2007 Kevään pihapuuhia, Suljettu

Heemalla on näköjään samat ajatukset kuin minullakin, minä vaan suoristin mutkia ja samalla levensin kukkapenkkejä, et saan mahtumaan noi kauheat määrät erilaisia kukkia johonkin.

Jaa-a, minä jossain päähänpälkähdyksessä siirsin valamonruusun keskelle yhtä kukkapenkkiä edelliskesänä. Se on jo nostanut versojaan vaikka mistä kohdasta. Nyt jos olisin fiksu, siirtäisin sen omaan rauhaansa mellastamaan. Se on niin kovin kaunis kukkiessaan ja kukinta-aika on pitkäkin vielä , mutta perennojen seasta on hieman hankala vetää ruusunversoja pois.

Heemana panisin kyllä kuunliljat penkin reunustoille ja kattaisin mullokset, että pääsisi vähemmällä kitkemisellä. Päivänliljat ovat minulla ainakin niin korkeita ja kasvavat tiuhasti, että niillä voi vaikka erotella muita perennoja toisistaan ikään kuin väliseinänä.

Piipahdimme iltakylässä ja nyt on kaksi tosi suurta aronian-"pistokasta" sadevesitynnyreissä. Molemmat siis omissaan, juuri ja juuri sain ne menemään tynnyriin!! Olivat nostaneet ilman multaa ne säkkiin ja kyllä rupesivat juuret vettä pulputtamaan heti tynnyristä itseensä.

Mittasin meidän tontin etelärajan viitteellisesti. 59 minun askeltani on se ala, mihin tulee tänä kesänä lauta-aita.

Minä kaipailen sitten vinkkejä kukista tuon kuvani kannon päähän !

Sain tänään ostettua pohjantähdelle kaariportin. Saapastelin pihalla ja mietiskelin tarkkaa sijoituspaikkaa. Pystytys jäänee sunnuntaille jos huomenna sataa. Yksi kerrottukukkainen oranssi unikko (en musta nimeä mutta se joka leviää tuhottomasti) sinnittelee hengissä vieläkin vaikkei kukkinut viime kesänä lainkaan kun jäi ritarinkannusten varjoon. Uskaltaisinkohan siirtää sen valoisampaan paikkaan muiden keltasävyisten joukkoon... Nättihän se on oikeassa paikassa vaan jos taas villiintyy.

Kävin myös puutarhakaupoilla ja ostin neljä vaaleanpunaista markettaa ja pari hopeaputousta. Kyllä on taas hinnat nousseet viime kesästä niin Kouluttelin taimikasvatuksiani ja heitin kasvarikaapilta takin pois. Ajattelin jättää takin auki yöksikin mut tomaateille saattaa tulla liian kylmä.

Jos löydät jonkin ruskeasävyisen melko suuren ja vähän matalan ruukun tuohon, niin hanki reunoille hopeakäpälää ja siitä seuraavaksi vaaleakukkaista markettaa. Jos mahtuu niin vielä takakeskelle jotain sinikukkaista korkeahkoa.

Tai jos astia ja alusta ovat riittävän isot, niin nosta siihen kurtturuusupensas tai jokin muu pitkään kukkiva pensas! Metallisen kiinnikkeen voit naamioida jollain oksalla kieputtamalla tai panna sille syrjälle suikeroalpia roikkumaan.

Hillasuo, onko sulla tuohon pöydälle sopivaa isoa ruukkua olemassa tai mahdollisuus hankkia? Minusta siihen kävis tosi nätisti taas se suikeroalpi reunoille roikkumaan ja ruukkuun voin lisäksi istuttaa vaikka jotain kesäkukkaa oman maun mukaan. Onko miten paahteinen paikka? Maahumalakin on tosi nätti roikkuja.

Minä laitan tänä vuonna etupihan pääistutuksiin vaaleanpunaista markettaa, hopeaputousta reunoille roikkumaan ja mustasilmäsusannaa ylös kiipeämään.

Sand, oletin että tuo oli mulle, tänään juuri katselin että missähän minun suikeroalpini ovat kun ei missään näy vielä elämää. Jospa ne vielä sieltä heräävät. Rönsytiarellassakaan ei ollut mitään näkyvissä. Maahumala on ainoa joka on varmasti hengissä !

Ai niin tuohon paistaa aamuauriko, on päivän varjossa.

Olipa aivan ihana ja läämmin ilta, kun tuuli oli tyyntynyt. Kasvimaata sainkin jo aika paljon valmiiksi. Vielä jäi jotain huomiseksikin. Herukan taimia sekä oksia kävin hakemassa ja laitoin pistokkaita. Tuleepahan sekin homma kokeiltua.

Hillasuo, sittenhän siihen passaisi varmaan hyvin vaikka ahkeraliisat jos kesäkukkia haluat laittaa. Ne viihtyy jonkinmoisesti varjoisassakin.

Pieni hyötykasvimaani on nyt sitten kylvetty, ainoastaan kaalit puutuvat ja ne ostankin taimina. Kurpitsat viettävät ensimmäistä yötään taivasalla, eivätkä peitteitäkään saaneet päälleen, mutta lämpöasteita vielä +13 eikä tuulta juuri lainkaan. Siis "sota" voi alkaa.

Katsastin kaikki viisi kukkasta jotka otin muuttokuormaan mukaan... Istutin ne tuonne äiskän kasvimaalle talteen odottamaan omaa pihaa. Noh, isä oli ne siitä siiränyt perunoiden tieltä eri paikkaan - hienosti kahden raparperin väliin jossa ne parin viikon päästä saavat olla niiden isojen lehtien alla piilossa. Lisäksi huomasin että se ainokainen arovuokko jonka mukaan otin, oli nyt kadonnut kokonaan. Ei ollut isä sitä huomannut ja sinne se jonnekin nyt on matojen etsinnän tohinassa myllätty kasvimaan pohjaan...  *huokaus*

No, onneksi näin arovuokon taimia tuolla myynnissä, pitää käydä  ostamassa heti kun muistaa :) 

Ei jaksanut niin paljon harmittaa kun winky akileijoissa oli niin hienot nuput. Niitä odotan aukeavaksi jännityksellä kun eivät vielä viime kesänä kukkineet. Onhan niitä toki kuvissa nähty mutta ihan eri juttu nähdä oman kasvatuksen tuloksia ihan livenä...

Pakko vielä lisätä että on ihan mahdottoman kova polte tekemään omaa pihaa!  Tosi tylsää olla ulkona kun ei vuokrakämpän pihassa ole mitään puuhailtavaa.  Mutta sitä pihaa nyt voi joutua odottelemaan vaikka koko kesänkin...

Putsasin eilen pihan yksitellen voikukista voikukkaraudalla, vai mikä hänen nimensä lieneekään. Kerrankin olin onnellinen, että on pieni piha. Eihän ne kaikki voikukat siinä lähtenyt, mutta hyvin paljon siistimmäksi tuli ja ne loput plus uusiksi kasvavat saa sitten ehkä vähän pienemmällä työllä pois. Ikinähän niistä ei pääse kokonaan eroon.

Ja siinä touhutessa totesin, että meillä oli eilen lehtokotiloiden invaasio. Jos normaalisti löytyy max. 4-6 kotiloa/päivä eikä läheskään päivittäin, vaan ainoastaan silloin tällöin, niin nyt niitä oli n. 30-40. Siellä oli koko etanasuku ja kaikki ystävät ja kadunmiehet mukana. ärtynyt 

Iso uusi tuleva ruusualue on nyt kantattu valmiiksi. Kaffepaussin jälkeen menen istuttamaan uudet ruusut ja kärhöt. Ostin myös erilaisia krasseja. Istutan ne tuonne isoon perennamaahan - siinä kun on vielä isoja aukkoja odottamassa parempia aikoja (=alennusmyyntiä).

Sen minä nyt tänne väliin ehdin tulla sanomaan että hitsi kun tympii kun pitää syödäkkin välillä. Minä voisin olla ilman mutta muu porukka kitisee. Unohdin käydä ruokakaupassakin.

Höh.

Minä vedin neljä kippari-juuston siivua appelsiinimehun kanssa puolenpäivän jälkeen, kun tulin kasvienvaihtopäivältä kotiin takaisin ja hyökkäsin kaikkea ihmettä touhuamaan pihalle. Piilotin kolme oikein pikkuruista taponlehden poikasta (yksi pinnalla kekottavan kiven länsipuoleen ja kaksi männyn juureen viistokiven alamäkeen), kastelin oikein hitaasti ja keskittyen kesäkukkakylvökset vanhalla peltikannulla, missä on ihanan pienireikäinen kastelusihti, sain isännän suoristamaan etupihan sorareunaa, nostin kantomontun nurmikossa vähän ylemmäksi, kopistelin vanhoja multia nurmikon hiekkakohtiin eri kukkaruukuista ja koetin kekkasta itselleni sen ruusupensaiden paikan. Ja isäntä keitti välille kuistille päiväkahvit ja kattoi hyvät leivänpäällisetkin pöytään, kun meillä on taas se tapaamisen vuosipäivä...

Sain siis kasvienvaihtopäivänä Viljamin keltaruusunnaurua

Myös kolme pikkusydäntä ja purkillisen kaksivuotista kesäkukkaa, jonka nimi katosi tuossa muutaman sadan metrin kotimatkalla mielestä. Äsken haimme Essolta pari sipulipussia ja pistin ne taikinakulhoon lämpimään veteen odottamaan istutusta.

No hyvänen aika, ihmettelin, miten sain monta tuntia kulumaan tuommoisiin pikkupuuhiin, mutta kun minähän leikkasin kaikki nurmikot tänään ensimmäisen kerran!

Puuh. oho
Tänään haettiin peräkärryllinen multaa, joka kärry tuli myös tyhjennettyä - kasaksi kompostin kupeeseen pressun alle ja kasvimaan jatkeeseen.
Ostin samalla vähän kesäkukkia, löysin onnekseni heliotrooppia ja lumihiutaletta, jotka istutin tuoksumiekan ja krassintaimien kanssa puulaatikoihin.
Samalla koulin tuoksuherneet isoon ruukkuun ja laitoin niille tuet, härmesalviat siirtyivät jo kasvimaalle kokoa kasvamaan.
Kylvettyä tuli härkäpapua, samettikukkaa, lehtikaalia ja retikkaa. Huomenna jatkuu.

Ja nyt kylvön itse silmän isku

Tänään oli ohjelmassa etanoiden keruuta ja puron rannan raivausta, etteivät haluaisi asua meillä niin kovasti. Hiukan tuli samalla siistittyä oksaleikkureiden kanssa muualtakin pensaita. Kasvimaa on yhä kylvämättä, josko sitten huomenna... Olen ajatellut, että sama se vaikken ole vielä kylvänyt, kun etanat vaan syövät kaiken jos en saa niitä vähenemään. no-jaa