemmas.

Kevään ensimmäiset liljakukot bongattu! vihainen... ja tuhottu. Minihyllykkökasvari kasattu, tomaatit ja chilit pääsivät siihen päiväksi ulkoilemaan talon päätyyn. Yöksi sisälle kun täällä on ollut vielä joka yö pakkasen puolella. Puinen tuulimylly laitettu paikalleen, loput pihakalusteet nostettu ulos. Kivimurskeesta kitketty heiniä ja harattu jotta siihen ei heti kasvaisi uusia. Perjantain taimihankintojen kastelua (ja sitä ennen etsimistä mihin niitä istuttelin...). Puutarhamyymälästä ''''musta'''' salkoruusu ja avomaankurkun siemeniä. Ruukkuihin multaa siemenkylvöjä varten (avomaankurkku, kesäkurpitsa, jättikurpitsat).

Mökillä kävin istuttamassa taimipäivien satoa, osa tosin jäi vielä parvekkeelle odottamaan uuden penkin valmistumista. Illasta koulin muutamat perennan taimet, paljon jäi vielä koulimatta ja osa ei ole vielä itänytkään eli hommaa on vielä tulevaisuudessakin tiedossa.naurua

Nyt on sitten kasvimaa saatu loppuun, vain noin 1,5m jäi vapaata tilaa johon en nyt keksinyt mitään. Avomaakurkutkin istutin jo penkkiinsä. Täytyy ehkä laittaa harsot päälle, että olisi tasaisemman lämmin. Sateetkin osui ihan nappiin pitämään kylvökseni kosteana.

Eilisen päivän ohjelma:

Aamusta lehtokotiloiden metsästystä. Tai ei niitä oikeastaan tarvitse metsästääkään, sen kun poimii vaan. Ne on nyt ihan villiintynyt tänä keväänä. Pirut on syöneet mun alppikärhön kaikki 4 kukkaa! vihainen Se on muutenkin vasta niin pieni ja kukkii ekaa kertaa, ja sitten joku p...e menee syömään sen! Kärhöt tuntuu muutenkin olevan etanoiden suuressa suosiossa. Seuraavana herkkuna niiden listalla on mustaherukka.

Päivällä pieniä pihahommia, kunnes lähdin tutustumaan Annabellan puutarhaan. Kyllä oli upea! hymy Nyt meni oman kukkapenkin suunnittelu ihan täysin uusiksi. Kotiin lähdin ison kassin kanssa täynnä taimia. Ja tarkoitus kun oli ainoastaan katsella ja ottaa oppia. Kiitos, Annabella!

Ilta menikin sitten niitä taimia istutellessa, palstalla käväisyssä ja tytön esitelmän auttamisessa. Palstalla rehottivat rikkaruohot. Kun on satanut niin paljon, ne ovat päässeet villiintymään. Mutta oli "ihan oikeat" kasvitkin hyvässä vauhdissa. Retiisejä jo harvensin muutaman suuhun, herneiden päältä tarvitsee nostaa harsoa korkeammalle, salaatit kasvavat hyvin ja avomaan kurkutkin olivat tainneet itää kaikki. Sipulit ovat jo n. 20-25 cm. Mies ei malttanut, vaan poimi jo yhden sipulinvarren herkutellakseen.

Iiiikk, täältäkin löysin ensimmäiset liljakukot ikinä, ja varjoliljapenkistä vihainen . Vaikka en mielellään edes hyttysiä tai kärpäsiä tapa, nämä öttiäiset viskoin kiehuvaan veteen, onneksi tuntuivat sinne heti kuolevan. Yhdeksän kappaletta löysin näin eka yrittämällä. Eilen tuli myös istutettua kesäkukkaruukuista suurin osa, ja kun mies leikkasi nurmikot niin otin vähän kuvia kun on kerrankin siistimmän näköistä. Täytyy päivitellä johonkin niitä sitten.

Nyt olisi vielä ainakin tunti valoisaa aika mennä leikkaamaan nurmikkoa sisääntulon vieriltä. Jälkikasvu on ruokittu ja huomiset kevätjuhlavaatteet katsottu. Liljakukkoja en ole vielä yhtään bongannut, mutta jostain syystä yhdessä penkissä sisemmät varjoliljat ruskettuu ja mätänee. Voi voi.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Päivä meni pihapuuhailuiksi vaikka Lapin Kansa käski tänään siivoamaan koska viikonlopuksi on luvattu lämmintä säätä.
Ei ollut tänään mitenkään lämmin päivä, takki piti ainakin minulla olla kun kukkapenkin laidassa kökötin. Kohta alkaa olla uusi kukkalaatikkoni kunnossa. Kävin naapurin naapurissa tänään ja sain jättipoimulehden taimia. Sain myös 2 vanhaa parvekelaatikkoa jotka siellä olivat menossa roskiin. Minä sain nyt hakemani ja kaipaamani laatikon johon saan istuttaa ruusupapuni (jos ne vain kasvavat) näkösuojaksi liiterin törkykasalle päin. Siinä ne saavat sitten kiivetä kaatopaikalta kotiin tuodussa säleikössä. Nupuillaan olevia kulleroita siirtelin parempiin paikkoihin ja mietin mihin kummaan minä kaikki sisällä vielä olevat kesäkukat istutan. Lipstikkaani etsin ja kaipailin että mihin olen sen syksyllä tölväissyt kun se oli koko viime kesän lumikolassa pihalla etsien uutta paikkaansa.
Ei olis millään haluttanut tulla vielä sisälle kun aurinko on vielä korkealla, eikä sääskistä ole mitään isompia havaintoja. Nyt pitäis saada pihapuuhat mahdollisimman pitkälle valmiiksi ennenkuin sääsket ilmaantuvat koska silloin kun ne tulee ei maanrajassa paljon puuhailla.
Millään ei meinaa taas tajuta että kello on jo vaikka kuinka paljon kun valoisaa riittää......Voi että minä taas nautin ja elän täysillä.

Toivotaan että lipstikka löytyy hymy

Olen tehnyt sellaista suhruhommaa koko illan, sellaista pientä piperrystä joka oikein helposti jää tekemättä ja vain ärsyttää. Pätkin pihlaja-angervon kuivia oksanpäitä, järjestelin terassia, istuttelin kukkia, karsin terttuseljaa, istutin zilganpistokkaat (niin kova juuristo että jumitti tosi lujasti savipurkkiin) ja muuta pikkuista juveerausta.

Mutta olin työnjohtajana kun pojat ajoivat tuon yhden ojanpätkän täyteen väkevää hevoskompostimultaa. Sitten istutin siihen kurpitsat loppuun ja pystytyimme kaksi telttakasvihuonetta niiden päälle jonoon. Ensimmänen taitaa olla jo viisi vuotta vanha ja pikkuisen hiuki toisesta harjanpäädystään, mutta toisen ostin alle kympillä poistokorista ja se on prikulleen samanlainen. Pojat haaveilivat, että kun kurpitsojen päältä joutavat siirretään ne heille teltoiksi ja nukkuvat niissä. Niinpä...

Samoin katsoin perään kun pojat tekivät marjapuskatukiaitaa laudasta. On siinäkin monta asiaa joka pitää opastaa - miten sahataan taloudellisesti niin ettei tuhlata lautaa, miten päin laudat (hieno puoli näkyviin ja hienoin lauta julkisimmalle paikalle jne.). Myös piti olla erotuomarina kun ei ollut kuin yksi vasara ja yksi saha, pakkasi tulla tulista riitaa vuoroista.

Istuttelin ihanien Penttiläisten lähettämiä taimia - patjarikkoa ja tulikellukkaa, sormustinkukkaakin oli muhkeat alut - ja juttelin taimille että nyt kasvakaas niin otan teistä kuvan ja laitan nettiin. Kiitos Hillasuo ja Miikos. Pienenpolun yrtit ovat jokainen lähtenyt hienosti vauhtiin. Kiitos vain sinullekkin.

Kävin äkkiseltään vielä hiukan nurmikonleikkuussa. Pihlajan alla kasvaa jotain mätäsmäisesti ja annoin sen olla (muistuttaa hiukan peltolemmikkiä, mutta en ollut varma). Annoin siis kuitenkin olla. Silmät kiinni vedin polun metsälöni läpi (onkin pahasti päässyt ruohottumaan). Koitin kuitenkin varoa kevätlinnunherneitä. Kivasti se polku muuten päätyy meidän sivupihalle, jossa kasvaa nurmessa huopakeltanoa ja kissankelloa. Ne ei ole yhtään tykänneet kyttyrää leikkuustani. Kottikärryyn kertyneet silput sitten tuostavaan levitin lipputankopenkin perennoille. Ei siellä ole jäljellä enää kuin jotain piiskua, siperiankurjenmiekkaa, rohtosalkoruusua ja päivänliljaa. Ja joku tunnistamaton asteri (kanerva-?) ja punapäivänkakkaraa (jota luulin ensin joksikin koiranputkeksi taas). Ja tiikerililjaa. Millähän pääsisi lopullisesti eroon palavasta rakkaudesta? Yhtään en tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Neljä pikkuista alustallista purkkeja jäi enää olohuoneeseen, kun kannoin amppelitavaran kasvariin. Jonne en siis enää sovikkaan, kuin etuperin sisään ja takaperin ulos. Sitten leikkelin erilaisia tulppaaneja kolmisen kymmentä ja helmililjoja äidin Aalto-maljakkoon huomiseksi kaunistukseksi pöydälle. Pidämme neiti 18v:n lakkiaiset mummolassa. On jäänyt vähän vähiin tämä Pentissä notkuminen...hymy

Kukkapenkkien kitkentä hommat sen kuin jatkuu.. ja ylimääräisiä taimia taas löytyi. Pioniuniko kylvänyt siemeniä niin tiuhaan, että oli melko paljon nypittävä pois. No ne tuli sitten laitettua purkkeihin, joten eiköhän niille joku paikka löytyne jostain. Kokeiluja myös tuli tehtyä, eri pensaista oksia napsin pistokkaiksi. saas nähdä mitkä lähtee kasvuun.

Tuo Vuokkiksen idea on hyvä. Laitatko multaan huppu päässä vai kasvihuoneeseen? Huomasin tässä kevään mittaan että ainakin pelargonin, verenpisaran ja vaahtera-aulion pistokkaat lähtevät sataprosenttisesti kasvihuoneessa elämään, kun taas huonetiloissa lähtee yleensä pistokkaista vain pieni osa.

Minulla on yhä vielä outo oksapistokas elävänä Paulastiinalta tulleessa kukkapurkissa.
Muistini tylsillä luistimilla siihen luistelen.
siihen kesän kauan kauan sitten (viime kesä) syksyksi kääntyneeseen
ja oman hahmoni pistokkaan tarpeen polteessa nääntyneseen

Ups - mutta jostain puusta minä viime syksynä otin oksan ja pistin siihen purkkiin ja nyt se elää - harmi vain etten muista minkä oksa se on.

Minä roudasin tänään kaikki taimet kasvimaalle, pistin harson alle koko joukon ja huomenna menen sitte istuttelemaan. Otan isännän pyörätuolissa mukaan niin saa hänkin olla mukana touhuissa (vaikka hän vaan istuu ja minä touhuan). Kolme kertaa sain käydä kotona ja lastata uuden satsin, mutta siellä ne nyt on valmiina odottamassa istutusta. Kun vaan tila riittäis, yksi aari ei riitä ihan mihin vaan. Mutta että oli ihanaa puuhailla taas palstalla!!!!

Ihan koko päivä meni tänään palstalla. Aamulla käytiin tyttöjen kevätjuhlassa (kerrankin kummallakin samaan aikaan, ettei tarvinnut kahteen kertaan katsoa samaa ohjelmaa) ja sitten se olikin menoa. Käytiin hakemassa muutaman säkki multaa lisää, ajeltiin Sipoossa etsimässä keto-orvokkeja ja sitten palstalle. Otettiin oikein eväät mukaan. Mies toi eilen shashlikkia, sitä paisteltiin palstalla hiillosperunoiden kanssa ja kotona olin tehnyt ison annoksen salaattia. Kylläpä maistuikin hyvältä meidän "palsta-piknik".

Ja kaikki se muu aika tehtiin töitä. Nyt on sitten kaikki istutettu.  Viimein pääsi maahan myös tomaatit ja basilikat sekä kaikki loput yrtit. Kurkkujen joukkoon istutin muutaman auringonkukan taimen, kun palstanaapuri harvensi omia istutuksiaan. Kaksi vesimelonin taintakin istutin. Saas nähdä, ehdinkö saada hedelmiä. Pieni tyhjä läntti sinne vielä jäi. Jos vaikka vielä jotain keksisi. naurua

Jaahas, pitäisköhän tehdä vielä tämän päivän viimeinen pihapuuha ja kantaa taimilaatikot sisälle ulkoilemasta. Kohta varmaan vilustuvat ulkona. Toivottavasti eivät vielä ole nuhaa saaneet.

Minä aamulla muka ulkoilemaan nostin kasvihuoneelta purkkeja, mutta tulikin vähän niitä jo istuteltua paikoilleen. Jos tulee hallayö, niin sittenpähän tulee, en jaksa mennä harsosta leikkelemään palasia sinne ja tänne.

Heräsin yöllä siihen, että kurkku oli kuin hiekkapaperia ja on se vieläkin. Kaikki tämän päivän puuhailu pihalla oli jotenkin toistaitoista ja mielikuvituksetonta.

Niin ja nyt on liian kuuma keli päiväsaikaan istutella kasvarista taimia pihalle. Pitää odottaa iltapuoleen. Olen aamupäivän haahuillut ja tuijotellut kukkivia voikukkia, mutten ole viitsinyt niitä kerätä pois. Sentään äsken nostin yhden onkimadon turvaan, kun se oli ilmeisesti eksynyt liian lähelle maahan pesivien pikkumurkkujen pesää ja veti kuin viimeistä päivää kuivan mullan pinnalla karkuun.

Päivä on kulunut siskon pihamaata ihmetellessä ja siirtojuoksutuksia tuumiessa. Kovasti paljon kasvaa sellasta, jota en tunnista. Pitänee jossain vaiheessa kuvata ja laittaa tänne, jotta uudelleen sijoitukset osuis kohilleen. Kyllä täällä etelässä on kesä paljon pidemmällä kuin Oulusa. Ja lämmintä piisaa, olkapäätkin kärähti.