Vai rupeaa Pirkko-Martta hevosta lannoittamaan!!
Kävin törkkimässä Ruusupavut multiin.
Ja tänään minä laitan parvekelaatikoihin esikasvamaan kurpitsoja, ruusupapua ja mitähän muuta.
Ja auringonkukkien suorakylvöjä kyllä jatkan - kaksi kaksi paikkaa missä varmasti ovat paikoillaan...
kaksi kaksi kertaa kaksi....
Mitkähän siemenet tykkäävät liottelusta ennen kylvöä?
Mie en liottele mitään.
Liotin keisarinelämänlangan siemeniä ohjeen mukaan haaleassa vedessä 24 h (tais mennä vähän ylikin) ja monesta tuli esiin valkoinen piikki. Tarkoittaako se, että ne itivät siinä vedessä noin lyhyessä ajassa?
Eikös se ole perusohje että isoja, kovia siemeniä pitää/voi liottaa tai hioa niin itävät nopeammin. Vuosi sitten liotin krassinsiemeniä yön yli, nyt laitoin pari tuntia sitten likoamaan, katson sitten pistänkö multiin jo tänä iltana vai jätänkö huomiseen.
Ainoa kerta, kun olen epäonnistunut krassin kanssa oli silloin, kun liotin siemeniä ennen kylvöä. Homehtuivat mokomat.
Minä laitoin viime viikolla torstaina krassin siemeniä multaan, en liottanut. Nyt ovat nousseet pinnalle jo.
Tänään taimia kouliessani rupesin miettimään millainen on karvasinilatva. Pitää kuukkeloida kun ei
hajuakaan kasvista vaikka sellaistakin olen kylvänyt.
täällä tällänen "matti myöhäinen" ja aloittelijakin vielä... Mitä siemeniä nyt vielä tähän aikaan kannattais kylvää, jotta ehtivät hyvin.. kanariankrassia laitoin viime viikolla muistaakseni loppuviikosta, vielä ei näy mitään.. miten olis apinankukka, tuoksuherne, ruusupapu?vai onko liian myöhäistä.. kertokaa vaan kaikki mahdolliset niin valitsen niistä sopivammat..
Minä olen aina laittanut kanariankrassin ja ruusupavun suoraan maahan..tai ruukkuun, ulos ja hyvin ovat ehtineet....en ole koskaan esikasvattanut.
Anninaja, kun ostat siemenpusseja niin siellä takana lukee koska kannattaa laittaa esikasvatukseen ja mitkä voi suorakylvää. On nimittäin tuhottomasti vielä niitä jotka ehtii.
Sain kuin sainkin kurpitsat esikasvamaan. Kahta lajia kesäkurpitsaa ja kahta lajia isoa kurpitsaa.
Laitoin kaikki auringonkukansiemenet sellaisiin kukkapenkkeihin joissa niillä olisi mahdollisimman kivaa.
Itsekerätyt valkoisen samettikukan siemenet itävät hienosti, aion laittaa niitä vielä lisää. Ne ovat kauniimpia kuin ne perinteiset oranssit, ainakin minun mielestäni. Niin ja ne limen värisen tsinniatkin ovat itäneet : )
Juu tiedän kyllä että pussissa lukee, mutta kun ei millään niitä kaikkia pusseja viittis läpi käydä
ja laitoin kans krassin suoraan ruukkuun, mut ulos en ole vielä laittanu. siinä pussissa tais kyllä lukeekin että huhtikuussa. mutta saapa nähdä kuinka noitten käy, vai tarviiko hakee viä uus pussi.
Kylvämättä (eli viikonloppuna kun haen lisää multaa):
- kehäkukka
- tuoksuherne
- ruusupapu
- krassit
ja kasvimaalle lisäksi tilli, persilja, herneet, retiisit, salaatit, pinaatti ja ties mitä.
Ihan sellainen tunne että mä olen unohtanut jotain oleellista??
En ole koskaan kehäkukkaa esikasvattanut se kyllä ehtii, kai? Mikä vyöhyke?
Samettikukka karkoittaa kirvoja, kehäkukkakin on aika hyvä tuholaistorjuja. Sipuli ja porkkana karkoittavat toisistaan tuholaisia joten niitä kannattaa laittaa samaan penkkiin.
Kun vielä keksisi pomminvarman kirpan- ja kaalikoin karkottajakasvin niin olisi elämä helppoa.
Päivänsini meni eilen multaan ja tänään näkyi jo ensimmäinen pienen pieni alku!
Äiti esikasvattaa aina muutaman kehäkukan ja loput sitten siemenenä maahan. Alkaa kukkia jo alkukesäsät.
Joskus kylmänä sadekesänä kukinta on jäänyt aika lyhyeksi, perunaakin on kerran kylvetty juhannusaattona. Kyllä teillä etelän immeisillä on paljon helpompaa
Daalioitakin yritän siemenestä kasvatella. Latvotaanko näitä missään vaiheessa?
Kateellisena katselen, leija, sinun daalioitasi. Minulla epäonnistui daaliat täysin. Ja salkoruusut kuolee!!!
Ensin ne tuntui voivan hyvin, nyt on yhtäkkiä alkanut kuukahtamaan yksi toisensa perään. Kerrattuja punaisia on jäljellä 3, nekin henkitoreissaan, kerratut vaaleanpunaiset "ilahdutti" minut tänä aamuna, kun huomasin, että kymmenestä purkista oli jo moni onnettoman näköinen.
Yksinkertaisia vasta kylvin 20.4., mutta niistäkään (52 siementä) ei ole vielä noussut kuin yksi!